Mengikut daripada Pertubuhan kesihatan dunia (WHO),virus infuluenza berlaku sepanjang tahun termasuklah malaysia.Wabak Infulenza ini juga di katakan aktif pada bulan november sehingga bulan Mac. jangkitan influeza juga boleh cepat merebak dan berjangkit antara satu sama lain. Rekod daripada WHO menyatakan jangkitan influeza ini boleh membawa maut jika tidak di atasi segera. Jadi wajarlah kita sangat perlu mengambil berat tanda-tanda infulenza dan juga cara mengatasi influenza. Oleh itu aizah ingin kongsikan untuk rujukan kita bersama .

Penyakit Wabak influeza adalah penyakit yang sangat membimbangkan, menurut petikan daripada Pakar Perundingan Pediatrik, Hospital Pakar KPJ Damansara, Dr Mohammad Iqbal Mohammad Sarwar:-

Menurut Dr Mohammad Iqbal, influenza bukan satu penyakit biasa. Ia berbeza berbanding dengan selesema (biasa) yang mana kadar komplikasi dan kematian melibatkannya rendah.
Kata pakar tersebut, influenza dalam kebanyakan kes merupakan penyakit yang lebih membimbangkan.
Mengulas lanjut, Dr Mohammad Iqbal berkata, virus influenza amat mudah berjangkit melalui titisan air yang tersebar melalui mulut dan hidung.
Pastinya apabila pesakit bersin dan batuk, ia secara automatik akan menyebabkan virus tersebar ke udara. Keadaan itu boleh menyebabkan orang yang berada berhampiran terdedah kepada virus.
“Jangkitan boleh merebak dengan cepat dan menyebabkan masalah pernafasan yang teruk terutamanya individu yang berada dalam kumpulan berisiko tinggi,” katanya.
Biarpun anak kecil mudah terkena virus berkenaan, jelas beliau, virus influenza boleh menjangkiti sesiapa sahaja tanpa mengenal umur, jantina, taraf kehidupan atau status kesihatan.
Golongan berisiko pula seperti wanita hamil, kanak-kanak berumur antara enam bulan ke lima tahun dan warga emas berumur 65 tahun ke atas
Individu mengalami obesiti, penyakit kronik seperti penyakit jantung, lelah, kencing manis termasuk pekerja kesihatan juga tidak terkecuali.

Tanda-tanda Di jangkiti Influenza :-

Golongan yang berisiko tinggi boleh di jangkiti Inluenza :-

cara yang boleh kita lakukan untuk cegah influeza :-

kita juga boleh mengambil supplement untuk kuatkan sistem imun kita, wajib pilih supplement yang di jamin selamat , ada kelulusan KKM dan juga dari bahan semulajadi.

Jadi aizah ingin kenalkan pada semua , supplement yang selamat dan ada kelulusan KKM , ia juga adalah kajian dari saintis dan profesor :-

Jom kita kuatkan sistem badan kita untuk mencegah dan melawan virus influenza ini . Di fahamkan , pada january 2020, virus influenza semakin merebak di malaysia , jadi rasa wajib dah kita kuatakn sistem imun kita dan juga keluarga kita . lagi-lagi kita mempunyai anak kecil dan bersekolah.

jadi boleh hubungi aizah, untuk keterangan lanjut untuk dapatkan supplement yang bantu untuk kuatkan sistem imun kita. In Shaa Allah aizah sedia membantu anda 🙂

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *