Assalamualaikum semua, ada sesetengah orang memang abaikan sahaja kuning telur dan tidak makan langsung pun ada. samaada memang tidak suka , menjaga kesihatan , alegik atau cuma saja-saja tidak makan. dan sejauh manakah makan kuning telur, kentut berbau sangat busuk ?

Ada setengahnya pula terpaksa tidak makan kuning telur , kerana katanya kuning telur berkolestrol tinggi, tetapi jangan abaikan pula kepentingan kuning telur pada badan kita. Mungkin tidak mengamalnya selalu, cukup sekadar 2 minggu sekali. kenapa perlu sangat kuning telur ini ?

1) Nutrisi
Ramai yag tidak tahu , kuning telur kaya dengan nutrisi berbanding dengan putih telur. hampir 90 % nutrisi dan zat terkandung didalam kuning Telur. manakala selebihnya , putih telur mengandungi protien. saya pun memang jarang ambil kuning telur ,tetapi gantkan balik dengan multivitamin setiap hari.

2) Vitamin K .
Kuning Telur pun ada vitamin K. Vitamin K ini jarang di jumpai dalam sayuran ,tapi kita boleh ambil kuning telur, untuk pelengkap vitamin K . apa pentingnya vitamin k ini ? vitamin k membantu mencegah sakit sendi dan kurangkan risiko sakit tulang. 

3) Otak
Kuning telur ini amat bagus untuk otak kita . ia mengandungi b-complex yang tinggi. jadi kuning telur mampu menguatkan, kecerdasan tak dan mencegah daripada mudah lupa atau nyanyuk.

4) Berat badan
haa ramai yang kata makan telur , badan jadi gemuk, tapi tahu tak makan kuning telur mampu membantu kita menurunkan berat badan tau. kuning telur membantu kita meningkatkan energi tubuh walaupun kita tidak makan banyak.jadi kita lebih efektif gunakan kalori tubuh.

5) Kanser
istimewanya telur ini, memang tidak orang ketahui , kuning telur ini mampu mencegah kita daripada kanser payudara.hebatkan ? sebab kuning telur ini mengandungi vitamin selenium , vitamin ini mencegah tumbuhnya kanser patudara dan kanser usus besar .

haa jadi hebatkan telur kuning ni, selepas ini jangan abaikan pengambilan kuning telur . kadang-kadang hari-hari jemu juga kan nak makan telur , jadi kita boleh gantikan segala khasiat kuning telur ini dengan mengambil vitamin-vitamin yang sama khasiatnya dengan kuning telur.

Pentingnya pengambilan khasiat ini untuk kita terus kekal sihat, cergas dan cerdas , yang penting kita mampu mencegah sebarang penyakit merbahaya dengan keizinan Allah jua. 

Hubungi saya untuk dapatkan pelbagai vitamin semulajadi yang kaya dengan khasiat membantu masalah kesihatan kita.

                                   Renung-renung kan…. 


                                      CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031

FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *