Mengantuk ketika belajar, memang perkara biasa yang di alami oleh pelajar. Dulu Aizah juga kerap Alami Mengantuk semasa study ni, Lagi lagi mengantuk ketika ulangkaji ketika waktu malam. Kadang nak tutup terus buku kan . Mengantuk Ketika Belajar ni kita tak boleh biarkan, kita kena atasi rasa mengantuk semasa ulangkaji tidak kira minggu peperiksaan ataupun ulangkaji tiada peperiksaan . Jadi kak aizah nak kongsikan tips segarkan mata sewaktu belajar dan ulang kaji .

Cara Atasi Mengantuk Ketika Belajar

  1. Basuh Muka – Haaa ini kalau kak aizah tak tulis pun pasti korang memang buatkan . basuh muka kita 2-3 kali dengan selawat .
5 Sebab Utama Mengapa Perlu Cuci Muka Sebelum & Selepas Bangun Tidur -  MASKULIN

2. Buat senaman Ringkas – kalau rasa mengantuk sangat , tutup dulu buku, buat senaman ringkas supaya badan kembali cergas dan mata kembali segar .. lompat bintang sikit . tarik nafas . dan hembus berulang kali . Goyangkan tangan dan kaki . boleh tiru senaman kat bawah ni .

Petua Elak Mengantuk | Women Online Magazine

3. Rehatkan Mata seketika – Kalau kita terlalu focus kepada buku dan skrin komputer dalam masa yang lama juga tidak elok, jadi kalau boleh 2 jam sekali kita rehatkan mata seperti lihat benda benda color hijau atau biru pun boleh . Nak best lagi kita tengok alam semesta kalau tempat ktia tu ada pokok pokok ke kan … nah tengok gambar macam ni pun boleh

Aneka Pemandangan Air Terjun Yang Cantik | Gambar Pemandangan Indah |  Pemandangan, Air terjun, Gambar

4. Hirup udara yang segar dan minum air yang cukup – kak aizah pernah terbaca , bila kita mengantuk ni , sebenarnya kekurangan oksigen pergi ke otak kita , Jadi kalau di rumah , untuk ulangkaji waktu malam ke kan , pilihlah tempat yang sesuai .

5. Ambil Wuduk – bila megnatuk yang amat sangat cuba kita ambil wuduk dan berdoa ini :-

Jom amalkan Doa mengatasi sifat Mengantuk dan Malas semasa belajar dan  bekerja. - Majalah Ilmu

6. kenal pasti apa sebab mengantuk – cuba kita kenal pasti apa sebab kita mengantuk . ada kala kita terlalu penat dengan aktiviti harian kita , ada juga di sebabkan kita tidak cukup tidur . Sayang sekali kalau ktia terlelap dalam kelas takut akan tertinggal nota penting yang guru kita sampaikan . Jadi bila kita dah tahu apa puncanya . kita perlu atasi dengan segara .

Oleh itu, untuk kita rasa cergas , cerdas , dan kurang mengantuk ketika belajar ni , kak aizah cadangkan kita ambil supplement untuk bantu badan kita lebih bertenaga .

kak aizah syorkan ambil

1) Omega guard – Omega ni sangat bagus untuk minda kita , omega juga sangat bagus untuk kita rasa bertenaga . Pelajar memang ramai sangat cari omega ni . Dan istimewanya omega ni dia bantu untuk cerdaskan iq kita.
jadi memang omega ni jadi pilihan no 1 setiap pelajar di dunia .

2) Performace drink – Air performance drink ni pula memang untuk badan kita rasa cergas lain macam . mata kita terus segar . air performace drink ni sebenarnya air isotonik tanpa gas bikarbonat , jadi dia selamat lah untuk kita ambil setiap waktu . nak bawak bekal ke tempat belajar juga memang di syorkan sangat . memang terbukti berkesan .

jadi hubungi kak aizah sekarang untuk anda rasa cergas , cerdas dan bertenaga ketika belajar mulai ambil supplement ini :-

wasap kak aizah terus ya :-

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *