8 Kategori Sakit Kepala Perlu Anda Ketahui

Sakit kepala sering di alami pada sesiapa pun tidak mengira usia.ramai yang tidak tahu sebenarnya sakit kepala ini banyak kategori.kenapa perlu kita tahu kategori-kategori ini ? ini untuk kita tahu tahap mana atau peringkat sakit kita,samaada biasa-biasa atau serius.

8 Kategori Sakit Kepala:-

1. Migrain 
    Sakit kepala jenis migrain.Kebiasaan Migrain menyerang hanya pada salah satu sisi kepala, kiri atau kanan. Kadang-kadang pengidap Migrain ini tidak boleh beraktiviti  selama beberapa hari.

2. Sakit Kepala Tegang Otot. 
    Sakit kepala Tegang otot biasanya sakit di rasai pada keseluruhan kepala ( lebih menyebar), tidak menganggu aktiviti harian.kebiasaannya hilang dalam sehari / semalaman.

3. Sakit Kepala Klaster.
    Sakit kepala klaster memang menyakitkan, kawasan di serang di belakang salah satu mata.sakit kepala jenis ini boleh berulang-ulang sehingga beberapa hari atau minggu.

4. Sakit Kepala secara tiba-tiba
    Jika sakit kepala tetiba menyerang tanpa sebab yang pasti,berterusan dan makin sakit dalam beberapa minit.kebiasannya sakit kepala jenis ini tidak terlalu lama, tetapi di nasihatkan anda terus ke klinik atau hospital untuk pemeriksaan selanjutnya.

5. Sakit kepala merebak ke leher.
    Anda perlu ketahui, sakit kepala yang tidak berbahaya hanya akan menyerang kepala sahaja.Jika sakit kepala yang menjalar / merebak ke bahagian lain boleh jadi meningitis atau pendarahan.terutama jika seiring dengan demam,mengalami jangkitan kuman ,ruam. Dinasihatkan anda berjumpa doktor untuk pemeriksaan selanjutnya.

6.  Sakit kepala yang tidak sembuh
     Sakit kepala jenis ini sering datang dan pergi berlanjutan sehingga berhari-hari,dengan demam ringan, anda mengalami gangguan penglihatan.gejala ini sering di kaitkan dengan peradangan arteri.lama kelamaan jika tidak di ubati boleh merosakkan mata anda.

7. Sakit kepala yang menular.
   sakit kepala menular ini biasanya seperti sakit kepala berjangkit. Cuba perhatikan anda berada di ruangan tertututp atau tidak.jika ruangan tertutup mungkin ada karbon monoksida dalam ruangan . Cuba keluar dari kawasan itu untuk dapatkan udara yang segar.

8. Sakit Kepala pada waktu pagi
    Jika sakit kepala sentiasa menyerang di waktu pagi, semakin parah berlaku selama beberapa minggu dan membuatkan anda tidak boleh tidur. Ini merupakan pola klasik dari jaringan yang tumbuh perlahan.mungkin tanda-tanda penyakit lain yang menyerang anda, di nasihatkan berjumpalah doktor untuk pemeriksaan selanjutnya.

Perlu di ingatkan, perhatikan gejala sakit kepala anda dengan cermat, ada sakit kepala yang tidak berbahaya dan ada sakit kepala yang berbahaya. jangan pandang remeh dengan sakit kepala yang anda alami.contoh sakit kepala boleh membuatkan anda pitam, mungkin tekanan darah anda rendah.Jadi bermula sekarang ambil beratlah jika anda mengalami sakit kepala lagi-lagi jika ia berterusan selama beberapa hari atau beminggu-minggu.

Bagaimana Shaklee boleh membantu sakit kepala anda? 

Ostematrix (Kalsium, Magnesium & Vitamin D)

Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan degupan jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium amat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf, otot, serta buah pinggang kita.  

Magnesium pula mustahak dalam mengekalkan metabolisma kalsium.  Ia membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu sebab migraine berlaku. Kajian menunjukkan Magnesium dapat membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan kekerapannya berlaku.

Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium tanpa vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh menjadi sisa / batu dalam ginjal atau pundi kencing.

B Complex

Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan migrain. Vitamin B yang lengkap dalam B Complex Shaklee ini akan memastikan anda bukan saja kurang risiko diserang migrain, tapi juga penyakit-penyakit lain seperti depresi dan strok.

Dapatkan Set Sakit Kepala Shaklee dengan saya ,pakej  tips percuma dan konsultasi 🙂 





CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Pakej : 
Tips-tips menarik 
konsuktasi sepanjang masa

hubungi saya dapatkan yang terbaik 🙂

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *