Tips Melembutkan Hati Anak Yang Sukar Dikawal

Assalamualaikum Semua , Alhamdulillah entri saya kali ini mengenai anak-anak kita.setiap ibu bapa impiannya tidak lain tidak bukan adalah ingin melihat anak-anak yang soleh solehah ,cemerlang dalam agama dan pelajaran.Tidak di nafikan kadang-kadang kita buntu berfikir bagaimana cara mahu mendidik di zaman serba moden dan canggih ini. kata-kata “luntur buluh,biarlah dari rebungnya” lagi membuatkan kita resah kalau dari kecil pun dah nampak anak-anak kita sukar di kawal.

Saya Percaya IbuBapa di luar sana juga seperti saya,setiap masa memikirkan cara yang lebih baik dan positif untuk mendidik anak-anak walaupun baru se usia 0-6 bulan.Kenapa Bayi Usia 0-6 bulan Tidak Boleh Diberi Makanan?)



Anak-anak kadang-kadang sukar di kawal tidak kiralah semasa bermain, makan dan sebagainya.kita pula kadang-kadang hilang kesabaran terhadap anak-anak bila perkara ini berlaku.ya tak?, lagi-lagi jika ibu bapa baru pulang dari tempat kerja, dengan badan rasa penat dan letih nak layan anak pun rasa tak larat kadang-kadang kan ? 

Terfikirkah kita ? bila kita pulang dari tempat kerja, anak-anak kita amat gembira,kerenah-kerenah mereka sebenarnya mahukan perhatian sebab mereka rindukan belaian kita.Bila keadaan ini berlaku, usah terus melenting , marah sesungguh hati tetapi tegurlah cara berhemah, kasih sayang dan berikan tunjuk ajar yang positif.Kenapa ? kerana dengan sikap kita yang negetif itu akan memberi impak yang negetif juga pada anak-anak. Jangan Salah faham, bukan saya jelaskan tidak boleh memarahi anak-anak , tapi ada cara marahi yang betul.




Apa yang Boleh kita amalkan untuk melembutkan hati anak-anak kita? Ada 5 langkah yang saya rasa mudah untuk kita amalkan iaitu :-

  1. Jika boleh lakukan pada se per tiga malam ketika ini anak-anak sudah tidur lena,selain itu fikiran di bawah sedarnya adalah di tahap optimum dan yang sedang tidur ketika ini hanyalah minda sedar.
  2. Letakkan ibu jari kita ke langit-langit(dalam mulut bahagian atas) dan sentuhkan ibu jari kita tadi dengan penuh kasih sayang ke atas ubun-ubun anak kita.
  3. Ketika Ibu jari di atas ubun-ubun
    • Selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.a.w
    • Bacakan Al-fatihah
    • Berzikir dalam hati,jangan putuskan zikir dulu ye.
  4. Sekarang baru kita angkat ibu jari dekat ubun-ubun tadi,
    • TAPI jangan putuskan berzikir ye(zikir dalam hati). 
    • Dengan penuh kasih sayang dan perlahan (supaya anak-anak tidak terjaga nanti) beritahulah apa yang ingin anda sampaikan,nasihat dan sebagainya.contohnya ” Nuha , anak ibu sayang, semoga anak ibu jadi anak solehah,dengar cakap ibu dan abah”. aa camtu.
    • JANGAN putuskan berzikir dalam hati,Sebab apa?supaya zikir itu meresap masuk bersama nasihat kita untuk anak-anak.biasa lepas berdoa saya hembuskan pula di ubun-ubun anak.
  5. Jika anda perhatikan dengan betul , apabila apa yang kita sampaikan itu meresap masuk pada anak-anak kita, kelopak matanya akan sedikit bergerak-gerak.
  6. Diantara ayat-ayat al-quran yang boleh kita amalkan untuk anak yang sukar di kawal dan panas baran :- 
    • Surah Thaha ayat 1-5 
    • Surah Al-Ikhlas , Al-fatihah dan Ayatul Kursi (1x)
    • Membaca Bismillah 5 (3x)
    • Ayat boleh lihat di panduan surah di bawah
  7.  Baca Ya Muqit ( yang memberi kekuatan),baca berulang kali selepas itu tiupkan ke dalam air untuk diberi minum.
  8. Sewaktu bangun dari tidur
    • peluklah anak (3x) sambil memberi salam , Assalamualaikum 
    • Usapkan kepala anak dengan lembut dan penuh kasih sayang sambil dalam hati berdoa pada yang kita ingin sampaikan
    • Baca surah al-fatihah, Surah At-thaha 1-5 , dan ayat nabi Daud sebanyak 3 kali (“YA ALLAH LEMBUT KAN HATI ANAKKU (SEBUT NAMA)..SEBAGAIMANA ENGKAU LEMBUTKAN NABI DAUD AKAN BESI”  dan hembuskan pada makanan/minuman.)
  9. Baca Juga Al-Hasyr: surah 59 ayat 21 dan hembuskan pada ubun-ubun anak setiap pagi dan malam sebelum tidur.
  10. zikir ‘Ya Hayyu (Yang Maha Hidup), Ya Quyyum(Yang maha Menegakkan), Ya Latiff(Yang Maha Lembut) dan Ya Rahman’( Yang Maha Pengasih ) berulang-ulang kali.
  11.  Selain itu, kesihatan anak juga penting untuk memastikan anak-anak cergas dan cerdas. Tapi tidak semua kanak-kanak sentiasa sihat.kita ibubapa , tak senang duduk kalau anak-anak tak sihat ni.kadang-kadang terfikir, biarlah kita yang sakit dari anak yang sakit.
Bukan kita sahaja pening memikirkan mengenai anak-anak lagi bila tidak sihat, lagi-lagi jika terlampau kurus,tidak balance dengan ketinggian.

ikuti kisah luahan hati ibu-ibu , nak-anak yang sentiasa tidak sihat :-
Anak Kurus Kering & Selalu Sakit Di Taska, Apa Nak BUAT?

Panduan Doa :-







ada satu cadangan dari teman facebook yang saya kira amat-amat berguna yang boleh kita praktiskan pada anak-anak kita (kak ngah – mohon share) 

Mungkin Juga Anda Meminati : –


CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem
Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa
hubungi saya dapatkan yang terbaik 🙂  
Kawasan COD 
Bandar Seri Putra – Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang ,




Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *