Assalamualaikum, apabila sudah berkahwin pastinya ramai yang mahukan zuriat.Apa yang perlu kita ketahui, kesuburan setiap orang adalah berbeza-beza jadi kecepatan hamil bergantung pada tahap kesuburan tersebut. Ada sesetengah orang sukar hamil adalah masalah ringan bagi mereka , tetapi ada sesetengah lagi sukar hamil adalah masalah besar yang membebankan hidup dan ada juga yang capai tahap bercerai-berai. nauzubillah.

Masalah sukar hamil ini sebenarnya ada pelbagai sebab di antaranya ialah :-

1) Masalah kesuburan isteri
2) Masalah Kesuburan Suami
3)Masalah kesuburan Isteri dan Suami
4) Tiada Masalah Kesuburan tetapi Rezeki belum ada

Kadang-kadang kita buntu kenapa kita belum dapat zuriat walaupun sudah berkahwin bertahun lamanya. Di sini saya sertakan diantara 10 sebab kenapa suami isteri kurang subur. Jom cek pada diri sendiri dan pasangan :-

1) Amalan gaya hidup
Amalan gaya hidup yang kurang sihat di antara sebab utama kenapa sesetengahnya sukar mendapat zuriat , Amalan yang tidak sihat ini seperti minum alkohol, merokok dan mengambil kafien yang tinggi .

2) Tiub Follopio
Kerosakan pada tiub follopio akan halang pensenyawaan telur dan sperma. Apa yang boleh menyebabkan kerosakkan pada tiub ini ialah ada masalah keradangan selain itu ada sesetengahnya  pernah hamil di luar rahim.

3) Sperma
Sperma Sukar mencari telur jika terdapat masalah atau perubahan pada uterus dan serviks isteri.Mungkin isteri pernah menjalani pembedahan dan masih ada parut di situ.

4) Endometriosis
 Endometriosis akan terjadi apabila sel-sel yang biasanya tumbuh di dalam rahim berkembang ke luar rahim.
5) Hormon
Ramai yang sukar hamil sebenarnya alami masalah hormon, samada masalah hormon suami ataupun isteri. haa jangan tak tahu ye, lelaki juga ada yang alami masalah hormon ni. gangguan sering berlaku pada yang selalu mengambil steroid dalam masa yang panjang.ini akan sebabkan testosterone tidak dihasilkan dan boleh sebabkan testis mengecut. Hormon isteri juga penting , ramai yang period mereka tidak teratur, masalah period tidak teratur adalah penyumbang kepada sukar hamil .jadi biasanya, isteri perlu betulkan period terlebih dahulu dengan mengambil GLA.
 
6) Sistem Pembiakan
Ada sesetengah isteri yang ada masalah pada sistem pembiakan mereka iaitu seperti tiub fallopio dan jika bermasalah dengan rahim , ini adalah punca utama sukar hamil. 
7) Faktor Usia 
Faktor usia juga perlu di ambil tahu , kebiasaanya isteri faktor usia lingkungan 35 tahun ke atas mempunyai peluang yang tipis untuk hamil.
8) Suami
Seringkali bila tiada zuriat , akan menunding jari kepada isteri , dalam beberapa kes , masalah sukar hamil ini datangnya daripada suami , jadi suami pun penting  membuat pemeriksaan . ada sesetengah suami yang ada masalah dengan sperma , sperma yang bermasalah ini seperti terlampau cair , warna kuning kehijauan , terlamau sikit , mengambil supplement zinc complex membantu untuk kembalikan sperma yang bermasalah kepada normal.

9) Emosi
Emosi juga kene jaga, Ketahuilah emosi ang tertekan juga membantutkan usaha mendapat zuriat jadi elok kita amalkan B-complex Untuk kurangkan rasa stress kita tu .

10) Kurang nutrisi dan mineral

Kurang nutrisi dan mineral dalam badan juga adalah sebab sukar hamil , para isteri pernah tak terdengar atau terbaca ” nak hamil , ambil asid folic daripada awal ” ini salah satu untuk membantu badan kita mendapat mineral dan nutrisi yang lengkap , jadi untuk amalkan asid folic ini , boleh kita makan b-complex yang penuh dengan asid folic. Para suami juga perlu cukupkan mineral mereka , bukan isteri je, pernah tahu tak Vitamin C amat penting bagi lelaki untuk sistem reproduksi lelaki.kekurangan vitamin c didalam makanan boleh sebabkan kemandulan ! haa serius je bunyinye.Vitamin C ni sebenarnya membantu pergerakan sperma , salah satu syarat sperma yang bagus adalah pergerakan yang bagus untuk mencari sel telur isteri. jangan abaikan ye lepas ni

jadi pentingnya kita menjaga kesihatan untuk memastikan diri kita dalam keadaan subur. Dalam masa yang sama boleh juga kita mengambil SET KESUBURAN SHAKLEE. sebagai pelengkap dan membantu masalah kesuburan . in Shaa Allah .tidak salah mencuba untuk membuahkan hasil yang amat dinantikan oleh semua orang.

Jika inginkan keterangan lanjut boleh klik ke halaman Set Kesuburan Shaklee ini .

In Shaa Allah , Saya akan memberikan tips2 dan pakej konsultasi untuk membantu proses kehamilan .

                                                         Atau Hubungi saya


                                           CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *