Psoriasis ini ialah sejenis penyakit kulit yang menjadikan kulit tebal, kering, tompokan merah, berwarna perak, gatal dan kadang-kala ia amat menyakitkan. Psoriasis ini juga merupakan penyakit kulit yang kronik tidak boleh diubati dengan mudah tetapi kita boleh mengawal masalah ini.

Bahagian-bahagian yang selalu di serang masalah Psoriasis ini ialah di tangan, kaki, badan, kulit kepala , lutut, siku, bawah belakang, kemaluan atau ada sesetengah ia berlaku di mana sahaja. Psoriasis ( kulit tebal dan bersisik) ini terjadi apabila sel-sel kulit tumbuh dengan cepat kerana serangan imunisasi oleh sel darah putih yang tidak normal.

Image result for penyakit psoriasis

Sesetengahnya adalah kerana ginetik ( keturunan), jika ibu atau bapa alami psoriasis kemungkinan anak juga berisiko alami masalah ini .

Bagaimana Psoriasis datang menyerang ? 

Keradangan pada psoriasis ini secara berkala dan spontan , ada masa ia nampak lebih baik , adanya ia lebih teruk pada tempat yang terjejas . Pada cuaca sejuk, ada pesakit keadaan psoriasis semakin buruk.

Mengikut kajian, pesakit psoriasis yang ada masalah berat badan. obesiti berisiko di serang sakit jantung .

Psoriasis boleh menyerang tidak mengenal usia dan jantina.

Kenali Jenis Psoriasis :- 

  1. Paling lazim adalah psoriasis yang bertompok
  2. Dikalangan kanak-kanak biasanya terdapat guttate psoriasis.
  3. Jenis teruk yang memerlukan rawatan dihospital dipanggil erythrodermic psoriasis
  4. Lampin psoriasis
  5.  Pustular psoriasis- adalah bentuk psoriasis yang sangat teruk dimana ia boleh menimbulkan kesakitan.

Komplikasi Psoriasis :- 

Komplikasi Psoriasis boleh menyebabkan arthritis yang dikenali sebagai arthritis psoriatik. Gejala adalah sakit atau bengkak pada sendi. Sendi yang biasanya terlibat adalah:-
  • Sendi hujung pada jari tangan atau kaki
  • Bahagian belakang, pergelangan tangan, lutut atau pergelangan kaki 
Bahayakah Psoriasis ? 

Mengulas mengenai bahaya psoriasis, Dr Azura (Pakar Dermatoloi Hospital Kuala Lumpur) memberitahu, penyakit itu membawa kesan negatif kepada psikologi pesakit. Faktor lain menjadi penyebab psoriasis bertambah buruk termasuk tekanan perasaan, pengambilan alkohol berlebihan, jangkitan kuman, kecederaan kulit dan tindak balas ubat-ubatan tertentu seperti ubat darah tinggi, ubat tahan sakit dan antibiotik.  

“Tahap keterukan psoriasis bermula daripada tompok kecil pada satu bahagian hinggalah ke keseluruhan permukaan badan. Psoriasis menyebabkan tompok tebal dan bersisik dikenali sebagai plak psoriasis.
“Seterusnya kulit menjadi tebal dan keras di kawasan radang serta mengakibatkan sisik di permukaan kulit. Ia sering terjadi di bahagian siku, lutut, tetapi juga boleh terjadi di mana-mana bahagian badan, termasuk kulit kepala, punggung, tapak kaki dan kemaluan,” katanya.  

Petikan di atas Di ambil : Berita harian Online 


Tips / Cara Atasi Psoriasis :- 

  1. Menjaga kelembapan kulit Menghindari perubahan cuaca yang melampau.
  2. Cuaca yang terlalu panas atau terlalu sejuk akan memburukkan lagi keadaan.
  3. Kawal dah elakkan dari tekanan kerana tekanan mampu mengundang penyakit psoriasis dan menjadikan keradangan psoriasis semakin parah.
  4. Elakkan dari luka kerana kulit yang terdedah akibat luka akan psoriasis cenderung untuk menyerang di kawasan luka tersebut.
  5. Elakkan ubat-ubatan yang mengandungi bahan kimia.
  6. Elakkan menggaru semasa keradangan.
  7. Berhenti merokok Minum banyak air kosong
  8. Mengambil lebih banyak makanan tinggi serat. 
Pemakanan Yang Perlu Di elakkan :- 

  1. Makanan atau minumam yang mengandungi alkohol
  2. Makanan yang masin (ikan masin, telur masin) Makanan yang diawet Daging seperti daging ayam, daging lembu, daging kambing dan sebagainya
  3. Organ dalaman seperti hati, tulang, paru dan lain –lain lagi.
  4. Makanan yang pedas. Makanan-makanan yang tinggi lemak trans dan lemak tepu
  5. Makanan segera Makanan yang diproses 

IKHTIAR UNTUK SEMBUH DARI PSORIASIS :- 
Ada yang mengatakan, psoriasis tiada ubat yang betul-betul membantu untuk sembuh . Tetapi percayalah setiap penyakit itu pasti ada penawarnya .  apa yang penting jauhkan diri daripada mengambil ubatan yang mengandungi stroid , dikhuatiri akan memburuk lagi keadaan psoriasis . 
Walaubagaimanapun, pesakit psoriasis boleh cuba terapi “cycle” yang semulajadi bagi mengurangkan pengambilan ubat-uabatan sekaligus mengurangkan toksik akibat ubat. Idea ini tercetus untuk mengurangkan toksin sesuatu ubat anti psoriasis setiap 6 hingga 24 bulan. Sebagai contoh pesakit yang telah mengambil steroid, untuk rawatan seterusnya, dicadangakn untuk menjalani rawatan di bawah sinaran UV.
Oleh itu , Pilihlah VIVIX shaklee , sebagai ikhtiar yang paling selamat untuk masalah penyakit kulit yang kronik ini.  
Bagaimana vivix membantu anda? , Vivix shaklee mengandungi Resveratrol yang tinggi dan ia selamat kerana vivix adalah daripada bahan-bahan semulajadi. 
Selain itu, kandungan polifenol yang didapati dalam resveratrol adalah 50 kali lebih kuat berbanding Vitamin c  dan vitamin E . Antioksidan ini adalah antiradang yang sangat kuat terhadap kulit yang boleh mengurangkan kesan kulit mengalami masalah psoriasis , eczema , rosacea dan masalah kulit yang lain . Polifenol juga mampu mempercepatkan penyembuhan luka pada kulit bagi mengelakkan merebak dan seterusnya mengakibatkan masalah alahan,
TESTIMONI PSORIASIS :- 

HANYA DENGAN SEBOTOL VIVIX INI, KITA MAMPU MENGUBAH MASA DEPAN KITA KEMBALI SIHAT .

Saya ingin membantu anda , hubungi sahaja saya di :- 
atau boleh membuat pembelian online dengan hanya satu klik di bawah :- 

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=909356f33e0f20f0bc5737c086ed9234


 Jika pembelian online , sila hubungi saya untuk dapatkan pakej konsultasi dan tips menarik.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *