Ketahui Punca dan Tips Atasi Jerawat . 

Bagaimana jerawat terjadi ?
Di bawah permukaan kulit anda terdapat banyak folikel (biasanya dipanggil liang roma) dengan kelenjar minyak tertempel padanya. Kelenjar ini menghasilkan dan merembeskan minyak pelindung yang dipanggil sebum.
Semasa akil baligh, paras testosteron meningkat dalam kedua-dua jantina . 
Testosteron berlebihan ini dibawa ke dalam kelenjar sebum dan dengan itu meningkatkan pengeluaran sebum.

Pada masa yang sama, keratin dalam kulit anda menjadi melekit tidak seperti biasa menyebabkan sebum akan menutup liang roma anda dan mengelakkan kulit penggelupasan kulit.

Jika folikel terbuka, bahan keratin keluar melaluinya dan comedone terbuka atau hasil bintik hitam. Jika folikel tidak terbuka secukupnya, comedone tertutup atau hasil bintik putih, dalam lingkungan di mana keradangan boleh berlaku. Kebanyakan penghidap jerawat mempunyai gabungan kedua-duanya .

Papules terbentuk di bawah permukaan kulit apabila dinding folikel pecah mencampurkan sel-sel darah putih dengan bakteria. Beberapa hari kemudian, papule ini boleh membentuk menjadi satu pustule (biasanya dikenali sebagai jerawat ) apabila folikel itu menjadi merah dan berisi nanah.

Pustule ini boleh meletup dan menyemarakkan kawasan kulit di sekitarnya untuk membentuk nodul atau sista dalam kes-kes yang parah.

Punca Jerawat :- 

• Tekanan/Stress;
• Keturunan;
• Aktiviti hormon : Salah satu faktor penting yang menyebabkan timbulnya jerawat adalah meningkatnya produksi hormon testosteron, yang dimiliki oleh tubuh pria maupun wanita. Hormon testosteron yang terdapat dalam tubuh lelaki maupun wanita menyebabkan timbulnya jerawat dengan merangsang kelenjar minyak (sebaceous gland) untuk menghasilkan minyak (sebum) secara berlebihan;
• Kelenjar minyak yang hiperaktif;
• Bakteria;
• Radang kulit kerana sentuhan;
• Anabolic steroid;
• Pil perancang, namun ramai wanita mengalami penurunan munculnya jerawat semasa pemakaian pil; dan
• Berada dalam lingkungan kadar klorin yang tinggi, terutama chlorinated dioxins, yang menyebabkan jerawat serius yang disebut Chloracne.



Tips Mencegah Jerawat 

 Bersihkan wajah sehari minimal dua kali dengan sabun susu beras Aljo.Sabun susu beras Aljo tidak mengandungi bahan kimia atau parfum.
* Elakkan dari selalu menyentuh wajah terutama apabila tangan anda kotor. Bila kulit wajah yang sangat sensitif terkena kotoran atau kuman dari luar, jerawat akan mudah timbul.
* Ketika anda sedang berjerawat, jangan menyentuh atau memicit jerawat. Ini boleh meninggalkan bekas di wajah anda.
* Lakukan pembersihan wajah dengan wap atau air suam setiap seminggu atau dua minggu sekali. Hal ini baik untuk membuka pori-pori dan mengangkat kotoran yang tersisa di wajah.
* Mencegah jerawat tidak hanya dilakukan dari luar saja. Walaupun anda rajin membersihkan wajah setiap hari, tetapi jika tidak melakukan perawatan dari dalam akan menjadi sia-sia.. Makanlah  makanan yang berkhasiat dan bervitamin serta mengandung banyak serat seperti, sayuran dan juga buah-buahan untuk menjaga kulit tetap sihat dan terhindar dari jerawat. Hindari makanan yang mengandung kafein serta makanan yang masin.
* Elakkan makanan yang dapat menimbulkan jerawat. 
* Munculnya jerawat tidak hanya dari makanan ataupun kurangnya perawatan untuk wajah. Bila anda merasa stress, maka hormon yang dikeluarkan dari tubuh juga dapat menjadi penyebab timbulnya jerawat. Hindari stress, untuk mencegah timbulnya jerawat.


Elakkan Stress 



Tips Atasi jerawat 

Hindari Makanan Yang Boleh Menganggu Peredaran Darah

Makanan yang dimaksutkan seperti gula, coklat dan kaacang. Ada yang lain yaitu hindari makanan yang berminyak, pedas serta berlemak. Karena semua makanan tersebut akan mengganggu peredaran darah pada tubuh kita. Jadi proses detoxitasi pada tubuh kita tidak bisa berjalan dengan lancar dan terganggu. Usakan rajin-rajin mengkonsumsi sayuran serta buah-buahan. Daun kemangi dan daun peterseli (parsley) dipercaya juga bisa mengobati jerawat dari dalam tubuh. Untuk buah, bisa mengkonsumsi apel karena mengandung antioksidan.

Selalu Bersenam

Dengan berolahraga, kehangatan tubuh akan membuka pori-pori pada kulit kita dan mengeluarkan kotorannya. Penjelasannya, jika saat kita olahraga maka peredaran darah kita akan lancar dan proses detoxitasi akan berjalan teratur, jadi darah-darah kotor yang ada di dalam tubuh akan terbuang bersama dengan peluh yaang keluar.

Banyakan Minum Air Putih

Kalau boleh, ikut nasihat doktor dengan minum air  8 gelas sehari. Ini adalah kerana dengan mencuci muka, berolahraga dan minum air putih secara teratur membuat jerawat sukar muncul.

Saya cadangkan anda amalkan pengambil Vitamin Terbaik Dari shaklee

 

CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik 🙂  

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra – Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang , KTM Batang Benar , KTM Nilai 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *