11 Tips Penting Untuk Elakkan Anak Jadi Degil

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Terima kasih kunjungi butik sihat comel.

Mengenai ” Degil ” ini , setiap ibu bapa tidak mahu anak-anak jadi degil , tidak dengar nasihat dan melawan.sebelum kita mengupas lebih lanjut mengenai ini, ingin saya bertanya dahulu, apakah maksud “degil”?. Degil ini contohnya, anak tidak mahu mendengar kata dan lakukan apa yang kita tidak mahu dia lakukan.

Selain itu , cuba kita fikirkan balik, kenapa anak-anak jadi degil ? adakah kerana pengaruh rakan sebaya ataupun kesilapan  itu daripada kita,ibu bapa.fikir-fikirkan. Namun ada kajian menyatakan, anak-anak degil salah satu faktor adalah kurang rapat dengan ibu bapa.





 11 Perkara perlu di ambil perhatian :-

  1.  Kadang-kadang anak rasa terluka hatinya dan rasa kurang dapat perhatian daripada kita , ibu bapa. Contoh paling mudah , bila dia mempunyai adik, dia rasa di sisihkan dan perasaannya dibiarkan.Bila marah dan tiada penjelasan yang memuaskan hati. Anak jadi degil bila hatinya menjadi ” closed heart” . Jadi jangan abaikan perasaan anak-anak kita walaupun ia masih kecil.
  2. Ibu Bapa berikan contoh teladan yang baik dihadapan anak-anak supaya anak-anak menjadi baik.contohnya jangan bergaduh dihadapan anak-anak. 
  3. Kebiasaanya ibubapa sering kali berjanji itu dan ini pada anak, kadang-kadang janji itu tinggal janji,pernah tak kita jelaskan dengan teliti dan meminta maaf pada anak kita jika janji itu tak tertunai?, jika tidak ! selepas ini boleh kita ubah . 
  4. Memberi arahan atau menyuruh anak-anak dengan cara berhemah dan bukan memberi arahan dengan penuh kemarahan. Bila anak-anak kita sudah terbiasa dengan keadaan ini, anak-anak juga mengikut kita bercakap kasar  seterusnya mungkin akan menjuruskan kepada bergaduh, mulalah kita kata anak kita tidak mendengar kata. 
  5. Tidak pernah dengar pendapat anak-anak kita, cara ini mungkin anak-anak kita rasa lebih memberontak. Cuba kita luangkan masa dengar masalah anak kita seterusnya bolehlah kita memberi nasihat yang positif.
  6. IbuBapa perlu mempunyai ilmu berkomunikasi dengan betul dengan anak-anak supaya apa yang kita suruh itu anak-anak ikut dengan patuh.cara berkomunikasi ini amat memberi kesan pada tingkah laku anak-anak kita. 
  7. Jadi ibu bapa pengasih dan penyayang tetapi tegas ! jangan terlalu mengikut kehendak anak sehingga anak menjadi tuan pada kita.
  8. Kata-kata keluar dari mulut ibu bapa sama seperti doa, jadi jangan sesekali menyebut anak degil, anak nakal, Jika dahulu kita seperti itu, jom ubah. tukar kepada , anak syurga ibu, anak bertuah ibu. haa gitu. Jaga mulut dan lidah kita ya ibu bapa.
  9. Didik anak dengan penuh kasih sayang dan penuh kesabaran.didik anak supaya menghormati ibubapa,orang tua dan orang sekeliling.
  10. Anak tidak didik dengan agama, Bila tiada agama, tiadalah tiang berpaut,setrusnya nilai murni juga kurang .
  11. Gunakan perkataan yang mudah difahimi oleh anak sewaktu kita berinteraksi dengannya.dan jangan bercakap dengan anak untuk menunjukkan kita hebat.


Dan apa yang penting saya mahu tekankan walaupun pointnya sama dengan di atas . berikan anak-anak penuh kasih sayang dengan ikhlas dan sabar. Bina hubungan rapat kekeluargaan dengan kukuh.Sedarilah ia amat penting lagi lagi keadaan zaman yang serba cangih ini , kadang-kadang di rumah kita buat hal masing-masing dengan gadget2 terkini. ini akan menjadikan jurang diantara seisi rumah. jom audit untuk menjadi ibu bapa lebih cemerlang demi kebahagian didunia hingga ke syurga. 

Saksikan ibu Muda ini mendidik anak-anak yang suka sangat main gadget.



Panduan Doa untuk Anak Nakal :- 


Semoga kita menjadi ibu bapa yang lebih cemerlang , ameen 🙂 


                                                CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem


Kawasan COD 


Bandar Seri Putra – Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *