Brassica oleracea adalah nama sains bagi kobis bulat iaitu sejenis sayur. Sayur kobis ini berasal dari keluaraga Brassica. Sayur kobis  memang sangat terkenal dalam masyarakat kita ini kan. Macam-macam masakan kita boleh masak dengan kobis ini , biasanya aizah masak goreng , letak dalam meehun goreng , acar jelatah letak kobis , kadang-kadang aizah buat ulam je kobis ni . macam-macam lagilah kita boleh buat dengan kobis ni . Kobis ini ialah sayur kegemaran aizah .

cegah-kanser-secara-semulajadi

kobis kaya dengan vitamin, mineral dan serat. Diantaranya vitamin C, K, E, A, dan asam folat, serta memiliki kandungan sulfur, kalsium, zat besi, kalium, dan magnesium. Di dalam 70 gram kubis terdapat kandungan 15 kalori; 4,3 g karbohidrat; 2,2 g serat; dan 0,1 g lemak.

Untuk membuktikan khasiat ini , lebih 475 kajian telah dilakukan dalam peranan sayur-sayuran sebagai pencegah kanser   ‘the role of this cruciferous vegetable in cancer prevention (and in some cases, cancer treatment)’.

Kekayaan nutrien didalam kobis ini membuatkan ia unik dalam mencegah kanser . di antara nutrien kobis ini ialah :-

  • Kaya dengan antioksidan
  • Kaya dengan sifat anti radang
  • Kaya dengan glukosinolat

Seperti kita tahu, sifat antioksidan ini memang sangat bagus dalam mencegah dan merawat kanser . Selain itu ,  kobis juga terdapat kandungan  seperti lupeol, sinigrin, dan sulforaphane yang mampu menghalang pertumbuhan tumor dan kanser.

Nah , hebatkan khasiat si sayur kobis ini , aizah kira , masih ramai yang masih tidak tahu akan khasiat sayur kobis ini untuk cegah kanser. Jom kit abaca apa lagi khasiat sayur kobis selain untuk kanser .

  • Melawan jangkitan

Sayur kobis juga boleh melawan jangkitan, sifat Sulfur dalam kubis membantu tubuh untuk            melawan jangkitan. Kobis juga dikenali sebagai mengubat luka. Pernahkan jika ibu berpantang , jika bengkak susu , petuanya ialah ambil kobis dan pakaikan di payudara untuk menghilangkan bengkak.

  • Untuk Masalah Sendi

Sayur kobis ini juga boleh membantu dalam masalah sendi. Sifat Glutamin dalam kobis berperanan sebagai zat anti keradangan yang mampu melindungi tubuh daripada iritasi, sakit sendi dan masalah kulit lain.

  • Kesihatan otak

Kandungan vitamin K dan anthocyanins yang terdapat dalam kubis mampu menjaga kondisi otak serta meningkatkan daya ingat dan konsentrasi. Kedua nutrisi ini dapat mencegah kerosakan saraf dan mengurangi risiko penyakit alzheimer. Bahkan menyembuhkan alzheimer.

  • Melancarkan aliran darah

Kandungan potassium dalam kubis ternyata mampu melebarkan pembuluh darah sehingga aliran darah di seluruh tubuh tetap lancar.

Namun , terdapat juga keburukan sayur kobis ini , ramai yang mengatakan jika makan sayur kobis secara berlebihan akan akibat masalah keputihan pada kaum wanita .

Ya Allah , Ahamdulillah banyak Allah bagi khasiat dalam kobis ni kan sebenarnya .jadi untuk mengekalkan khasiat kobis tu , cara masakan pun kena betul supaya khasiat tu tetap ada . haaa . hati-hati tau

Mencegah Lebih Baik dari mengubati 

Dalam usaha mencegah daripada diserang kanser , shaklee juga mempunyai set mencegah kanser  iaitu Vivix yang tinggi kadar antioksidan nya . Resveretrol yang terdapat dalam vivix mampu membantu membantutkan pembentukan sel-sel kanser. Resveretrol mempunyai potensi hebat dalam mencegah dan terapi untuk kanser . Vivix juga membantu pulihkan sehingga ke peringkat sel kita.

rawatan-kanser

 

HANYA DENGAN SEBOTOL VIVIX INI, KITA MAMPU MENGUBAH MASA DEPAN KITA KEMBALI SIHAT .

boleh membuat pembelian online dengan hanya satu klik di bawah :- 

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=909356f33e0f20f0bc5737c086ed9234

klik di sini Panduan mudah untuk Pembelian Secara Online

 Jika pembelian online , sila hubungi saya untuk dapatkan pakej konsultasi dan tips menarik.

    atau boleh hubungi aizah : 017 305 3031

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *