Usia Berapakah Anak Bersedia Ke Sekolah ?

Assalamualaikum ..

Saya Kira Masih ramai ibu bapa yang berpusing2 otak fikir usia berapa sepatutnya hantar anak ke Sekolah ni ? ada orang hantar anak se awal usia 3 tahun , ada yang hantar 4 tahun , 5 tahun dan majoriti mestilah 6 tahun kan ..  Samalah macam saya buntu sikit dan tertanya-tanya bilakah ??

Selepas baca artikel ni saya dah fikir-fikir nak hantar Nuha Amanda tahun hadapan pada usia 4 Tahun. Sebab Macam dah terlambat nak hantar tahun ni kan …

ok Back to story kita :-

Petikan ni saya copy from metro harian .. tak de ubah2 supaya kita ibu bapa faham apa yang pakar terangkan .. jom baca ;-

PAKAR perkembangan dan psikologi kanak-kanak berpendapat lebih separuh daripada perkemba­ngan intelektual kanak-kanak berlaku pada usia sifar hingga empat tahun manakala satu pertiga yang lain sempurna perkembangannya ketika kanak-kanak berusia lapan tahun.
Kajian yang dijalankan pakar neurologi mendapati 80 hingga 85 peratus perkembangan otak manusia berlaku dalam tempoh enam tahun pertama usia kanak-kanak. 
Jika dulu rata-rata ibu bapa menghantar anak-anak ke tadika pada usia enam tahun tetapi kini pada usia lima tahun, anak-anak sudah didedahkan dengan pendidikan awal kanak-kanak. Malah senario hari ini semakin berubah apabila ramai ibu bapa mengambil keputusan menghantar anak ke tadika seawal usia tiga dan empat tahun.

Kajian di California, Amerika Syarikat mengenai pendidikan awal kanak-kanak pada 2002 oleh Sue Dockett dan Bob Perry mendapati kanak-kanak bersedia ke sekolah lebih awal tetapi tidak bersedia untuk belajar lebih awal. Sebanyak 60 peratus pula bersetuju bahawa memasuki sekolah pada usia lima tahun ke bawah akan mendatangkan kejayaan kepada kanak-kanak itu.

Persoalan mengenai masa sesuai menghantar anak ke tadika iaitu pada usia empat atau lima tahun sebenarnya terpulang kepada ibu bapa itu sendiri. Pelbagai aspek perlu diambil kira sebelum menghantar mereka ke tadika.

Bagi ibu kepada tiga anak, Norzuraini Shibi, keputusan menghantar anak pertama, Syafiqah Amirah Nazri pada usia empat tahun ke tadika kerana ingin memberi pendedahan kepada anak sulung supaya lebih berdikari dan memberi tindak balas positif kepada persekitaran sekolah. 

“Pada mulanya penerimaan Syafiqah memang sukar namun selepas dua bulan, dia mula seronok dengan persekitaran sekolah serta mula menunjukkan minat belajar,” katanya. 

Malah pada usia lima tahun, dia sudah boleh membaca dengan lancar dan ini memudahkan Shafiqah apabila memasuki darjah satu pada tahun ini apabila dia langsung tidak menangis malah boleh berdikari tanpa kehadiran ibu di sisi.

Untuk anak kedua, Norzuraini bertindak lebih awal dengan menghantar Sofea Azrina Nazri seawal usia tiga tahun ke tadika. Ini kerana tidak seperti kakaknya yang lebih aktif dan banyak cakap, Sofea agak pendiam dan kurang keyakinan diri.

“Saya agak takut mengenangkan diri Sofea lalu berbincang dengan suami untuk menghantar Sofea ke sekolah lebih awal. Saya tidak mengharapkan yang dia boleh menguasai sesuatu pada usia sebegini sebaliknya supaya dia lebih bersosial, berbual dengan rakan dan memahami arahan guru. Selepas dua bulan saya dapati perubahan ketara pada diri Sofea kerana dia semakin berani dan mempunyai keyakinan diri,” katanya. 

Menurut Norzuraini, setiap kanak-kanak mempunyai potensi diri yang perlu digilap dan dibentuk dengan baik. Dengan menghantar anak ke tadika seawal usia tiga dan empat tahun, dia dapat dilatih dan diajar oleh guru berpe­ngalaman. 
Daripada duduk di rumah menonton televisyen atau bermain permainan video, lebih baik anak dihantar ke tadika supaya dia dapat belajar secara perlahan-lahan.

“Sebagai ibu bapa, usah menaruh harapan terlalu tinggi yang anak akan membaca pada usia yang awal atau memahami proses tambah atau tolak. Apa yang penting mereka mampu belajar asas membaca, mengira atau menulis serta bermain bersama rakan-rakan yang dapat membantu merangsang otak anak dan melatih koordinasi mata dan tangan,” ujarnya yang turut menghantar anak ketiga, Ahmad Harees Syafiq yang kini berusia tiga tahun di sekolah tadika yang sama dengan Sofea. 

Walaupun terpaksa mengeluarkan belanja yang banyak untuk pendidikan ketiga-tiga anaknya, namun demi pelajaran anak-anak dia tidak kisah kerana Norzuraini yakin pendidikan awal mampu membentuk ketiga-tiga anaknya menjadi seorang yang lebih mencintai ilmu dan menyukai suasana persekitaran persekolahan. 

Pengetua Smart Reader Kids cawangan Bandar Baru Bangi, Datin Nor Hidayawati Jaafar, berpendapat pendedahan seawal usia tiga dan empat tahun untuk pendidikan prasekolah anak-anak dapat membentuk diri mereka menjadi lebih bertanggungjawab serta dapat menyesuaikan diri dengan keadaan persekolahan sebenar apabila mencecah usia tujuh tahun.

Dengan kata lain, kanak-kanak yang berada di tadika selama tiga atau empat tahun menjadi lebih berdikari, tidak takut serta mudah menerima pelajaran di sekolah. 

“Ini bermakna apabila kanak-kanak ini memasuki darjah satu mereka tidak takut kepada persekitaran sekolah, tidak mengalami kejutan budaya apabila diberi kerja sekolah yang banyak serta berhadapan dengan guru yang tegas. Ini kerana semua ini sudah dialami sepanjang berada di tadika,” katanya. 

Menurut Nor Hidayawati, ibu bapa bekerja dan tiada masa memastikan pembelajaran anak-anak di rumah menjadikan tugas guru tadika menjadi semakin berat. Ditambah pula apabila memasuki sekolah rendah, persaingan sengit antara pelajar serta pelajar yang bijak dan berkebolehan menjadikan ada antara ibu bapa tertekan dalam memastikan anak-anak tidak ketinggalan dalam pelajaran.

“Apabila memasuki darjah satu, guru bukan setakat beranggapan pelajar sudah boleh membaca dengan lancar tetapi memahami apa yang dibaca serta mempunyai pemikiran kritis bagi setiap apa yang difahaminya. Bagi kanak-kanak yang masih tidak boleh membaca atau belum dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran sekolah, sudah tentu mereka akan ketinggalan,” katanya. 

Walaupun Smart Reader Kids menyediakan kelas untuk kanak-kanak berusia tiga dan empat tahun namun apa yang diajar bersesuaian dengan usia mereka. Misalnya pada usia tiga dan empat tahun, mereka bukan saja diberi penekanan daripada sudut sosial tetapi teknik memegang pensel dan mengenal huruf. Malah bagi pelajar yang mampu mencapai tahap diberikan, mereka akan terus meningkat ke tahap seterusnya. Ini bagi memastikan mereka tidak bosan. 

“Kanak-kanak pada usia lima dan enam tahun pula didedahkan pada persekitaran sebenar sama seperti sekolah rendah. Mereka diberi pemahaman yang jelas sekolah adalah tempat belajar dan bukannya bermain. Sebab itu dalam masa tiga jam di sekolah mereka diberi latihan serta tunjuk ajar menggunakan papan putih serta buku latihan bagi membiasakan diri mereka dengan buku teks dan latihan sebenar ketika darjah satu. 

“Selain itu Smart Reader Kids juga mewujudkan peperiksaan pada pertengahan dan akhir tahun bagi memberikan suasana sebenar di sekolah,” katanya. 

Justeru, Nor Hidayawati menasihatkan ibu bapa supaya memilih tadika yang menyediakan sistem pembelajaran sistematik dengan menyediakan semua pelajaran asas termasuk pendidikan Islam serta Fardu Ain. 

Pastikan waktu belajar tidak terlalu panjang, seeloknya tiga jam untuk pembelajaran saja kerana kanak-kanak mudah bosan dan akan mula bermain apabila waktu belajar terlalu panjang. 

“Sebaiknya cari tadika berbeza dengan tempat penjagaan mereka supaya mereka tidak bosan kerana terlalu lama berada di sekolah. Paling penting cikgu yang disediakan mampu mendidik pelajar untuk memahami apa yang diajar,” katanya. 

Pendapat yang sama turut diberikan pengurus Sinar Bistari Ceria, Asiah Wahid ,yang bersetuju sekiranya anak-anak dihantar ke tadika pada usia yang awal. Ini kerana pada masa sekarang kanak-kanak semakin bijak dan mula terdedah dengan teknologi yang menyebabkan perkembangan minda mereka berlaku dengan cepat. 

“Pada usia empat tahun naluri ingin tahu mereka terlalu tinggi. Namun ibu bapa jangan sesekali memaksa tetapi memberi mereka ruang untuk belajar. Apabila mereka meningkat usia enam tahun, barulah mereka perlu tahu dan memahami apa yang diajar,” katanya. 

Dia juga menolak dakwaan kanak-kanak akan mudah bosan apabila dihantar terlalu awal ke sekolah. Sebenarnya ini tidak berlaku kerana setiap tadika menyediakan sistem pembelajaran berbeza mengikut peringkat umur. Jadi tidak timbul perasaan bosan malah mereka akan lebih matang dan mempunyai tanggungjawab yang tinggi untuk belajar dengan bersungguh-sungguh apabila di sekolah rendah. 

Tuntutan yang tinggi serta persaingan sengit di sekolah rendah menyebabkan ibu bapa semakin terbuka untuk memberi pendidikan awal kepada anak-anak. Ini kerana kekangan masa dengan ibu bapa berkerjaya menyebabkan tugas mendidik anak-anak banyak diberikan kepada guru tadika. 

“Namun dalam pencarian mendapatkan pendidikan sempurna, semuanya bergantung kepada kemampuan ibu bapa. Bagi ibu bapa berpendapatan agak baik, tidak salah mencarikan sekolah berkualiti serta memenuhi kriteria dikehendaki mereka sebaliknya bagi ibu bapa kurang mampu, masih banyak sekolah yang menyediakan pendidikan yang sama. Terpulang kepada kehendak serta keperluan masing-masing,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/01/10 
MyMetro

haaaa ….. amacam ??  

Doakan Semoga semau anak-anak kita jadi anak soleh solehah… 




1- Meal Shake

  • Minuman berperisa vanila yang lazat dan disukai anak-anak
  • Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting
  • Rendak lemak dan rendah glisemik
  • Sumber protein dan kalsium
  • Sesuai untuk hidangan sarapan pagi dan sebelum tidur
  • sesuai bukan sahaja untuk kanak-kanak tetatpi… Ibu menyusu yang mahu menguruskan badan, Ibu hamil yang mengalami alahan dan sukar untuk makan hidangan yang lengkap dan seimbang, Mereka yang mengalami masalah untuk menelan vitamin dalam bentuk pil dan Warga tua

 2- Omega Guard  

  • makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan.  Satu hidangan OmegaGuardTMmenyediakan 1000mg asid lemak omega 3  termasuk DHA dan EPA.
  • mengandungi Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan  Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.


3- Chewable Vita C @100mg.


Menguatkan Fungsi Imunisasi. Tubuh badan anda boleh melakukan banyak perkara, tetapi ia tidak boleh membuat atau menyimpan vitamin C.
  • Membantu mengekalkan pertahanan semulajadi tubuh badan
  • Membantu anda menjaga kesihatan gigi dan gusi serta struktur tulang. Ia sangat penting bagi gigi yang kuat dan gusi yang sihat
  • Meningkatkan penyerapan zat besi daripada sumber bukan daging
  • Untuk kesihatan tulang, gigi, gusi serta juga struktur am tubuh badan  


  
SiManja yang sedang membesar perlukan zat dan nutrien yang penting dalam pertumbuhannya.contoh protein untuk tumbesaran, Kalsium untuk membentuk tulang dan gigi yang kuat dan sihat, DHA untuk perkembangan otak dan macam zat lagi yang perlu..
oleh itu saya sarankan kita memberi vitamin untuk. simanja.

CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik 🙂  

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra – Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang , KTM Batang Benar , KTM Nilai 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *