Assalamualaikum semua , Makan memang perkara wajib untuk semua orang , tetapi adakah semua orang tahu cara pemakanan yang betul? Kadang-kadang kita makan sahaja , tapi tidak tahu cara itu adalah tidak betul . 




Di Antara 8 Kesilapan yang selalu kita lakukan ialah :- 

1.       Makan Buah-buahan , haa ni la yang majoriti masyarakat kita amalkan. Selepas makan makanan utama seperti nasi , makan buah sebagai pencuci mulut. INI SALAH SEBENARNYA! . Kenapa ? Bila kita sudah makan nasi , usus kita mengambil masa 1 ke 2 jam untuk pencernaan. Bila kita ambil buah pula, ini buatkan buah tidak dapat dicerna secara normal. haa inilah yang kadang-kadang buatkan kita jadi sembelit . Jadi ubahlah cara pemakanan kita yang ini ye. 

2.       Minum Air Teh , Kebiasaanya sewaktu bersarapan kita sering buat kesilapan ni kan, bersarapan dan buatkan air teh , teh o , teh tarik , teh ais . Teh sebenarnya mengandungi banyak asid, Asid ini menyebabkan protein dalam makanan susah untuk dihadam dengan betul.

3.       Yang ini , Si perokok selalu lakukan, Selepas makan pergi Merokok kan ? . SILA UBAH TABIAT ini ! Kesan merokok selepas makan, sebatang rokok sama dengan 10 batang rokok. Kenapa ? Bila kita lepas makan, Saluran darah pada sistem pencernaan sedang meningkat, akibatnya sesetengah kandungan dalam rokok ini akan akan diserap ke hati(Hati akan rosak) , Ke Otak dan ke Pembuluh darah . haa tak keharu dengan kesan sampingan ni.

4.      Mandi selepas makan! , Tahu tak , mandi selepas makan akan meningkatkan aliran darah pada permukaan badan manakala aliran darah pada saluran usus dan perut adalah berkurang.Keadaan ini akan menyebabkan sistem pencernaan yang lemah. 

5.     Bersenam selepas makan, Aktiviti ini boleh mempengaruhi metabolisma badan dalam penyerapan gizi makanan, selain itu boleh menurunkan tekanan darah serta fungsi jantung pun terganggu. DIsarankan kita tunggu dalam masa 2 ke 3 jam sebelum memulakan senaman. 

6.     Jangan Longgarkan tali Pinggang, kenapa pula tak boleh? mesti kita tertanya-tanyakan ? bila kita longgarkan secara tiba-tiba selepas makan atau sedang makan, ia boleh menyebabkan usus terbelit dan tersekat. Jadi apa yang perlu kita buat? longgarkan dahulu sebelum makan.

7.     Jangan Terus minum Ais , Alahaii yang ini lah susah nak ditinggalkan nikan, Kenapa ? Minum ais sebelum makan, sambil makan dan selepas makan akan melambatkan pencernaan, kerana air sejuk akan membekukan makanan yang berlemak dan berminyak.Bila lemak-lemak ini terbentuk dalam usus akan akibatkan saluran jadi sempit dan boleh menyebabkan lemak berkumpul, ini adalah salah satu punca terjadinya penyakit kronik seperti masalah kolestrol dan jantung.  

8.     Jangan Terus Tidur atau baring Lepas Makan. Yang ni memang kita sedia maklum, apa yang kita suka buat ini akan menyebabkan berat badan bertambah ( gemuk), selain itu tabiat ini juga boleh mengundang penyakit gastrik ! haaa dah kenapa pulak ? sebab bila kita terus tidur , penghadaman makanan tidak dapat diproses dengan baik.

Memang kebanyakannya , tidur selepas makan akan menyebabkan kita jadi gemuk . selain itu ada juga yang menegah jangan makan makanan berat selepas jam 8 malam kerana kita kurang melakukan aktiviti. Apa yang boleh membantu kita turunkan berat badan ? saya cadangankan SET KURUS SHAKLEE yang memang best pakej dengan kecantikan. kecantikan bukan sahaja milik wanita, lelaki juga berhak kelihatan segak. 

                                       CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031

FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem


Kawasan COD 


Bandar Seri Putra – Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *