Assalamualaikum dan salam sejahtera semua , Di bulan ramadhan, gastrik adalah perkara sering berlaku di kalangan kita tidak kira lelaki mahupun perempuan. Dan ada setengahnya mengalami gastrik yang teruk sehingga tidak mampu berpuasa penuh.

Kenali Dahulu Apa itu gastrik:-

Gastrik ini boleh berlaku apabila lapisan dalam perut terhakis oleh asid gastric iaitu asid yang mencernakan makanan dalam perut kita. Hakisan dalam perut ini bukan terjadi serta merta tetapi mengambil masa yang agak panjang mungkin telah terjadi 2 bulan sebelum kita akan mengalami tanda-tanda alami gastrik.

Di Antara Tanda-tanda gastrik ialah :-

Jadi , Apa yang menyebabkan tanda-tanda kat atas ?

Inilah kesalahan yang selalu kita lakukan sebenarnya :-

1) Tabiat Makan ketika berbuka puasa
Tabiat yang suka berbuka dengan semua makanan sekaligus akan menyebabkan perut kita sakit.kita perlu makan secara berperingkat supaya perut menerima baik. seperti yang selalu kita sebut ” nanti perut terkejut” . haa bila perut terkejut mula kita sakit perut.

Jom ubah kepada , semasa berbuka , makan dahulu kurma , minum air dan sepotong kuih. seterusnya solat magrib selepas itu baru ambil makanan berat contohnya nasi.

2) Berbuka dengan makanan yang terlalu berat.
Ramai yang mengamalkan tabiat berbuka puasa dengan makanan berat di mana penuh yang bersifat kompleks, di mana ia akan menyebabkan berlaku masalah penghadaman.Contohnya nasi yang cepat ditukar kepada karbohidrat(gula).

Jom Ubah kepada ,  Ambil nasi sama banyak dengan ambil sayur. contoh nasik sesenduk. sayur sesenduk. kenapa ? kerana ia berfungsi sebagai penapis dan melambatkan nasi proses menjadi gula (karbohidrat)

3) Mengambil Makanan Yang Tinggi Lemak
 Makanan yang berlemak seperti Pedas, berlemak , masam, berempah ,bergoreng dan berminyak. Pengambilan makanan yang tinggi lemak ini akan menyebabkan Proses pencernaan akan terganggu.Sebab itulah bila lepas berbuka ramai yang alami sakit perut.


Jom Ubah Kepada, ambil makanan yang rendah kadar lemak untuk elakan sakit perut selepas berbuka dan sekaligus akan menganggu ibadat kita.

4) Kurang Ambil makanan yang bersulfur
Ramai yang kata, puasa akan menyebabkan gastrik lebih teruk dan datang lebih kerap kerana perut kosong tanpa makanan, sebenarnya mengikut kajian, Anggapan kita ini kurang tepat! sebab bila kita berpuasa ,semua sistem penghadaman kita sedang berehat, ini maksudnya, rembesan asid hidrokolik dalam perut menurun. jadi apa, sepatutnya gastrik akan berkurang pada bulan puasa ini.

Jom Ubah Kepada , ambil makanan yang banyak mengandungi sulfur seperti
-Telur , yang banyak mengandungi sulfur.
-Asparagus – jangan masak asparagus sehingga terlalu masak, ini akan menghilangkan kandungan sulfur.
-Bawang putih – Jika mahukan sulfur dalam bawang putih , di sarankan bawang putih tidak digoreng.

 5) Makan yang terlampau Banyak.
Ramai yang makan overdose sewaktu berbuka
contohnya makan 2 pinggan nasi, mee goreng , air 3 gelas , kuih dan
sebgainya dalam satu masa.Hal ini akan menyebabkan “perut terkejut”.

Jom Ubah Kepada, Makan secara sederhana jangan memaksa diri makan sehingga perut penuh 100%. Mengikut kaedah rasulullah juga , sarankan makan secara sederhana , cara ini juga untuk elakan masalah ketika beribadat./ solat terawih.

6) Berbuka dengan minuman yang berkafien.
Berbuka dengan minuman berkafien seperti tea , kopi, nescafe akan menyebabkan jus gastrik akan meningkat dan lebih aktif.Sebab apa?


Jom Ubah Kepada, minum minuman berkafien selepas terawih 🙂

Tinggalkan rutin tahun-tahun lepas, ada tinggalkan puasa kerana gastrik !
JOM UBAH puasa kali ini , PUASA PENUH.
Tidak boleh ? ! In Shaa Allah , Yakin Pasti boleh !


Saksikan wanita ini yang 10 tahun menderita sakit gastrik yang kronik, dengan keyakinan dia, dia mampu pulih daripada sengsara itu, yang unik pulih secara tak sengaja !


Selain itu, ambil supplement juga salah satu usaha untuk mengelakan kita terkena gastrik semasa berpuasa. Terdapat 2 pilihan iaitu :-

1) SET GASTRIK SHAKLEE ( KLIK SINI)
2) SET BERPUASA SHAKLEE (KLIK SINI)

Mari kita berikan yg terbaik buat diri kita agar gastrik bukan lagi satu masalah utk kita menjalankan Rukun Islam yang ketiga ini. InshaAllah. Semoga ibadah puasa kita pada tahun ini adalah yang terindah buat kita dan mari sama-sama kita berusaha untuk mengatasi masalah gastrik ini agar ia tidak menjadi asbab untuk kita meninggalkan puasa kita. Buktikan! Kita juga hebat seperti umat yang lain!

Jom kenali SET Berpuasa Shaklee . 

1. MEAL SHAKE SHAKLEE

Membekalkan multivitamin yang dieperkaya dengan protein lengkap dengan 9 jenis asid amino, kalsium, magnesium dan vitamin D untuk keperluan minda, tumbesaran serta untuk tulang dan gigi yang sihat.Sebagai milk booster ibu menyusu.


2. PERFORMANCE DRINK SHAKLEE

Minuma isotonik semualajadi rendah sodium dan gula. Mengawal  dan mengurangkan kehilangan bendalir yang menyebabkan tubuh cepat letih dan mengelakkan penyahhidratan. Juga mengekalkan kelembapan kulit.


3. ESP

Membekalkan LONG LASTING ENERGY. Mengurangkan rasa lapar keterlaluan. Sebagai Milk Booster bagi ibu menyusu. Mencantikkan walaupun tak bermekap sakan semasa berpuasa. Diperkaya dengan kalsium untuk mengurangkan keasidan soya. Jadi mengurangkan risiko serangan gastrik bagi pesakit gastrik ketika berpuasa

CERGAS BERTENAGA DENGAN SET BERPUASA SHAKLEE

Apakata mereka yang sudah mencuba ?

Jom dapatkan set Berpuasa Shaklee keluarga anda dengan saya :-




HUBUNGI SAYA UNTUK KONSULTASI DAN PERTANYAAN :-

                                        Noraizah bt Mohd , ID : 1065015                    
                                       CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031

FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Menarik :- 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *