6 Tips Kembalikan kesegaran Mata 


Mata adalah organ deria yang amat penting kepada manusia. Ia membolehkan manusia menerima persepsi terhadap bentuk, saiz, struktur, warna, kedudukan dan jarak antara sesuatu objek dengan manusia. Sesungguhnya, mata berperanan penting dalam kehidupan seharian manusia.




Jom Kita tengok tips yang boleh kita amalkan :- 

  • Tidur yang mencukupi

Tidur yang mencukupi 8 jam sehari dapat menghindarkan mata yang sembap, bengkak dan dipenuhi kantung mata (ayebag) serta lingkaran hitam di bawah mata. Dari situ pastikan waktu tidur anda mencukupi 8 jam, tidak kurang dan tidak lebih.



  •  Segarkan mata dengan timun

Untuk merawat mata lebam dan elak kedutan, letakkan potongan timun di atas mata.Manakala uncang teh terpakai dikenal pasti dapat membantu memberi kesegaran pada mata. Mata yang letih setelah seharian bekerja kembali segar apabila petua ini dijadikan amalam. Ambil masa untuk anda relaks dengan uncang ini selama 10 hingga 15 minit. Rasai nikmat kesegarannya selepas itu.



  •  Gunakan penanggal mekap

Setiap kali bermekap, jangan lupa menanggalkan solekan dengan penanggal mekap (make up remover) yang sesuai. Pastikan mata anda dioles lembut dengan kapas khas yang bersih dan lembut. Sekali lagi, pastikan kapas menyerap cecair atau krim penanggal sepenuhnya. Kemudian, barulah digosokkan pada mata. Jangan gosok terlalu keras, sebaliknya gosok secara lembut kerana sekita mata begitu sensitif dan mudah kendur jika selalu digosok dengan kuat



  • Gunakan krim mata yang sesuai

Sebelum melelapkan mata, anda digalakkan mengoles sedikit krim mata bagi mengelakkan lingkaran hitam, garis halus dan mata yang tidak bermaya.


  • Jangan menatap komputer terlalu lama

Menatap skrin terlalu lama memberi impak negatif pada kesihatan mata. Jika mata anda memberi isyarat yang tidak menyenangkan seperti pedih dan sebagainya, eloklah berehat seketika daripada terus menghadap komputer. Sebaik-baiknya, carilah gambar pemandangan atau apa sahaja selain terus menatap komputer.


  • Terapi Mata Dengan Warna 

Terapi Mata dengan warna Biru atau hijau kerana :- 

biru – warna yang menyenangkan dan bagus untuk yang menghidapi migrain . 
Hijau – menyeimbangkan dan menstabilkan tenaga tubuh

Untuk memiliki mata yang sihat , saya cadangkan anda amalkan vitamin terbaik dari shaklee . iaitu Corotomax . Ia sangat bagus untuk mata kerana mengandungi Vitamin A . 

Apakata Meraka ?
 
jom Atasi masalah Mata anda dengan corotomax … sampai bila nak pakai cermin mata je … 
CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik 🙂  

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra – Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang , KTM Batang Benar , KTM Nilai 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *