8 Makanan Menyihatkan Mata 

Salam semua , Mata salah satu deria yang amat penting bagi kita untuk melihat. Tetapi ramai yang mengalami masalah mata.Tahukah anda pemakanan seharina kita juga sebenarnya mempengaruhi kesihatan mata kita. Jom kita kenal pasti apa jenis-jenis makanan yang membantu kesihatan mata.

1. Bawang Putih dan Bawang Merah .
    Percaya tak bawang putih dan bawang merah pun membantu untuk sihatkan mata kita sebab bawang boleh menghasilkan glutathione yang bersifat antioksidan, baik untuk lensa mata.

2. Ikan
    Ikan yang kaya dengan Omega-3 , Vitamin A dan D . kerana ia mempunyai nutrisi yang amat baik untuk mata dan otak. Apa contoh ikan ini ? sudah tentu ikan salmon, ataupun boleh juga ikan tongkol yang memang kaya dengan omega -3 .

3. Avocado .
   Pernah makan tak Avocado ? ia bagus untuk mata kerana banyak lutien dan kaya dengan vitamin E, ia juga membantu tingkatkan kadar karotenoid pada makanan lain.Bayam dan carrot juga boleh tingkatkan kadar nutrisi yang sihatkan mata kita.

4. Kuning Telur
    Kenapa kuning telur ? kerana kuning telur memberikan nutrisi yang membantu kesihatan penglihatan. Mengikut kajian jika makan sebiji telur setiap hari dapat tingkatkan lutein dan zeaxanthin dalam darah.Telur mengandungi Vitamin A dan B .
5. Sayuran Hijau 
   Apa sayuran hijau tu ? Bayam , bunga kobis hijau , salad , sawi , kubis. sebab apa sayuran hijau ? sebab banyak vitamin dan mineral yang terkandung didalamnya.antara vitaminnya vitamin A , B12 , Vitamin C ,folic asid , kalsium dan kaya dengan karotenoid. perlu di ingatkan sayuran hijau tidak perlu masak terlampau lama kerana takut nutrisinya hilang.

6. Buah-buahan 
    Buah yang bewarna kuning dan jingga(oren) seperti carrot(lobak merah) contoh yang lain labu , limau , ubi keledek kerana ia mengandungi vitamin A yang bagus untuk retina dan bantu lindungi mata dari bahaya sinar matahari.

7. Anggur merah dan buah berry bewarna hitam
   Segelas jus anggur merah setiap hari dapat membantu kesihatan mata, jantung dan sirkulasi darah.buah berry pula mengandung anthocyanosides yang menambah aliran darah pada mata.

8. Dengan Pengambilan carotomax shaklee . 

Apa kata meraka ?

jom dapatkan dengan saya 🙂 


CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik 🙂

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *