8 Teknik Urutan Banyakkan Susu Ibu Yang Wajib Dilakukan.
Assalamualaikum semua , Semoga dalam keadaan sihat sentiasa. In Shaa Allah Entri kali ini mengenai urutan untuk banyakkan susu badan kita, saya kira masih ramai yang belum tahu teknik yang betul dan perlu di amalkan sentiasa.

Persoalan,
>> Perlu ke kita lakukan urutan payudara ini?
Jawapan saya amat perlu. Kerana urutan ini membantu melancarkan pengeluaran susu badan kita, selain mengelakkan terjadinya bengkak susu.
>> Bila kita perlu lakukan urutan ini ?
Lakukan sewaktu permulaan mahu menyusukan bayi, maksud saya 1st time nak susukan untuk meransang susu keluar, sebab ada sesetengah ibu, ada saluran-saluran masih tidak lancar. Lakukan juga setiap kali sebelum menyusukan bayi. Begitu juga sebelum mengepam susu.
Ada sesetengah ibu, pada permulaanya tiada pengeluaran susu, selepas lakukan teknik urutan yang betul, Alhamdulillah susu keluar dengan banyak. Saya pun berpengalaman macam ni , selepas urutan baru susu meriah.
Nak seribu dayakan ibu-ibu ? Saksikan video ibu ini , yang berusaha menyusukan baby pramatangnya dengan penuh cabaran.
Semoga teknik-teknik ini membantu susu kita lebih meriah.
1.      Jika berada dirumah , disarankan agar kita mandi air suam, atau boleh juga kita letakkan kain yang suam di atas payudara kita selama 5 ke 10 minit.Cara ini mambantu untuk lancarkan peredaran darah dan proses letdown reflex.
2.      Bertenang, elakkan rasa stress , boleh juga kita fikirkan anak kita dan fokuskan pada anak, jika mengepam di office, kita boleh lihat gambar atau video anak kita.
3.      Letakkan payudara anda antara tangan anda (rajah 1), yangharus diadakan secara horizontal (melintang), danmemindahkan rangkaian kelenjar belakang dan ke depan -seperti terlihat pada gambar. Selepas itu, anda ulangicara/prosedur yang sama dengan meletakkan payudara andaantara tangan anda secara menegak (rajah.2)
4.     Gunakan Satu tangan menyokong payudara. Tempat 3-4 hujung jaritangan anda yang lain datar pada payudara dan urut rangkaiankelenjar dengan gerakan melingkar. Hujung jari dihalakan 2-3 cm setiap sekarang dan kemudian dan prosedur ini diulangsehingga anda telah mengurut seluruh payudara (rajah.3).
5.    Gunakan jari anda dengan lembut membelai payudara daripangkal areola ke puting. Melalui gerakan ini, anda bolehmembawa susu mengalir untuk keluar (rajah 4)

6.    Cuba untuk lembut memerah setitik susu dengan meletakkan ibu jari dan jari (seperti yang ditunjukkan dalamrajah.5 bawah) di belakang areola dan menekan sedikit arah dada. Kemudian, dengan menerapkan tekanan lembut,gerakkan ibu jari dan jari ke arah puting tanpa menggosokkulit. Anda boleh merasai puting payudara anda akan mengeluarkan susu (setitis sehingga mengeluarkan asu yang banyak) dan pengeluaran susu ini akan menggalakkan bayi anda menghisap payudara.
7.    Pengulangan gerakan rajah 5 sekitar areola boleh dilakukan sewaktu payudara tegang (untuk aktiviti penyusuan atau EBM) dan cara ini juga dapat memastikan bahawa payudara anda benar-benar sudah kosong (payudara menjadi lembut berbeza payudara yang tegang/bengkak sebelum ini kerana susu yang banyak). Atau anda juga boleh mengekspresikan/memerah susu badan anda dengan menggunakan pam payudara.

8.     Disarankan, kosongkan setiap kali memberi susu pada bayi atau mengepam susu, kaedah ini, susu lebih banyak dihasilkan.


Gambarajah :-

Cara apa lagi yang boleh membantu kita memperbanyakkan susu? kerana susu ibu teramat penting untuk tumbesaran anak-anak kita. Jawapannya , SET MENYUSU SHAKLEE boleh membantu kita.


                         


                        Haa Menarik kan ? Hubungi saya untuk keterangan lanjut 🙂


                              Atau boleh membuat pembelian secara online :- 



SET A
SET B
SET C
SET D

                                           CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031

FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

1 comment

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *