Kiraan Waktu Subur Untuk Dapatkan Zuriat .


Salam dan Salam sejahtera pada semua pembaca. Semoga dikurniakan kesihatan yang berpanjangan.

Entry terpilih saya kali ini mengenai kesuburan.Isu kesuburan ini juga, adalah rahsia/ ketatapan rezeki dari Allah SWT .Setiap manusia tidak sama tahap kesuburannya. dan percayalah segalanya setiap rezeki itu ada, cuma samada lambat atau pun cepat. Apa yang perlu ditekankan disini usah putus asa, teruskan usaha.berdoa dan tawakal. In Shaa Allah.

 

Kebelakangan ni memang ramai pasangan baru kahwin tapi lambat dapat zuriat / anak . Mengapa? Banyak faktornya antaranya cara pemakanan yang tak sihat dan sebagainya. Tahu tak kira waktu subur? Jika anda mahir mengira waktu subur (Bagi yang normal haid setiap bulan) mudah bagi anda untuk fokus bila waktu perlu samada untuk mendapatkan zuriat atau menjarakkan kehamilan.

Ketahui Purata Haid.
Sebelum nak tahu waktu subur kita yang tepat, yang paling penting mesti tahu purata haid. Sebab tu pentingnya hari pertama haid dicatat di dalam kalender kita. 
Purata haid setiap orang tak sama. Ada yang 28 hari, 30 hari dan sebagainya. Tetapi purata normal adalah sekitar 28 hari hingga 35 hari. Bagi yang normal haid setiap bulan tu memang senang nak tahu bila hari subur kita. Yang tak normal? jom ikuti di bawah.



Contoh Gambarajah :

Kitaran tetap :-
Hari pertama haid adalah 3 Sep selama 7 hari. Haid seterusnya akan dtg adalah pd 27 Sep. Maka kitaran haid kite adalah 24 hari.

kitaran tidak tetap :- 
Dapatkan everage kitaran tersebut iaitu (kitaran1+kitaran2+kitaran3) / bilangan kitaran.
Contoh: (24+25+26) / 3 = 25. Maka kitaran adalah 25.

Bila dapat purata, senang untuk mambantu kita tahu bila waktu subur. Sebelum itu kita juga tahu Fasa Kitaran Haid.  14 hari sebelum haid kitaran akan datang (bulan hadapan).
Dlm contoh di atas (kitaran haid 24 hari): maka 24 – 14 = 10. maksudnya waktu subur kita adalah hari ke 10 dlm ktaran haid kita iaitu pada 12 Sept. contoh lain kitaran haid 31 hari, maka, 31 -14 = 17.  Faham tak ? yang belum faham cuba kira perlahan-lahan. Buat pengiraan tarikh anda sekarang.

Cara lain Tentukan Waktu Subur:-

1.  Suhu Badan 
Suhu badan akan naik sedikit pada waktu subur disebabkan oleh peningkatan hormon yang mendadak. Kalau rajin, catatlah graf suhu badan setiap hari. Cara ni agak leceh dan mungkin boleh jadi tak tepat kerana sekiranya anda demam atau kurang sihat, suhu badan anda juga meningkat.

2. Lendiran Faraj
Pada waktu-waktu subur, lendiran faraj lebih dari biasa seiiring dengan pengeluaran hormon yang meningkat. Periksa lendiran tersebut kerana biasanya ianya melekit tetapi jika hari subur ia lebih likat lagi.


3. Guna Evolution Test Strip.



Adakah Hari yang disebut sahaja waktu subur ? 

Secara saintifiknya, sperma boleh bertahan selama 3-5 hari manakala ovum/telur boleh tahan dalam 1-2 hari sahaja. Jadi kemuncak hari subur tu adalah pengeluaran telur dalam ovari wanita mesti dihidupkan oleh sperma jika mahukan zuriat. Jika sperma yang dimasukkan 3 hari sebelum hari subur dan 2 hari selepas waktu subur kemungkinan untuk sperma bertemu dengan telur adalah sangat tinggi.

Rahsia Mudah Hamil .

Rahsia Mudah Hamil dengan Set kesuburan Shaklee sudah ramai yang berjaya, Alhamdulillah. Set kesuburan Shaklee membantu anda yang bermasalah dalam kesuburan , Samaada haid yang tidak teratur , masalah kesuburan kerana berat badan berlebihan atau kurang , Masalah kesuburan kerana cyst , Masalah kesuburan kerana terlebihnya kolestrol atau Masalah kesuburan yang normal. Saya amat cadangkan supaya mencuba set kesuburan dari shaklee kerana ia semulajadi , selamat dan dengan Izin Allah mungkin ia serasi dengan anda dan membuahkan hasil. segalaNya kita berusaha, Usah Putus asa.

 Kenapa istimewanya Dengan Set Kesuburan shaklee ? 
  • Set ini memperbaiki kebolehan seksual lelaki. Juga meningkatkan nafsu seks.
  • Menyeimbangkan hormon bagi wanita.
  • Memberi kesihatan kepada sistem reproduktif. Ini sangat penting untuk pembentukan janin ketika hamil.
  • Meningkatkan kiraan sperma.
  • Memanjangkan hayat sperma apabila dilepaskan.
  • Tingkatkan motiliti sperma dan halang sperma dari bergumpal.
  • Tambahkan hormon estrogen bagi isteri dan testosterone bagi suami.
  • Kehidupan di atas katil lebih hangat dan mesra.
Apakata Pakar ?


Apa yang Pakar Dr hamid Arshat ini sarankan, vitamin lengkap dalam set kesuburan shaklee.


  • Vita Lea
Penting bagi membekalkan dan menyeimbangkan keperluan nutrisi dalam dalam. Oleh kerana gaya hidup yang sibuk, pemakanan yang tak sihat. Semua ini sebab kita hilang atau tak langsung menikmati nutrisi penting sehari-hari. Jika badan dilengkapi dengan semua vitamin dan mineral. Pastinya badan akan lebih cekap berfungsi.
  • B Complex
Bagi suami, B Complex penting untuk menjana tenaga. Paling penting B Complex bersifat anti stress. Jadi suami atau isteri lebih menikmati masa ‘bersama’. Bagi isteri pula, amat penting mengambil B Complex untuk merancang kehamilan. Kandungan asid folik di dalamnya diperlukan untuk elak risiko spina bifida pada bayi (pembentukan tulang belakang yang tak sempurna). 
  • Vita C
Memilili tinggi kandungan anti oksidan yang tinggi untuk hapuskan radikal bebas di dalam badan. Bertindak menghalang sperma dari bergumpal. Juga menjadikan salur darah lembut, mengembang dan bantu mengalirkan lebih banyak darah. Ini bagi bagi lelaki yang mengalami masalah mati pucuk.
  • Alfalfa
Ini paling penting untuk isteri/wanita. Bertindak seperti kacip fatimah. Juga merawat masalah-masalah ‘Miss V’ (organ reproduktif wanita) seperti keputihan, kegatalan dan sebagainya.
  • Vita E
Bagi meningkatkan kualiti sperma. Vita E sangat membantu. Menambah kiraan atau bilangan sperma. Juga tingkat kebolehan reproduktif bagi suami. Ia juga membantu melahirkan rasa ‘bersemangat’ untuk bersama pasangan masing-masing.
  • GLA Complex
Penting untuk isteri bagi menghasilkan ‘cecair kesuburan’. Cairan ini membantu memberi ruang untuk sperma terus hidup di dalam tiub fallopio hingga lima hari. Selain itu, GLA berfungsi memberi keseimbangan hormon yang memberi kesan pusingan period yang tetap dan kurangkan kesakitan ketika datang bulan. Juga membantu mengecutkan cyst jika ada.
  • Zinc Complex

Ini khas untuk suami. Mempertingkatkan kualiti sperma. Juga menambah kepekatan dan kekuatan sperma. Bertindak meransang perbentukan hormon testosterone juga menambah jumlah bilangan sperma.
  • ESP
ESP boleh menguatkan rahim wanita , selain itu berfungsi mengantikan sel-sel rosak kepada sel -sel sihat . boleh menurunkan berat badan pada yang bermasalah dalam berat.

Apakata meraka yang telah mencuba :- 

20130912-161458.jpg

Alhamdulillah, Anda juga boleh merasai kegembiraan seperti mereka, Usah putus asa , Jom kita cuba sedaya upaya, rezeki Itu milik anda mungkin lambat atau segera segalanya dengna Keizininan Allah. Semoga Rumahtangga kita makin berseri dan gembira dengan kehadiran Cahaya Mata. Jangan Pernah berhenti mengharap.  Banyakkan juga dalam bersedekah dengan ikhlas .
dan 
Usah tangguh lagi, bertindak sekarang. Mana tahu usaha dengan Shaklee akan membuahkan hasil.  Hubungi saya sekarang untuk dapatkan yang terbaik :-
1) Set Primeum  ( Vitalea, Bcomplex, Vita E, Vita C, Zink Complex, ESP, GLA, Alfalfa) 
1) Set Extra ( Vita E, Zink Complex, GLA/ ESP , GLA/Alfalfa , GLA /Bcomplex ) 


1) Set Asas ( Zink , GLA ) 

Atau 

CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik 🙂
2 comments
  • adam
    September 19, 2015 at 9:12 pm

    Dengan usaha inshaallah ada rezeki. Bulan lepas wife beli shaklee. Wife suruh saya makan zinc dan vitamin e sblm bersama. Saya hanya makan sekali sebiji setiap satu. Saya syak wife hamil, wife menafikan sebab dia tak rasa perubahan apa2 cuma period delay. Saya belikan test kit dan hasilnya positif. Wife hamil 5 minggu dan sudah buat buku merah jambu di klinik desa.

    Reply
  • Noraizah
    September 27, 2015 at 9:59 pm

    Syukur ALhamdulillah .. tahniah En Mat Nor , Teruskan penjagaan yang rapi 🙂 dan amalkan makaanan yang sihat .In Shaa Allah .

    Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *