Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sendi Lutut adalah salah satu anggota yang amat penting untuk membantu kita berdiri , bergerak, solat dan sebagainya. Adakalanya bila kita di serang sakit lutut , segala aktiviti kita akan tergendala.

Mengikut kajian, 10-20 % golongan dewasa yang mengalami masalah sendi lutut. Hakikatnya ia sering terjadi pada usia melangkah 45 – 55 tahun keatas.

Sakit lutut tidak kira usia, warga emas mahupun di usia muda remaja. Kawan saya di usia 30 sudah mengalami masalah sendi lutut ini, seringkali ketika rukuk dalam solat, lututnya akan berbunyi seperti letupan ‘pap’ . Saya kira masih ramai yang tidak mengambil kisah kerana bunyi ini tidak mendatangkan sakit. tanpa kita sedari itu adalah faktor masalah sendi lutut. jika tidak di atasi segera , apabila mencapai usia emas akan bertambah parah.



Sebelum itu, jom Saksikan kawan saya ini , sakit sendi lutut di awal usia.



Di sini , ingin saya kongsi sedikit maklumat hasil kajian saya daripada sumber-sumber pembacaan saya mengenai pemakanan yang perlu di elakan bagi pesakit lutut.

1) Toksin A.G.E
Ramai yang masih tidak tahu mengenai toksin A.G.E (Advanced Glycation End Produk).Toksin ini akan terjadi apabila kita panaskan , panggang , Goreng makanan. Protein dalam badan boleh rosak akibat AGE. Jadi kita perlu mengambil langkah kurangkan pengambilan makanan yang berunsurkan munculnya AGE. Jadi kita perlu kurangkan makanan yang digoreng dalam suhu terlampau tinggi.



2) Kurangkan Pengambilan Makanan Bergoreng yang diproses
Seperti kita sedia maklum, banyak penyakit disebabkan amalan pemakanan kita. Kita boleh perbanyakan amalan memakan sayuran dan buahan dalam diet .Dalam Kajian , bila kita betul-betul kurangkan makanan bergoreng dan yang telah diproses – sejuk beku, memang membantu memulihkan sistem pertahanan badan.

3) Makanan berunsur Tenusu
Elakkan pengambilan berlebihan makanan berbentuk tenusu, ini kerana terdapat sejenis protein yang boleh  menyebabkan sakit sendi.

4) Karbohidrat dan Gula yang tinggi

Karbohidrat yang tinggi boleh menyebabkan peningkatan toksin A.G.E yang akan buatkan kita alami radang sendi. Jadi bagi yang sukakan makanan berunsurkan karbohidrat dan juga manisan, perlu sangat kita kurangkan. contohnya kurangkan manis dalam minuman , dalam kuih muih . bagi karbohidrat pula boleh kurangkan pengambilan nasi yang tinggi kanji. 


5) Bahan Pengawet dan garam . 
Kebiasaanya , makanan yang dalma tin mempunyai bahan pengawet yang tertentu , ada yang bahan pengawetnya tinggi dan tidak untuk menjaga tahap kesempurnaan makanan supaya lebih tahan lama . jadi sebelum kita membeli makanan dalam tin, wajib kiranya kita melihat isi kandungan bahan pengawet . begitu juga dengan isi kandungan garam . 

6) Alkohol dan Rokok.
Alkohol dan rokok boleh menyebabkan kita berisiko tinggi mendapat pelbagai penyakit termasuk penyakit kronik. tetapi masih ramai yang tidak tahu , ia juga boleh menyebabkan kerosakan sendi.Bagi yang pengemar rokok yang tegar , anda berpeluang mendapt risiko sakit sendi rheumatoid.
manakala bagi yang suka akan alkohol, anda berisiko mendapat gout . 
Jadi amat penting kita , berhenti sahaja mengambil rokok dan alkohol yang berterusan dan berlebihan. 



7) Penggunaan Minyak jagung 
Penggunaan minyak jagung dalam masakan sebenarnya boleh menyebabkan kedarangan sakit sendi . jadi kita boleh menukarkan minyak jagung ini dengan minyak zaitun .
beberapa kajian pula, Asid lemak Omega 3 boleh melegakan pesakit sendi. jadi kita bolehlah menukarkan omega-6 kepada omega-3 seperti minyak zaitun , kacang dan sebagainya. 

Sejak saya bergiat aktif menulis artikel dan memberi kaunseling kesihatan dalam supplement shaklee, sakit radang sendi , lutut adalah antara kes paling tinggi yang di hadapi . Ada yang hubungi saya untuk diri sendiri malah ramai juga yang hubungi saya kerana ingin hadiahkan pada ibu dan ayah di kampung kerana hadapi masalah sendi dan sakit lutut. Ada kawan office saya setiap bulan akan repeat order untuk diri sendiri kerana masalah lutut dan untuk melancarkan solat seperti normal tidak menggunakan kerusi. 
Jadi bila ada kesan positif ini pada orang-orang sekeliling saya , saya tanpa ragu mencadangkan set sendi dan sakit lutut ini pada sesiapa sahaja ,Alhamdulillah. 
Ini sebab utama kenapa anda patut ambil supplemen ini:
    1. Advanced Joint Health Table™ (AJHT) menyokong pergerakan dan kelenturan sendi. Ianya hasil ramuan terbaik seperti Boswellia bagi menjaga dan memastikan sendi-sendi lutut, punggung, tulang-belakang serta jari kaki dan tangan berfungsi dengan sempurna.
    2. Omega Guard™ mampu meredakan inflamasi dan radang sendi. Dalam bentuk kapsul yang kaya dengan asid lemak Omega-3 dan Glukosamina. Ia mampu meredakan kesakitan sendi. Kandungan Omega juga bertindak seperti pelincir untuk melincirkan sendi-sendi kita.
    3. Ostematrix™ berfungsi membekalkan keperluan nutrien harian yang diperlukan seperti kalsium. Mustahak untuk menyokong pembentukan dan penjagaan tulang. Tulang-tulang sihat akan menyokong tubuh dan menggerakkan otot-otot supaya kekal cergas!
Jika untuk pesakit lutut yang telah kritikal seperti perlu mengambil suntikan sentiasa , saya amat cadangkan pengambilan vivix shaklee :-

Yang paling penting, ia tidak mengandungi bahan terlarang dan steroid yang kebanyakkannya ada di pasaran. Bagaimana ingin tahu ubat itu mengandungi steroid jika tiada isi kandungan ? bila kita makan sahaja ubat itu, ia memberikan kesan serta merta sakit lutut itu hilang. jika kita ambil secara berterusan , ia boleh menyebabkan berat badan meningkat mendada dan pipi menjadi tembam. kesan yang paling menakutkan ialah ia sangat merbahaya pada buah pinggang dan boleh menyebabkan tulang reput. 
Justeru, kita perlu berhati-hati dalam memilih ubat atau supplemen. Jangan sebab ianya mungkin murah dan memberi kesan semerta tetapi jangka masa panjang membawa mudarat kepada kesihatan kita.

Jika anda inginkan manfaat maksimum, boleh dapatkannya sekarang dari saya.



                                                Order Set Sendi Lutut online


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=9c2aef8bf511d208ee623850400a7f9e



Order Vivix Online


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=9c2aef8bf511d208ee623850400a7f9e




 Jika pembelian online , sila hubungi saya untuk dapatkan pakej konsultasi dan tips menarik.

Atau Terus hubungi Saya :- 


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *