Salam kaum Hawa sekalian. Derita ? Deritakah wanita yang mengalami putus haid atau menopuase? sebenarnya bergantung pada setiap individu kerana setiap individu akan mengalami tanda-tanda atau gejala kadangkala sama , adakalanya berbeza. Seperti contoh ibu saya, tidak alami tanda-tanda yang serius ketika awal berlakunya putus haid.


Kebiasaanya putus haid  atau menapoause ini berlaku pada peringkat umur 45 sehingga 55 tahun, tetapi ada juga yang alami putus haid atau menopause bawah umur 45 tahun tapi hanya segelintir .Takut pulak kan .. 


ketahui tanda-tanda awal Putus haid atau menopause yang kadangkala membuatkan kaum hawa rasa amat tidak selesa.

  • Emosi , Anda akan mengalami perasaan dan emosi yang berubah-ubah seperti mudah tersinggung, kadang-kadang anda rasa cepat keletihan walaupun hanya membuat kerja yang sedikit.Selain itu cepat terlupa sesuatu perkara.
  • Vasamotor , tanda-tanda vasamotor inilah ramai yang katakan tidak selesa atau derita bila datangnya menopause, iaitu rasa panas dan timbul merah-merah dimuka , kadangkala kadar denyutan jantung anda semakin laju , tetiba rasa cepat panik dan kuat berpeluh dan ini paling susah kaum hawa nak handle iaitu susah mahu tidur tidak kira siang atau malam.
  • Sakit tulang atau sendi , kerana pada waktu ini tulang anda menipis , mudah patah dan juga ketinggian badan anda kekal atau mengurang.
  • Kesan pada sakuran kencing anda seperti alami faraj yang kering , anda alami kencing yang kerap dan kadangkala tidak dapat kawal kencing.
  •  Tanda-tanda lain yang mungkin juga anda alami seperti kulit rasa sentiasa kering , Kulit anda berkedut-kedut dan sudah tidak anjal , rambut gugur dengan banyak dan mudah di jangkiti ruam di bahagian badan.

Apa yang boleh kita lakukan untuk mengurangkan rasa ketidakselsaan putus haid atau menopause ? Ada 5 Kaedah yang boleh kita amalkan sebenarnya seperti :-

  •  Mengamalkan pemakanan yang berkhasiat dan seimbang
  • Jika anda merokok di nasihatkan berhentilah merokok
  • Anda boleh amalkan bersenam walaupun hanya berjoging sekitar rumah
  • banyakkan berfikiran positif dalam harian
  • Dicadangkan lakukan pemeriksaan pap smear dan payu dara.

Ibadat selepas putus haid atau menopuase

Alhamdulillah anda tidak perlu risau lagi mengenai waktu-waktu ibadat , Puasa di bulan ramdhan, anda kini boleh teruskan tanpa berfikir mengenai cuti berpuasa, cuti solat .

Anda merasai penderitaan tanda-tanda di atas ? anda risau hadirnya putus haid atau menopause sebelum tiba waktunya? Saya cadangkan pengambilan GLA dari shaklee untuk masalah ini . 

Bagaimana GLA COMPLEX membantu anda ? 

  • GLA amat di galakkan di ambil bagi wanita yang alami menopause awal ( pre-Menopause), sebab membantu perbaiki keadaan semasa contoh rasa panas , insomnia ,depresi,ketidakhadaman dan seterusnya boleh membantu lambatkan berlakunya putus haid atau menopause.
  • Dengan amalkan GLA berterusan mampu melambatkan penuaan,kulit menjadi lembap dan muda, mengetatkan dan memberi tone kepada uterus.
  • GLA membantu mengawal hormon testosteron dan estrogen. Hormon estrogen menurun secara mendadak semasa menopause / putus haid ,dengan pengambilan GLA membantu hasilkan semula hormon estrogen yang berkurangan.
  • Eczema atau masalah kulit sering berlaku pada wanita putus haid / menopause seperti ruam , kulit kering, kegatalan dan kerap alami kepanasan.GLA membantu anda dalam masalah-masalah ini.

Jom Dapatkan segera GLA complex dengan saya 🙂 

CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031

FANPAGE : butiksihatcomel

FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 

Tips-tips menarik 

konsuktasi sepanjang masa

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *