Ketahui Punca Dan Cara Atasi Masalah Tidur Berdengkur

Berdengkur adalah suara yang dihasilkan apabila seseorang bernafas (biasanya dihasilkan ketika menarik nafas) semasa mereka tidur. Hal ini menyebabkan getaran di lelangit lembut dan uvula (benda yang tergantung di bahagian belakang tekak).
Apabila seseorang mendengkur itu boleh jadi salah satu gangguan yang serius pada tubuh.






Punca dan tips atasi :-

Gaya Hidup
Ternyata gaya hidup yang tidak sihat boleh menyebabkan kita berdengkur. Cuba periksa apakah gaya hidup kita sihat atau tidak dan ubahlah gaya hidup kita tersebut menjadi lebih baik.
Kelebihan Berat Badan
Berat badan yang berlebihan juga boleh menyebabkan gangguan tiroid sehingga menyumbang kepada berdengkur. Dengan menurunkan berat badan, mungkin ia dapat mengatasi dengkuran yang terjadi.
Merokok
Selain merokok punya kesan buruk bagi jantung, merokok juga boleh menghalang jalan nafas, pembengkakan selaput lendir di hidung, pembengkakan rangkaian di tekak dan penyumbatan kecil di paru-paru. Berhentilah merokok jika ingin mengatasi dengkuran yang terjadi.
Pengambilan Alkohol
Peminum alkohol yang berlebihan boleh menyebabkan relaksasi saluran nafas selama tidur serta membuat suara dengkuran semakin keras.
Masalah perubatan
Gangguan perubatan apapun yang menyebabkan penyumbatan hidung, tekak atau paru berpotensi menyebabkan dengkuran. Selain itu adanya gejala diabetes atau hipotiroid pun berpotensi menyebabkan dengkura.. Jadi tentu saja untuk mengubati dengkuran tersebut iaitu dengan mengubati masalah perubatan itu sendiri.
Pola Tidur Tidak Stabil
Tidur yang tidak seimbang boleh menyebabkan perkembangan ketidakstabilan pernafasan yang signifikan saat tidur sehingga mencetuskan dengkuran. Untuk itu usahakan pola tidur yang teratur dan tidak terjaga beberapa kali ketika tidur malam.
Pastikan agar hidung tidak tersumbat
Hidung tersumbat boleh membuat proses penghirupan udara akan lebih sulit sehingga membuat kerongkong anda mengalami kekosongan akibat tidak adanya udara. Hal ini pada akhirnya membuat anda tidur mendengkur.,jadi sebelum tidur cuba hidu wap air panas atau pun letakkan tuala yg dah dicelup dgn air panas pd muka dan sedut wapnya.Ini adalah satu cara menghilangkan lendir yg menyumbat hidung kita. Bila lendir dah hilang, kemungkinan untuk berdengkur akan berkurang.
Cubalah uji beberapa perkara di atas jika anda mengalaminya. Salah satunya pasti menjadi punca dengkur terbesar. Dengan mengatasi dengkur, tentunya pasangan hidup anda tidak terganggu dan tubuh pun menjadi lebih sihat



Petua 


  1. Tumbuk lumat tujuh biji badam dan campurkan ke dalam segelas susu panas. Minumlah beberapa minit sebelum tidur.
  2. Sediakan dua ruas kunyit hidup . Kupas kulitnya , bersihkan dan hiris halus . Kemudian masukkan hirisan kunyit itu ke dalam segelas air suam. Tambahkan dengan dua sudu madu dan kacau hingga sebati . Amalkan minum setiap kali sebelum tidur .

Mengetahui pola dengkuran

Sangat penting untuk mengetahui pola tidur dan dengkuran anda. Posisi tidur akan mengungkapkan lebih banyak hal, termasuk menjawab pertanyaan mengapa anda bisa mendengkur ketika tidur.
  • Mendengkur dengan mulut tertutup : Menunjukkan adanya masalah dengan lidah anda.
  • Mendengkur dengan mulut terbuka : Menunjukkan adanya masalah dengan jaringan di tenggorakan anda.
  • Mendengkur saat tidur telentang : Hal ini dinilai ringan, cukup mengubah kebiasaan tidur dan gaya hidup yang lebih baik.
  • Mendengkur di semua posisi tidur : Menunjukkan dengkuran anda lebih parah dan membutuhkan penanganan yang lebih komperehensif.
Apalagi yang boleh membantu saya dengan masalah berdengkur ?
jawapannya dengan vitamin E Shaklee .

VITAMIN E mempunyai antioksida dan membantu proses pengangkutan oksigen dalam darah. Ia mampu untuk mengatasi masalah dengkuran dengan membantu melancarkan saluran pernafasan semasa tidur. Vitamin E membolehkan hemoglobin dalam sel darah merah untuk membekalkan oksigen ke seluruh tubuh dengan lebih efisien.





  CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel   FACEBOOK : Aizah Azlem

                      



hubungi saya dapatkan yang terbaik 🙂  

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra – Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang , KTM Batang Benar , KTM Nilai .

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *