10 Kaedah Mudah Untuk Anak lebih Jenius

Salam semua , anak lebih jenius ? siapa yang tak nak kan, semua ibubapa impikan ini. Tetapi tahukan anda untuk menjuruskan anak menjadi jenius juga perlukan bantuan ibu bapa selain diri anak sendiri.Persediaan kita sebagai ibu bapa juga perlu dari segi mental dan fizikal dalam situasi dunia yang semakin maju ini. 

Ada juga yang menyatakan untuk mendidik anak dari proses kehamilan sudah dipraktikkan, ini dipanggil merangsang pertumbuhan dengan pendidikan dalam kandungan. mengikut kajian pada usia kandungan 3 bulan ke atas , ibu bapa sudah boleh praktikkan seperti dengarkan alunan al quran , muzik, bercakap-cakap dengan bayi. 



Jom ketahui 10 kaedah yang boleh kita amalkan .

1. Membaca Al quran , 
    Membaca Al -quran bukan sahaja membantu minda anak-anak malah dengan setiap bacaannya juga kita mendapat pahala.

2. Memberi Minum susu ibu
   Memberi minum susu ibu dari lahir hingga berumur 2 tahun.seperti kita ketahui susu ibu terlalu banyak khasiatnya.

3. Tingkatkan kesihatan
    Tingkatkan kesihatan anak dengan ambil berat tentang pemakanan yang seimbang , pemakanan juga mempengaruhi otak.pemilihan makanan yang tinggi omega-3 amat membantu anak-anak lebih cerdas, Contohnya ikan salmon atau ikan tongkol. Selain itu keadaan sekeliling juga perlu di ambil perhatian. 

4. Menolak Junk Food .
   Ini tidak di nafikan , ramai kanak-kanak sukakan makanan junk food sebagai kudapan harian .Ibu bapa perlu berhentikan pengambilan Junk Food ini atau kurangkan.

5. Permainan.
    Belikan permainan yang menjuruskan anak kita berfikir dan kreatif. kaedah ini membantu anak untuk lebih berfikir untuk selesaikan permainan itu , contohnya lego membantu anak berfikir untuk membina sesuatu bentuk .

6. Pupuk Anak dengan rasa ingin tahu .
    Mengenalkan dan mengajar ketrampilan baru kepada anak, ini untuk memupuk pengetahuan si kecil. contohnya kenalkan dan bercerita mengenai sesuatu perkara.
contoh ” ini pokok, kenapa yea pokok bergoyang? Pokok bergoyang kerana ada angin ” 

7. Membaca 
    Jangan abaikan kaedah membaca ini , walaupun seiring kemajuan sering kita lihat anak-anak lebih sukakan teknologi-teknologi terkini seperti ipad.Tahukah anda , membaca merupakan cara meningkatkan intelligence anak.

8. Makan pagi
    Jangan skip sarapan pagi , kerana dengan sarapan pagi akan membekalkan tenaga pada badan dan otak.mengikut kajian, anak yang mengambil sarapan pagi memiliki ingatan yang lebih baik dan mampu belajar dengan lebih cepat.

9. Muzik 
   Muzik ini bukan bererti muzik yang menjuruskan kepada terpesongnya ajaran. Muzik yang dimaksudkan seperti muzik pembelajaran pada anak-anak. Jika perhatikan anak-anak yang makin membesar lebih suka pembelajaran dengan muzik, seperti nasyid Alif , Ba , ta , dengan nyanyian dan muzik yang menarik perhatian , anak-anak juga akan mengikut bacaan alif , ba , ta . cubalah 🙂 

10. Makan makanan yang membantu mencerdaskan minda seperti omega , krismis atau vitamin. Saya Mencadangkan pengambilan vitamin shaklee untuk anak-anak anda kerana ia semulajadi dan selamat . bukan sahaja bagus untuk otak malah untuk imunisasi anak-anak kita . 

Jom Dapatkan yang terbaik untuk anak- anak kita , boleh membuat pembelian mengikut bajet anda, hubungi saya untuk ketahui lebih lanjut .


CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

pastikan anaka kita berjaya dalam pembelajaran.

2 comments

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *