5 Jenis makanan ini boleh bantu kita kurang sakit kepala biasa atau sakit kepala akibat migrain iaitu :-
1) Brokoli
Brokoli ini kaya dengan magnesium yang sangat di perlukan oleh pesakit migrain. ini kerana jika magnesium berkurang , migrain mudah menyerang . Oleh itu, kita di sarankan mengambil hidangan yang kaya magnesium seperti brokoli ini . Tapi biasanya aizah hanya mengambil Ostematrix shaklee yang mempunyai kandungan magnesium berkualiti.
Image result for broccoli
2) Telur .
ramai yang tidak tahu, kandungan protien yang ada dalam telur membantu kawal glukosa di dalam darah seterusnya membekalkan tenaga kepada badan kita tanpa ada gangguan migrain ( sakit kepala) . boleh ambil telur separuh masak sewaktu sarapan pagi . tapi tak kan kita hari-hari bermenukan telur kan , jadi aizah ambil jalan mudah dan cepat hanya amalkan b-Complex shaklee setiap pagi semasa sarapan .
Image result for telur separuh masak
3) Yogurt
khasiat riboflavin yang terdapat didalam yogurt sangat bagus untuk kesihatan badan kita. vitamin B yang ada dalam riboflavin membantu meredakan sakit kepala biasa atau migrain .
4) Susu rendah lemak
Seperti yang kita tahu , susu ini kaya dengan khasiat kalsium . kekurangan kalsium di dalam badan kita adalah salah satu punca kepada serangan migrain kepada kita . jadi pengambilan susu dalam menu harian amat penting . kuantiti kalsium dalam badan akan berkurang bila umur semakin meningkat , jadi kita sangat perlu menambah dan ganti kalsium yang hilang itu. aizah memang biasa ambil pil kasium je , sebab aizah tak minum susu .
Image result for pil kalsium ostematrix
5) Bayam
Bayam juga dikenali sebagai makanan yang mengandungi kadar magnesium yang tinggi dan juga kaya dengan mineral yang akan membantu mengatasi masalah ini.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *