Benarkah Wanita Lebih Cepat “Nyanyuk” Berbanding Lelaki?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua ,

Entri kali ini mengenai Nyanyuk atau pelupa. kenapa pula wanita lebih cepat alami masalah ini berbanding kaum lelaki? Sebenarnya lelaki juga ada yang bersifat pelupa tetapi nisbahnya lebih sedikit berbanding wanita. kadang-kadang kita terlupa handphone, kunci kereta dan sebagainya kan. 

Apabila seorang wanita yang sudah bersalin , selalu kita kaitkan penyebab semakin lupa kerana urat-urat banyak terputus semasa melahirkan anak kan. sejauh manakah kebenaran hal ini ? jom kita kupaskan.

Situasi saya haritu Saya tetiba terlupa sudah letak handphone ke dalam beg ke belum untuk ke tempat kerja,rasa seperti tidak bawa, saya usulkan pada suami untuk berpatah balik, tapi dalam perjalanan tu saya cek balik dalam beg, Eh Ya Allah , saya dah bawa rupanya. Pernah tak alami pelupa macam ni?

Sebenarnya , Menurut satu kajian daripada UK , majoriti kita menjadi pelupa adalah selepas bersalin dan di antara faktornya adalah kita perubahan hormon. Perubahan hormon estrogen pada hujung kehamilan,amat mempengaruhi sifat pelupa kita.Tahu tak , Hormon estrogen masa ini teramat tinggi seterusnya ia menurun dan hormon estrogen di hampir tiada dalam badan kita selepas melahirkan anak. Hormon estrogen ini berfungsi neurotransmitter, menghantar isyarat dalam otak. haa sebab tulah kita ini asyik lupa kan.

Selain itu, pernah tak semasa menyusukan anak, kita teramat mengantuk kadang-kadang sampai tersenguk senguk? Itu pun adalah di sebabkan hormon kita, Sejenis hormon akan terhasil semasa menyusu anak, hormon ini membantu kita relex dan kita jadi kurang fokus. 
Di antara faktornya lagi , Apabila kita mengandung dan menyusukan anak, badan kita memerlukan nutrien yang banyak untuk disalurkan juga pada anak kita, jadi bayangkan jika badan kita tidak cukup nutrien-nutrien ini, apa yang disalurkan pada anak itu disedut dari nutrien yang badan kita sendiri perlukan. Jadi pastikan kita cukup nutrisi supaya penyakit pelupa kita ini tidak berlarutan dan semakin parah. 

Mungkin inilah diantara sebabnya kita ini cepat sangat lupa berbanding lelaki. Jadi para suami fahamilah isteri yang menagalami perubahan hormon ini, bukan kehendak kami pun kan. 


Apa yang boleh bantu kita dalam masalah nyanyuk ni? 

1) Banyakkan baca Al-quran , mengikut satu kajian membaca al-quran boleh menguatkan ingatan kita. 

2) Cukupkan rehat, titikberatkan pola tidur kita, tapi jika kita tengah menyusukan anak kecil, seperti sukar sedikit untuk mengikut pola tidur yang betul.

3) jika terlampau banyak yang perlu dilakukan, boleh juga kita listkan di atas kertas atau lebih canggih note kan sahaja di handphone

4) makan makanan yang seimbang dan makanan yang membantu kuatkan ingatan seperti kismis. 
5) ambil vitamin-vitamin yang membantu kita mendapat nutrisi , gizi yang cukup untuk badan kita. Saya juga salah seorang pengamal vitamin shaklee sebenarnya permulaan saya ambil untuk set berpantang tapi Alhamdulillah secara tidak langsung untuk boleh mengelakkan masalah kita yang selalu lupa ni. 
Saya Tak Nak Nyanyuk saya semakin  teruk dan berlarutan ,, Tak nak Tak nak ! 


Saya Tak Nak Nyanyuk saya semakin  teruk dan berlarutan ,, Tak nak Tak nak ! 
jadi saya ambil vitamin ni .. 

              

Jom ambil ambil vitamin seperti saya untuk elakkan ia makin parah. 
                                           CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem


Kawasan COD 


Bandar Seri Putra – Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *