Tekanan darah tinggi ketika hamil memang akan merunsingkan kita , tapikan kita tak boleh juga terlampau runsing kerana ia boleh menyebabkan kita lagi stress dan menaikkan lagi tekanan darah ketika hamil ini . Jadi jika kita di sahkan oleh doktor kita alami tekanan darah tinggi ketika hamil , Tarik nafas dan bertenang dan fikir sahaja cara untuk menurunkan tekanan darah tinggi ketika hamil dengan bertanya pada doktor atau mencari maklumat di internet . Sudah tentu ramai juga yang mengalami masalah tekanan darah tinggi ketika hamil ini .

In Shaa Allah saya ingin berkongsi maklumat dengan semua ibu-ibu 7 tips menurunkan tekanan darah tinggi ketika hamil ini .

Ketika ibu hamil dalam trimester kedua , ibu hamil berisiko dapat bacaan tekanan darah tinggi ketika hamil. Oleh itu ibu-ibu hamil bolehlah memantau tekanan darah tinggi bermula trimester kedua lagi .

Kebiasaanya tekanan darah darah tinggi semasa hamil akan didiagnos jika tekanan darah ibu hamil ini dalam bacaan 140/90mmhg dalam 2 masa atau 2 keadaan berbeza. Bagi ibu hamil yang mengalami masalah darah tinggi semasa hamil ini haruslah menjaga pemakanan dan gaya hidup yang lebih sihat .

Diantara punca bagaimana berlakunya tekanan darah tinggi semasa hamil ialah akibat berlakunya perubahan pada perkembangan uri semasa mengandung. Di dalam uri mempunyai banyak saluran darah, seterusnya tekanan darah tinggi boleh terjadi kepada ibu hamil jika salur darah (spiral arteri) didalam uri tidak berkembang seperti sepatutnya berlaku. pengaliran darah ke uri tidak berlaku dengan sempurna kerana salur darah mengecut.

Sejenis bahan kimia akan terbebas ke dalam aliran darah ibu, ini akan menyebabkan berlakunya salur darah ibu mengecut, ini disebabkan oleh uri tidak mendapat bekalan oksigen yang cukup.

Kesan Darah tinggi semasa hamil kepada ibu dan bayi 

Walaupun punca tekanan darah tinggi ibu hamil dengan tekanan darah tinggi orang normal adalah berbeza tetapi kesannya adalah sama . Apabila Tekanan terlampau tinggi ia boleh menyebabkan stroke juga .

Selain itu , kelahiran pramatang juga boleh berlaku , ini kemungkinan oksigen yang dibekalkan tidak mencukupi dan ini akan menyebabkan akan dipaksa bersalin awal .

Namun para ibu yang mengalami masalah tekanan darah tinggi ini usah terlalu risau dan tertekan , in shaa Allah pasti ada jalan yang boleh kita ikhtiarkan untuk mengawal dan menurunkan tekanan darah tinggi semasa hamil ini . 

Tips mengawal tekanan darah tinggi ibu hamil

1) Air Jus
kita boleh amlakan meminum jus buah, Jus buah boleh membantu kurangkan tekanan darah tinggi.

2) Air Asam
Air Asam juga boleh membantu untuk menurunkan tekanan darah tinggi dan sejukkan badan.

3) Senaman
kita boleh lakukan senaman yang sesuai dan mudah bagi ibu hamil contohnya berjalan kaki dan yoga.

4) Jangan Terlalu Stress
Membuat kerja dengan teratur dan tidak memaksakan diri untuk mengelakkan terlalu penat dan stress.

5) Ulam dan sayuran
kita boleh amalkan mengambil ulam dan sayuran sebagai menu utama contohnya daun saderi, tomato.

6) Garam
kita perlu menjaga pemakanan yang baik dan sihat , walaupun garam bukanlah menjadi punca utama , tetapi kita perlu ambil langkah berjaga-jaga kerana pengambilan garam berlebihan mungkin boleh meninggikan lagi tekanan.

7) Boleh mengambil supplement untuk mengawal tekanan darah tinggi semasa hamil

Supplement shaklee membantu ibu mengawal tekanan darah tinggi semasa hamil

                       

Testimoni yang telah mengambil shaklee untuk tekanan darah tinggi semasa hamil
Alhamdulillah setelah 2 minggu menggunakan shaklee untuk masalah tekanan darah tinggi semasa hamil .
sudah tentu ibu-ibu atau bapa inginkan segalanya lancar tanpa sebarang komplikasi kepada ibu dan bayi kita . Jadi kita perlu ambil set kawal darah tinggi shaklee ini sebagai salah satu ikhtiar untuk mengawal tekanan darah tersebut. Usah bertangguh demi kesihatan ibu dan bayi .Semoga tips-tips di atas bermanfaat pada ibu hamil

Jika ingin bertanya lebih details bolehlah hubungi atau whatsap saya di :-

Atau boleh membuat pembelian online di sini :- 

 

Disclaimer  :  Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *