Assalamualaikum Ibu dan Ayah , Satu lagi tips keibubapaan yang saya ingin ketengahkan . iaitu pengunaan botol susu yang berterusan boleh akibatkan gigi anak kita rosak teruk.Kenapa cepat rosak ? Perlu baca artikel saya sehingga tamat 🙂 . 

Kebanyakkan doktor gigi amat menitik beratkan penjagaan gigi pada awal usia, dimana sebelum gigi tumbuh lagi.Jadi penting untuk menjaga kebersihan persekitaran dalam mulut walaupun belum ditumbuhi gigi untuk mengurangkan risiko gigi rosak.



:: Macam Mana gigi anak boleh cepat rosak ? ::

Peranan kita ibu bapa amat penting untuk memastikan gigi anak terjaga dan lambat rosak, bersih dan berbau segar.Plak gigi akan terbentuk , jika gigi anak kita tak di jaga dengan betul, macam rupa plak gigi ? plak gigi bewarna kekuningan dan melekit pada gigi.Plak ini mengandungi kuman bakteria yang melekat pada gigi anak kita. Lapisan luar gigi akan mudah reput kerana bakteria akan bertindak balas dengan gula dan hasilkan asid. haa ini adalah permulaan karies gigi . jika tidak bertindak dengan segera, kerosakan gigi anak kita akan merebak ke dalam lapisan dalam gigi dan akan membuatkan gigi terus reput dan berlubang. Anak kita akan rasa sakit gigi dan gigi akan mati jika tanpa rawatan. Tanpa rawatan juga, bakteria akan terkumpul di belakang gigi dan akan menyebabkan bisul gigi. aduhh sakitnya kan.


:: Punca gigi Anak cepat rosak :: 

1) Penggunaa Botol Susu yang berterusan :: 
            Jika tabiat anak kita , minum mesti dalam botol , haa pastikan kita tidak isi cairan atau minum yang bergula contohnya Air sirap . Kenapa ? Kerana , setiap kali anak kita hisap botol yang mengandungi gula , Asid akan terbentuk dalam mulut dalam masa beberapa minit sahaja.Cuba bayangkan jika anak kita tabiat minum tu sentiasa dalam botol , asid tu sentiasa ada dalam mulut anak kita, risiko anak kita akan dapat masalah gigi reput amat tinggi. kalau susu macam mana pula ? cuba kita tengok belakang packing, bagaimana kandungan gula ? ada ataupun tidak ? mengikut pembacaan saya , susu ini mengandungi gula yang tersembunyi. Ibubapa harus elakkan anak tidur dengan hisap susu dengan botol, susu yang terkumpul lama di dalam mulut anak kita akan mencepatkan lagi kerosakan gigi.  dan jika gigi atau gusi anak kita tidak dibersihkan dengan betul , ini akan menyebabkan plak akan terbentuk.

2) kekurangan Kalsium 
    Kekurangan kalsium pada anak-anak juga punca utama kerosakan gigi.selain itu kalsium juga amat penting untuk pembetukan tulang pada anak-anak kita.


3) Makanan bergula tinggi ::
           Makanan yang bergula tinggi juga salah satu punca utama kenapa gigi anak kita cepat rosak.cuba perhatikan sehari berapa kali anak kita ambil makanan jenis ini.

4) Bagaimana Pula dengan pengunaa Puting Kosong ? 
           Pengunaan puting kosong memang berkesan untuk anak tidak terus menangis, tetapi pengunaan yang beterusan juga berisiko gigi anak tidak cantik dan rata, begitu juga dengan penyusunan gigi mungkin kurang tersusun. Daripada survey saya , kebanyakkan anak hisap puting kosong sehingga usia 3 tahun. jika lebih , pastikan pada usia 6 tahun , anak bebas daripada puting kosong ini. kerana pada usia 6 tahun , gigi kekal mula tumbuh.

5) Mengigit bende-bende keras , seperti kita maklum , gigi anak kita mudah goyang dan akan patah.


:: Tips Penjagaan Gigi anak kita ::

1)  Ajar anak berhenti minum didalam botol secara berperingkat , contoh bagi minum susu didalam botol yang ada straw , pada permulaanya seterusnya minum di dalam cawan.

2) Cukupkan pengambilan kalsium pada anak-anak kita.Apa di antaranya selain susu je ? 
di antaranya ialah , keju , yogurt , sayuran hijau ,Kacang putih,brokoli. tapi ada yang anak-anak tak suka ambil makanan yang berkalsium tinggi nikan . jadi haruslah kita bagi anak vitamin yang melengkapkan untuk tumbesaran meraka. vitamin apa yang terbaik ? saya sarankan boleh ambil vitamin vitalea untuk kanak-kanak yang lengkap dengan 19 mineral penting termasuk kalsium. Saya pilih vitamin vitalea shaklee untuk anak saya. Alhamdulillah.


3) Elakkan kita menambah gula di dalam penyediaan susu atau minuman anak-anak kita,

4) Elakkan kita bagi minuman air bergula dalam botol susu, contohnya air jus , pernah saya lihat di kenduri , ibu bagi air sirap yang diletakkan dalam botol susu. elakkan ye demi gigi anak-anak kita.kalau boleh ajar minum di dalam cawan. 

5) Elakkan juga kongsi pengunaan gelas , sudu dengan orang lain, contohnya di taska . kenapa ? khuatiri bakteria akan berpindah ke dalam mulut anak kita . bukan bakteria rosakkan gigi sahaja , untuk berjangkit demam pun senang kan.

6) Pastikan anak-anak gosok gigi paling kurang 1 kali sehari, dan paling bagus 3 kali sehari.

” Kesimpulannya , Penjagaan kesihatan pergigian bayi dan kanak-kanak memerlukan pemerhatian dan penjagaan awal yang teliti serta berkesan. Ia memerlukan ilmu pengetahuan, kesedaran dan keprihatinan daripada pelbagai pihak terutamanya ibu bapa/penjaga. Gigi yang sihat akan menyumbang kepada pertumbuhan kanak-kanak yang sihat dan seterusnya membentuk individu-individu yang cemerlang di dalam pelbagai bidang” – Dr. Sarimah bt. Mohd Mokhtar


Haa Penting kan ! Jadi saya kira , amat perlu kita berikan vitamin yang membantu kesihatan anak-anak kita di zaman yang banyak terdedah pada persekitaran yang tidak sihat ini. zaman dahulu dengan zaman sekarang amat berbeza.

Ketahui dahulu khasiat vitalea untuk anak-anak kita :- 

– Terdiri daripada 19 mineral penting untuk anak-anak kita termasuk kalsium,magnisium.
– Menyokong dan membantu tulang yang kuat dan badan yang sihat
-turut memberikan kebaikan kesihatan dan tumbesaran
-bekalkan vitamin untuk anak setiap hari. 

Dengan Sebotol vitalea , kita membantu anak-anak kita semakin ceria dan sihat. In Shaa Allah . 

Ingin tahu lebih lanjut mengenai vitalea, sila klik di sini 

Atau terus hubungi saya :- 

                                           CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031

FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem



Kawasan COD 



Bandar Seri Putra – Bangi , Putra Makhota , KLCC , KTM Mid Velly , KTM Seputeh , KTM Salak Selatan , KTM Bandar Tasik Selatan , KTM Serdang, KTM Kajang , KTM UKM , KTM Kajang.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *