Cirit-Birit Semasa Hamil Adakah Merbahaya Atau Sebaliknya?
 
Assalamualaikum semua , semoga dalam keadaan sihat dan gembira menunggu saat-saat kelahiran anugerah illahi :). Topik kita kali ini mengenai cirit-birit ketika hamil adakah ia merbahaya pada kandungan atau tidak?
 
Sebenarnya, jika di ikutkan cirt-birit ini salah satu tanda prosess kelahiran makin hampir pada usia kandungan sudah matang.Tetapi, ada sesetengah kes, Cirit-birit berlaku semasa kandungan sebelum matang iaitu sebelum 9 bulan.
 
Cirit-birit ini banyak berpunca daripada tersalah makan, kadang-kadang kita tidak sedari makanan itu sudah di baluti kuman ataupun basi.Selain itu, kemungkinan makanan itu tidak sesuai di makan oleh ibu-ibu hamil eperti terlampau pedas.jadi kesimpulannya di sini, ibu-ibu hamil wajib menjaga pemakanan semasa hamil ini untuk pastikan ibu dan bayi dalam kandungan sentiasa sihat dan menjalani proses kehamilan yang baik.
Apabila kita tidak menjaga pemakanan dengan baik, kemungkinan sistem imun kita semakin merosot dan akan kesannya perubahan pada badan kita.
 Tengok kakak ini, dengan penjagaan yang teliti semasa hamil , membuatkan ia sentiasa sihat walaupunn sedang berpuasa:-
 
 
 
Cirit – birit ini sebenarnya selagi kita sihat, badan mempunyai banyak kaedah pertahanan semula jadi yang dapat melindungi bayi. Walaupun ibu hamil mengalami masalah cirit-birit dan muntah-muntah, kemungkinan besar ia tidak akan menjejaskan bayi dalam kandungan.
 
Bagaimanapun kehilangan tenaga dan air dalam badan akibat cirit-birit dan muntah-muntah mungkin akan menjejaskan kesihatan ibu sendiri seterusnya kepada bayi.  
Oleh itu beberapa langkah rawatan awal mesti dilakukan iaitu :-
 
  • Banyak berehat kerana anda pasti keletihan akibat kehilangan banyak tenaga.
  • Minum banyak air atau mengambil cecair jernih sebanyak yang boleh. Sekiranya sukar mengekalkan cecair dalam badan, minum sedikit demi sedikit menggunakan penyedut minuman atau boleh mencuba jus atau sup.jangan abaikan pemakanan kita untuk pastikan bayi meperolehi bekalana secukupnya.
  • Walaupun sakit perut dan cirit-birit, anda mesti makan. Makan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap.
    Cuba makanan yang tinggi karbohidrat seperti roti, kentang, pasta atau nasi. Elakkan daripada mengambil makanan yang berlemak atau pedas.
  • Minum minuman yogurt atau minuman yang mengandungi probiotik setiap hari untuk membantu memulihkan sistem pencernaan anda.
  • Jangan mengambil sebarangan ubat untuk masalah cirit-birit. Pastikan anda sudah memeriksa terlebih dahulu dengan doktor atau ahli farmasi.Sebenarnya bukan ubat cirit-birit sahaja tidak boleh ambil sebarangan.
Cuba kaedah ini dahulu Tetapi, jika cirit-birit kita berlarutan dan semakin berlarutan dengan Demam , cirit-birit sehingga 48jam dan dihidrasi yang teruk, cepat-cepat pergi ke hospital ataupun ke klinik.Jangan Abaikan kiraan pergerakan mengikut jadual iaitu bermula 9 pagi sehingga 9 malam sebanyak 10 kali. tetapi jika belum sampai 9 malam anda terasa lain dan amat kurang bergerak.jangan biarkan!
 
Apakah ada boleh membantu kita selain ubat-ubatan ? 
In Shaa Allah ada, kita boleh ambil Performance Drink Shaklee kerana ia boleh mengantikan air yang banyak hilang dalam badan kita untuk menghalang kita daripada hidrasi yang lebih teruk.



Jangan biarkan cirit-birit sehingga memudharatkan diri dan baby , jom order sekarang ! 
                                                www.wasap.my/60173053031
 Jika pembelian online , sila hubungi saya untuk dapatkan pakej konsultasi dan tips menarik.
 
Atau Terus hubungi Saya :- 
 



Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *