20 Tips Perokok Tegar Hadapi bulan Ramadhan .


Ramadan wajar jadi permulaan buang tabiat negatif

Bagai irama dan lagu, begitulah situasi dialami perokok. Hubungan ‘akrab’ ini sukar dipisahkan. Lantaran itu, si perokok memerlukan keazaman tinggi untuk berhenti. 
Bagaimanapun, diakui ia sangat sukar direalisasikan kerana rokok memberikan ketagihan kepada si perokok tegar walaupun kesannya kepada kesihatan begitu berisiko. 


 

Ketagihan nikotin dalam sebatang rokok antara punca kepada kegagalan usaha untuk berhenti merokok. Perokok yang cuba berhenti merokok akan mengalami beberapa gejala pengeluaran atau ketiadaan (nikotin) seperti cepat berasa resah, kecewa, marah, tidak selesa; sukar menumpukan perhatian, bimbang, tidak bersemangat dan sukar tidur malam – yang membuatkan mereka terdorong merokok semula bagi menghilangkan gejala ini. 



Dalam satu kajian, didapati nikotin dalam asap rokok mengambil masa kurang 10 saat untuk sampai ke otak dan merangsang penghasilan dopamin, iaitu reseptor untuk nikotin yang membuatkan perokok berasa gembira dan selesa. 
Bagaimanapun, lama-kelamaan otak akan memerlukan lebih banyak nikotin untuk membolehkan perokok berasa gembira dan kesan pendedahan jangka panjang terhadap nikotin ini dizahirkan dalam bentuk fizikal. Justeru, apabila otak perokok tidak menerima nikotin, mereka akan mengalami gejala negatif berkenaan





Hanya bertahan 14 jam 

Apabila tiba bulan Ramadan, golongan perokok tegar ini mungkin berhadapan dengan situasi yang meresahkan apabila terpaksa menghentikan aktiviti itu sedangkan amalan itu wajib turut ditunaikan. 
Memangnya sesetengahnya berjaya melaksanakan puasa, tetapi perkara pertama yang masuk ke dalam kerongkongnya mungkin juga rokok, sebelum menjamah makanan lain. Selepas berbuka pula mereka akan melepaskan gian merokok semahunya. 

Lebih dikesalkan, tabiat merokok semakin menjadi-jadi. Jika waktu biasa, kuantiti rokok mungkin hanya sekotak tetapi pada bulan mulia ini, pengambilannya lebih daripada biasa. 

Dalam Jurnal Neurologi mendapati, perokok mengalami kemerosotan mental lima kali lebih cepat berbanding orang tidak merokok dan ini bermakna, tabiat negatif ini hanya mempercepatkan seseorang mengalami alzheimer atau nyanyuk. 

Bagi perokok wanita pula, kajian menunjukkan kehilangan keanjalan kulit tidak hanya pada muka, malah memberi kesan kepada seluruh badan terutama pada bahagian lengan dan payudara yang mana ia menjadikan payudara si perokok wanita cepat kendur. 

Lantaran itu, apa kata pada Ramadan yang indah ini dijadikan satu medium untuk menguatkan hati, menawan jiwa kepada amalan berpotensi menjauhkan diri daripada tabiat yang hanya memudaratkan diri. Fikirkan, betapa bahayanya kesihatan diri kerana sebatang rokok mengandungi lebih daripada 4,000 bahan kimia yang membawa risiko. 



Panduan berhenti dan mengurangkan ketagihan merokok bulan Ramadan
  • ·         Tenangkan diri
  • ·         Sibukkan diri dengan aktiviti faedah.
  • ·         Banyakkan baca buku atau Al Quran.
  • ·         Rehatkan minda dan luang masa untuk aktiviti luar (jangan terlalu berat).
  • ·         Kerap tarik nafas untuk kesegaran.
  • ·         Tekad pada diri sendiri untuk berhenti merokok.
  • ·         Banyakkan beribadat.
   20 Tips Lain untuk berhenti merokok :-

1. Tampalkan keputusan anda untuk berhenti merokok
Biarkan teman-teman dan keluarga tahu keputusan anda untuk berhenti merokok. Dapatkan Sokongan orang dekat anda untuk selalu mengingatkan anda tentang target anda berhenti merokok dan manfaat kesehatan setiap kali anda merasakan keinginan yang kuat untuk merokok. Juga, yang sangat penting, mintalah teman dan keluarga untuk tidak merokok di depan anda dan tidak meninggalkan rokok di sekitar anda.
2. Tetapkan target waktu
Tetapkan target waktu selama 2-3 minggu dimulai saat anda mengambil keputusan untuk berhenti merokok. Pastikan bahwa periode ini tidak bertepatan dengan kondisi stres yang mungkin akan anda alami agar usaha anda berhenti merokok lebih mudah untuk dijalani. Cobalah untuk secara bertahap mengurangi jumlah rokok yang anda hisap dalam beberapa minggu mendatang sampai akhirnya anda berhenti sama sekali pada target waktu yang sudah anda tetapkan.
3. Buat jadual
Atur jadual tertentu, yang tidak terlalu ketat atau terlalu pendek durasinya, untuk mentoleransi kemungkinan terjadinya “pelanggaran”, dimana anda memiliki keinginan yang kuat untuk merokok dan jangan kecewa jika anda tidak berhasil melakukannya dalam tiga hari pertama. Teruslah berusaha. Sedikit orang yang berhasil pada percobaan pertama mereka.
4. Mulai dengan cara yang mudah
Rekamlah dalam kondisi apa anda lebih sering merokok (kebosanan, kecemasan, persahabatan, kesepian, menonton televisi, bermain kartu, kopi, dll). Beri nilai 0 sampai 5 dengan kriteria 0 adalah “seperti kereta api” dan 5 adalah “hanya jika diperlukan”.
Cari saat di mana anda merokok “seperti kereta api”, dan buatlah upaya untuk mulai berhenti merokok secara bertahap. Dengan cara ini anda akan membuat awal yang baik dan juga meningkatkan kepercayaan diri anda untuk melanjutkan pada tahap untuk berhenti merokok sepenuhnya.
5. Hindari kebiasaan yang membuat anda merokok
Hindari alasan utama yang menyebabkan keinginan anda untuk merokok Jika anda tidak boleh melawan godaan, cubalah untuk mengkonsumsi produk susu, buah-buahan dan sayuran lebih banyak, seperti telah ditunjukkan dalam survey bahwa makanan tersebut akan memberikan cita rasa yang kurang sedap dalam merokok.
Juga hindari kebiasaan yang selalu anda kombinasikan dengan merokok seperti menonton tv, membaca majalah atau surfing internet.
6. Carilah kesibukan
Terutama di hari-hari awal anda mencuba, carilah kesibukan dengan hal-hal yang anda sukai dan cubalah untuk tidak meninggalkan banyak waktu untuk menyendiri sehingga terpikir keinginan untuk merokok. Juga, cubalah untuk mengalihkan keinginan tersebut dalam kegiatan yang intens, misalnya dengan melakukan beberapa kegiatan olahraga, berjalan atau bersepeda.
7. Tidur lebih banyak
Cubalah untuk tidur lebih banyak dari yang biasanya anda lakukan. Tubuh dan jiwa menjadi lebih lelah karena upaya untuk berhenti merokok sehingga membutuhkan istirahat lebih banyak. Disamping itu, jam tidur adalah saat dimana anda tidak berpikir untuk merokok.
Cubalah untuk minum lebih banyak air. Air membantu dalam menghilangkan racun dari merokok yang telah terakumulasi dalam tubuh anda lebih cepat, sekaligus mengurangi keinginan anda untuk merokok.
9. Kunjungi tempat tanpa asap rokok
Cubalah untuk menghabiskan berjam-jam sehari di tempat dimana merokok tidak diperbolehkan, seperti perpustakaan . Jika anda mengambil berehat untuk duduk minum kopi bersama teman-teman, pilihlah non-smoking area.
10. Buatlah tangan anda sibuk
Buatlah tangan anda sibuk. Telah terbukti bahwa salah satu alasan orang-orang tetap merokok adalah karena kebiasaan merokok mereka terhubungan dengan apa yang mereka lakukan dengan tangan mereka. Buatlah tangan anda memegang apa saja, kecuali rokok, seperti memegang pen .
11. Hindari godaan merokok setelah makan
Kebanyakan perokok cenderung untuk merokok segera setelah makan. Berdiri segera dari meja anda setelah makan untuk sikat gigi atau berjalan-jalan. Cobalah untuk tidak masuk ke dalam godaan merokok.
12. Jangan jatuh ke dalam “perangkap satu batang rokok”
Cobalah untuk menahan godaan untuk merokok “hanya satu batang”. Hal ini untuk memastikan bahwa sekali anda merokok satu batang saja maka anda akan merusak usaha anda untuk berhenti merokok, karena rokok berikutnya akan segera mengikuti.
Jika anda jatuh dalam perangkap, jangan menghukum diri anda terlalu keras. Cubalah untuk tidak membuat kesalahan yang sama lagi dan selalu ada dalam pikiran anda bahwa ini hanya kesalahanlangkah sementara dalam upaya anda untuk berhenti merokok selamanya.
13. Cuba gunakan pengganti nikotin
Jika anda merasa bahwa kurangnya nikotin menciptakan gangguan, atau jika dalam beberapa hari pertama anda tidak berhasil berhenti merokok, cobalah gunakan pengganti nikotin, seperti permen karet nikotin. Ini akan membantu anda untuk menyingkirkan kebiasaan mencari rokok dan pada akhirnya akan membantu anda untuk berhenti merokok.
14. Cubalah akupunktur
Akupunktur adalah metode alami pengubatan ketergantungan nikotin, tanpa rasa sakit dan aman. Dengan satu sampai lima kunjungan akan mengurangi intensitas gejala seperti tekanan psikologis, kecemasan, ketegangan, depresi, dan perasaan kosong yang disebabkan oleh penggunaan obat jangka panjang seperti nikotin.
15. Beri penghargaan untuk diri sendiri atas upaya keras anda
Hadiahi diri anda sendiri untuk setiap hari tanpa rokok. Sebuah ide yang baik ke arah ini adalah dengan menggunakan wang tabungan karena tidak merokok untuk membeli sesuatu atau pergi berjalan-jalan.
16. Perhatikan diet anda
Pertimbangkan konsultasi pada  gizi dan mengikuti program gizi untuk beberapa bulan pertama, mengingat ramai perokok mendapatkan tubuh mereka naik beberapa kg karana mereka cenderung makan lebih banyak sebagai tindakan pengganti untuk tidak merokok.
17. Berpikirlah positif
Jangan anda berpikir berhenti merokok sebagai sebuah pengorbanan. Pikirlah bahwa anda akan mendapatkan lebih banyak manfaat dengan tidak merokok.
18. Terima kelemahan anda
Rekonsiliasi dengan kelemahan anda, dan jangan mengecilkan diri anda karena anda merasa tergantung pada tembakau. Kenyataannya memang jika merokok tidak ada gunanya, maka tidak ada seorang pun yang akan merokok. Solusinya adalah dengan mampu secara bertahap menjejali otak anda dengan efek-efek negatif dari merokok dan pada akhirnya mampu merubah persepsi menjadi keuntungan-keuntungan karena berhenti merokok.
19. Merokok secara sadar
Maksudnya adalah ketika anda melakukan aktiviti-aktiviti dimana anda selalu kombinasikan dengan merokok, katakan “sekarang saya akan merokok”. Cara ini akan membantu anda secara perlahan-lahan melepas rokok dari kegiatan bersamaan lainnya, seperti mengemudi, surfing di internet atau bercakap di telepon. Menyadari merokok dalam jangka panjang akan membantu mengatasi masalah “merokok tanpa sadar”.
20. Berhenti merokok – Mulai dari sekarang
Anda sudah membaca cara untuk berhenti merokok dan anda juga memiliki kemahuan untuk melakukannya, mengapa tidak memulai usaha anda dari sekarang. Tetapkan target tanggal anda dan ikuti langkah-langkah di atas. Berhenti merokok benar-benar bermanfaat untuk anda dan kesehatan anda.



Jalan Pintas , Tak nak Amalkan tips2 di atas ? saya cadangakan vitamin terbaik membantu anda rasa tak mahu merokok lagi. iaitu VIVIX SHAKLEE


Apakata mereka ? 

Belum bersedia nak berhenti ? tapi nak vitamin untuk perokok?














Sekarang segalanya di tangan anda untuk memilih ,demi diri anda, keluarga anda : 





hubungi saya untuk dapatkan yang istimewa ini ,

Aizah 017 3053031 
FB page : Butik Sihat comel 
FB : Aizah Azlem  

CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik 🙂  

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra – Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang , KTM Batang Benar , KTM Nilai 

– See more at: http://butiksihatcomel.blogspot.com/2014/05/ketahui-panduan-membentuk-tabiat-tidur.html#sthash.aL1Zqvb6.dpuf

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *