Perubahan hormon ketika hamil banyak memberi perubahan pada ibu hamil salah satu yang sering kena tempiasnya ialah Perubahan pada kulit ketika hamil. Perubahan-perubahan yang berlaku mungkin berbeza disetiap kehamilan.

Ada ibu hamil yang kelihatan berseri-seri dan cantik ,ada pula sesetengah ibu hamil nampak kusam dan tidak bermaya malah ada ibu yang ditumbuhi jerawat dengan banyak.Perubahan kulit ketika hamil ini mengikut jenis kulit dan gen yang berbeza setiap individu. Perubahan ini adalah sementara dan akan pulih selepas kelahiran.

Jom Kenali 10 perubahan kulit ketika hamil 

1) Kulit Berseri ketika Hamil

Sewaktu hamil, kulit kita simpan lebih banyak kelembapan berbanding sebelum hamil, menjadikannya  Nampak montok seterusnya boleh hilangkan garis-garis halus dan kedut yang mungkin ada sebelum kehamilan . Peningkatan tahap darah yang berjalan ke seluruh badan kita membuatkan kulit kita nampak cerah dan bersinar.
Sesetengah ibu akan Nampak lebih sembam kesan daripada penahanan air dalam badan kita, malah ada sesetengah ibu kadang-kadang akan rasa panas. Jika kita ada kesan merah merah di muka ia akan Nampak lebih jelas .


2) Bintik dan Jerawat

Hormon yang tinggi boleh menyebabkan hasilnya sebum, sebum ini sebenarnya ialah minyak yang bantu kulit kita jadi anjal. Tetapi jika terlalu banyak sebum terhasil ia boleh menjadi punca liang-liang muka kita tersumbat seterusnya kulit jadi sangat berminyak dan bintik-bintik hitam dan jerawat keluar.

2) Perubahan pigmentasi dibahagian leher dan muka 

Pigmentasi ini di kenali sebagai chloasma atau masyarakat kita kata topeng kehamilan. Topeng kehamilan ini berlaku akibat hormon melanin meningkat. Hormon melanin ialah hormone yang memberi kulit kita berubah warna gelap. Hormon melanin ini bantu lindungi kulit kita dari cahaya ultraviolet.

Topeng kehamilan ini akan menyebabkan keluarnya tompok-tompok gelap pada pipi,leher dan dahi. Pada wanita berkulit gelap, ia hadir sebagai tompok-tompok cerah. Pendedahan kepada matahari akan membuatkan ia kelihatan lebih jelas.

3)Timbul urat semasa hamil.

Urat-urat yang timbul ini ialah Spider veins, kapilari-kapilari darah yang biasanya timbul pada pipi.Oleh sebab isipadu darah meningkat dalam badan, ia memberi lebih tekanan pada kapilari.Urat ini akan kembali stabil selepas bersalin . Kita boleh kurangkan ia dengan lindungi muka dari panas melampau atau sejuk melampau.
 
4) Garisan gelap sepanjang perut anda
 
Garisan gelap ni pun dikenali sebagai linea nigra. Garisan ni menegak berwarna gelap dan lebar dia pula 1 cm timbul di tengah perut. Biasanya ia timbul masa masuk trimester kedua , kiranya dah nak bersalin. Otot abdomen kita menegang ni untuk memudahkan pembesaran bayi kita .  Selepas bersalin , garisan ini akan hilang .
5)  Stretch marks
 
Ramaikan dah tahu mengenai stretch marks ni, memang sesetangah ibu hamil banyak sangat timbul stretch marks ni. Kebiasaanya stretch marks ni timbul di bahagian perut , peha dan payudara. Stretch marks ini kesan rengangan kulit bila berat badan kita semakin bertambah semasa hamil.
6) Ruam dan Kegatalan
Tahap hormon yang meningkat semasa hamil, membuatkan kita lebih sensitive bila terkena bahan-bahan tertentu.Ruam dan gatal ni datang dan pergi tanpa sebab, keadaan ini adalah normal semasa hamil
Kegatalan juga boleh berlaku di bahagian faraj akibat keputihan dan di dubur akibat buasir.
Kadang-kadang terkena sabun juga kulit terus mendapat kesan, akibatnya kita diserang ekzema sewaktu kehamilan . Jadi berhati-hatilah .
7) Melecet
 
Apabila berat badan kita bertambah, ada tempat-tempat tertentu kita akan melecet contoh melecet dipeha dan dibawah payudara. Kawasam-kawasan ini akan jadi mudah melepuh, lembap dan merah dan seterusnya keluarkan bau. Elakkan pakai pakaian yang ketat untuk elakkan lebih teruk.
Cuba cek ada tak perubahan-perubahan ini pada kita? saya dahulu kulit jadi ekzema juga, jika pergi ke klinik tak banyak ubat atau cream yang doktor boleh sarankan kerana ia tidak sesuai dengan ibu hamil , tapi Alhamdulillah bila saya amalkan set kehamilan shaklee masalah ekzema , ruam dan melecet tu berkurangan dan pulih.
kenapa saya pilih set kehamilan shaklee, kerana ia selamat dan sesuai untuk ibu hamil. Bukan sahaja ia membantu masalah perubahan kulit semasa hamil, malah ia juga memberikan tenaga, khasiat dan tambahan nutrisi yang penting kepada ibu hamil.
Apa yang saya amalkan ialah :-
1)  Protein (Energy Soy Protein) ~
Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel2 tisu ,hormon dan enzim di dalam tubuh.Sangat diperlukan oleh wanita yang hamil dan menyusukan anak.penting untuk pembentukan kuku,rambut dan kulit.
Esp juga memberikan ibu tenaga dimana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat.Selain itu,protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi.Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta,uterus,penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah .Keperluan protein ini semakin penting ketika kehamilan memasuki trimester ke-3.
2)  Multivitamin(Vita-lea) ~
Mengandungi 12 vitamin dan 7 galian dan ianya lengkap dengan iron formula.Iron formula sangat penting bagi ibu yang mengadung dan menyusukan anaknya.Kekurangan iron boleh membuatkan si ibu lemah,mudah nak pitam atau pengsan,Hb rendah dan sentiasa kelihatan pucat lesu.
3)  B Complex ~
Lengkap dengan 8B iaitu keperluan tubuh yang sempurna ke atas vitamin B.Suplemen B complex Shaklee mengandungi Folic acid,Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon .Vitamin B dikatakan sangat penting untuk pembentukan tulang tengkorak anak di dalam kandungan.
4)  Vitamin C (Sustaine Realese Vita-C) ~
Sebiji vitamin C Shaklee bersamaan 7 setengah biji oren dan memenugi keperluan vitamin C minima tubuh kita iaitu 500mg.Ia sangat unik keran tidak mempunyai pewarna malah pengawet tambahan.Ianya adalah sustained realese dan akan digunakan secara beransur-ansur mengikut keperluan badan kita.
Pilihlah yang terbaik untuk kita dan bayi kita , Alhamdulillah set kehamilan shaklee ini mempunyai beribu pengguna dan berpuas hati termasuklah saya.
Anda juga , boleh memilih shaklee sebagai supplement ketika hamil dengan sihat dan cergas . In Shaa Allah .
saya ingin membantu anda . jika berminat boleh membuat pembelian secara online ataupun terus hubungi saya seperti di bawah :-
 
 
Pembelian secara online :-
 
www.wasap.my/60173053031
 
Jika pembelian online , sila hubungi saya untuk dapatkan pakej konsultasi dan tips menarik.
Atau terus call dan whatsap Saya :- 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *