Ikan Mampu Menurunkan Paras Kolestrol 

Masalah kolesterol yang tinggi atau hypercholesterolemia  telah menjadi suatu isu kesihatan di zaman moden ini.Pelbagai jenis ubat dicipta untuk mengurangkan paras kolesterol. Tetapi  masalah ini masih lagi membelengu masyarakat kita  dan  didapati statistik kematian akibat serangan jantung terus meningkat dari tahun kesetahun.


Jumlah kolesterol yang tinggi dan berlebihan di dalam badan boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius terhadap sistem kardiovaskular badan. Darah di dalam badan akan membawa kolesterol yang terdapat di dalam badan ke pelbagai organ dan kelenjar yang memerlukannya. Ia dibawa oleh sejenis pembawa yang dikenali sebagai lipoprotein. Apabila terlalu banyak kolesterol yang melalui saluran darah, kolesterol ini akan mula terbentuk di dinding arteri iaitu pada dinding saluran darah. Pembentukan kolesterol ini dipanggil plak seterusnya memberi kesan kepada sistem kardiovaskular badan.


Di antara punca kenapa kita amat susah menurunkan paras kolesterol adalah berpunca dari kesilapan dalam pemilihan makanan. Makan makanan yang tinggi karbohidrat, gula berlebihan, lemak tepu, makanan tinggi dengan minyak ’asid lemak trans’ dan makanan proses , kurang aktiviti fizikal adalah diantara punca kepada masalah kolesterol berlebihan.

Bagaimana Ikan Boleh Membantu Menurunkan paras Kolestrol anda ?
Ikan mempunyai banyak lemak didalamnya. Kadang-kadang kita terlalu takut dengan istilah ‘lemak’ hingga kita menyangka semua lemak adalah sama dan boleh meningkat paras kolesterol kita. Sebenarnya, lemak ikan adalah contoh lemak yang ‘sihat’ dan amat baik untuk kesihatan. Kajian telah membuktikan lemak ikan amat kaya dengan asid lemak ‘Omega 3’ yang telah terbukti boleh mengurangkan risiko sakit jantung koronari.
Omega 3 menurunkan paras trigliserida , kolesterol ‘jahat’ iaitu LDL dan menaikkan paras kolesterol ‘baik’ iaitu HDL. Kajian di barat menunjukkan ikan yang berlemak seperti ikan salmon, tuna, sardin, makerel dan trout mempunyai kandungan omega 3 yang amat tinggi. Jika Dalam Masyarakat kita Ikan tongkol juga tinggi kandungan Omega 3. Secara teorinya saintis berpendapat, omega 3 akan memperlahankan pemendapan kolesterol pada dinding saluran darah dan mengurangkan ‘inflamasi’ mikro di seluruh tubuh manusia. Oleh kerana itu pemakanan ikan setiap hari amat digalakkan sebagai sebahagian dari cara pemakanan yang sihat yang boleh menurunkan paras kolesterol.


Cara Betul Penyediaan Masakan Ikan untuk turunkan Paras Kolestrol:-

Cara masak juga mempengaruhinya paras kolesterol anda juga menurut pakar pemakanan. Jangan menggoreng ikan secara ‘gorengan dalam’(deep fry) atau anda menggoreng dengan minyak sapi atau marjerin kerana ia adalah minyak ‘asid lemak trans’ yang boleh melawan kesan kebaikan omega 3 menurunkan paras kolesterol.
Cara masakan yang lebih baik adalah dengan cara memanggang, merebus, microwave dan stim ikan tersebut.Jika memilih untuk menggoreng, maka gorenglah dengan miyak yang sedikit. Penggunaan minyak zaitun sebagai minyak masak juga amat membantu menurunkan paras kolesterol.
Makan sandwich tuna dengan roti berserat penuh adalah satu contoh makanan yang amat baik menurunkan paras kolesterol.

Cara Lain yang membantu masalah Kolestrol anda:-

Jika anda mempunyai masalah kolestrol tinggi atau terlampau rendah , saya nasihatkan berjumpa doktor terlebih dahulu sebelum mengambil apa-apa supplement, Ini Di khuatiri dengan ambilnya supplement mempunyai tindak balas dengan ubat yang di ambil . 

Cara menurunkan paras kolestrol dengan semulajadi selain memakan ikan , shaklee memperkenalkan phytocol-shaklee  ,formulasi proprietari yang berasaskan bahan-bahan yang telah terbukti secara klinikal berkesan untuk penyekatan penyerapan kolesterol dan merendahkan paras kolesterol LDL (kolesterol jahat).


Kelebihan phytocol-shaklee  
  • Rumusan daripada beberapa jenis fitosterol asli yang aktif daripada tumbuhan, buahan, sayuran dan bijirin
  • Membekalkan 2,000 mg fitosterol tumbuhan setiap hari.
  • Fitosterol tumbuhan telah terbukti secara klinikal mampu mengurangkan paras kolesterol dalam lebih 80 kajian
  • Membekalkan 100% nilai fitosterol harian sepertimana disyorkan Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH).
  • Tiada pengawet, pewarna, perisa atau pemanis tambahan.

Apa Fungsi Fitosterol;-

Dengan struktur yang sama seperti kolesterol, Fitosterol bersaing dan akan mengalahkan kolesterol dalam penyerapan di dalam Usus. Ini bermaksud apabila anda mengambil banyak fitosterol maka semakin kurang kolesterol yang akan di serap di dalam tubuh anda dan semakin tinggi untuk anda merendahkan paras kolesterol LDL anda.
Bahasa mudahnya, Fitosterol ni akan menghalang kolesterol daripada diserap kedalam salur darah. Memanglah ada juga kolesterol tu yang akan terlepas, tapi at least ia dalam jumlah yang minima.
Kajian telah menunjukkan yang Fitosterol ni lebih efektif dalam menurunkan paras kolesterol berbanding dengan Beta Glucan. Paling penting ianya membantu menurunkan paras kolesterol secara semulajadi.

Apakata mereka yang telah mencuba ? 





Jadi dapatkan phytocol-shaklee  anda sekarang dengan saya. 
CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

Kawasan COD 

Bandar Seri Putra – Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang , KTM Batang Benar , KTM Nilai 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *