Tekanan Darah Tinggi Akibatkan Saluran Darah Saudara Saya Pecah

Awal Bulan hari tu saya dikejutkan dengan berita seorang saudara meninggal dunia kerana saluran darahnya pecah akibat tekanan darah terlampau tinggi. Ohh Baru saya tahu mengenai akibat darah tinggi ini,takutnya.Apa yang lagi menyedihkan umurnya baru sahaja dalam lingkungan 40-an, anak-anak juga masih kecil dan bersekolah, isteri juga masih muda.

Bagaimana Saluran Darah boleh pecah ? Pada Permulaannya , saudara saya mempunyai tekanan darah yang terlampau tinggi dan terus terkena strok / Angin Ahmar  . Strok / Angin ahmar ini boleh menyebabkan saluran darah di otak tersumbat dan pecah.

Jadi ini adalah pengalaman dan pengajaran bagi kita yang ada masalah tekanan darah tinggi, jangan biarkan ia merebak dengan serius tanpa rawatan yang betul dan abaikan pantang larang masalah ini.

Lelaki muda dan berkeluarga dalam video di bawah ini juga mengalami masalah tekanan darah tinggi dan Alhamdulillah, dengan apa yang dia amalkan Tekanan Darah Tingginya kembali normalTAPI APA LELAKI INI AMALKAN ? Jom kita tengok dulu sebelum anda teruskan pembacaan :-



Seronokkan lihat mereka gembira dengan keluarga tanpa masalah tekanan darah tinggi yang membelenggu diri? fikirkanlah untuk orang yang tersayang. Amalkan apa yang boleh membantu kita bebas zon tekanan darah tinggi. 

#Apakah itu darah tinggi?
Tekanan darah tinggi atau hipertensi telah menjadi penyakit yang umum bagi ramai orang pada masa kini, apalagi bagi mereka yang tinggal di kawasan bandar. Tekanan darah tinggi atau hipertensi menjadi salah satu faktor penyebab stroke, serangan jantung dan juga gagal ginjal. Dan akibat terburuk dari penyakit ini adalah kematian.

#Kenali Tekanan Darah kita
Saat memeriksa tekanan darah, ada dua angka yang biasanya disebut misalnya 120/80. Apa yang dimaksud angka-angka tersebut?
Sistolik
Angka pertama (120) iaitu tekanan darah sistolik, yakni tekanan saat jantung berdenyut atau berdetak (sistol). Sering disebut tekanan atas.
Diastolik
Angka pertama (90) iaitu tekanan darah diastolik, yakni tekanan saat jantung beristirehat di antara saat pengepaman. Sering disebut tekanan bawah.

# Punca Tekanan Darah Tinggi ?
Masalah tekanan darah tinggi ini sebenarnya berpunca daripada arteri atau saluran darah yang semakin mengeras (semakin tinggi tekanan darah kita, makin mengeraslah saluran darah, jadi terlampau tinggi akan akibatkan saluran pecah) kerana pembentukan plak-plak kolestrol dalam saluran darah disebabkan pengoksidaan kolestrol.


#faktor Penyebab darah tinggi:-

  1. Faktor Keterunan :-
    • Ketahui susur galur keluarga kita, adakah ramai yang mengalami masalah tekanan darah tinggi yang terlampau.
  2. Peringkat Umur :-
    • Apabila umur semakin meningkat, risiko tekanan darah tinggi amat tinggi.kenapa? kerana pembuluh darah yang semakin menyepit.
  3. Gender :- 
    • Wanita lebih berisiko mengalami tekanan darah tinggi berbanding lelaki. 
  4. Kurang pergerakan /aktiviti :-
    • orang yang kurang aktiviti seperti senaman lebih cenderung untuk memiliki tekanan darah tinggi, ini kerana bila kita kurang senaman , penyempitan dan penyumbatan saluran darah akan meningkat. Contoh yang paling senang , kita guna saluran air  longkang selama 5 tahun, tetapi tidak pernah mencucinya, sudah tentu pengaliran air dirumah kita tidak lagi sempurna.
  5. Pemakanan:-
    • DI malaysia, pelbagai makanan kita temui dan rakyat malaysia juga majoriti mengambil makanan yang tinggi kalori , lemak ,gula dan garam.Jadi sudah tiba waktu kita menukar sedikit pola pemakanan kita demi kesihatan yang sempurna. 
  6. Berat badan yang berlebihan:-
    • Salah 1 masalah rakyat malaysia lagi adalah obesiti.Obesiti salah satu faktor yang menyumbang anda ke arah masalah tekanan darah tinggi.tapi saya tidak nafikan ramai juga yang berbadan kurus juga alami tekanan darah tinggi.
  7. Meminum , minuman beralkohol / bergas :-
    • ada setengah orang memang gemarkan minuman sebegini.tahukah anda? minuman ini amat merbahaya ? kajikah kita berapa sudu gula di dalam setiap gelas kita minum? jadi ubahlah dari meminum minuman yang kurang sihat ini kepada minuman yang berkhasiat.
  8. Stress :- 
    • Stress akan menyebabkan tekanan darah sewaktu.Hormon adrenalin akan meningkat, menyebabkan jantung pengepam darah lebih cepat seterusnya tekanan darah juga naik dengan cepat.

Kebanyakan doktor akan menasihati penghidapan tekanan darah tinggi ini mengubah gaya hidup kepada yang lebih sihat, supaya diri yang lebih tenang bebas dari zon tekanan darah tinggi, selain memberi bekalan ubat. 

Sedarikah kita , tekanan darah tinggi ini bukan sahaja boleh baik dengan ubat-ubat yang dibekalkan itu ? . Amalkanlah seperti lelaki yang di dalam video si atas supaya anda lebih segar , tenang dan tekanan darah anda kembali normal. keluarga juga akan rasa gembira.


Salam Sihat selalu dari saya :- 





Mungkin Anda Juga Meminati :-

CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem
Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa
hubungi saya dapatkan yang terbaik 🙂  
Kawasan COD 

Bandar Seri Putra – Bangi , Putra Makhota







    1 comment
    • titan
      December 2, 2017 at 1:05 pm

      yup.

      bahaya bab tekanan darah ni. tinggi ke, rendah sangat ke..

      kena selalu amvil perhatian tentang diri kita.

      malang memang tak berbau.

      Reply

    Leave a Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *