Assalamualaikum semua dan salam sejahtera, Bau ketiak memang setiap orang akan alaminya tidak kira baunya tidak kuat ataupun yang memang menyengat hidung dirinya sendiri dan orang sekeliling. Bau ketiak ini juga tidak mengenal orang itu kurus mahupun yang berbadan besar.

Bagaimana Ketiak boleh berbau busuk ? 

Ketiak boleh berbau busuk apabila peluh yang bercampur dengan bakteria dan juga sel kulit mati di bahagian ketiak. Selian itu, akibat tidak menjaga kebersihan di bahagian ini juga penyumbang utama kenapa ketiak berbau teramat busuk. Seterusnya , ada sesetengah orang akibat daripada hormon , Pola Diet , pemakanan , sistem perkumuhan yang bermasalah dan faktor genetik

Setiap orang tidak mahukan ketiak yang berbau busuk ini, kerana ia boleh menjejas keyakinan diri untuk bergaul dengan orang sekeliling.

Saya setiap hari menaiki tren ke tempat kerja, memang pening rasanya apabila ada bau-bau ketiak yang busuk ini, tidak kira lelaki mahupun perempuan.pernah saya lihat dalam tren , seorang perempuan memakai baju tanpa lengan , yang menjadi perhatiannya bila dia mengangkat tangan untuk memegang pemegang , bulu ketiaknya terlalu tebal dan ketiak pula berbau busuk. Ramai memerhati tidak kurang ada yang mengeleng kepala. Lantas perempuan ini terus turun di next station mungkin malu dengan keadaan dirinya.

Jadi, jangan ambil mudah dalam setiap perkara yang boleh memalukan diri sendiri kerana Ketiak.

Oleh itu , saya ingin share 6 cara yang boleh membantu kita dalam masalah besar ini, Jom tinggalkan bau ketiak busuk. 

1) Jaga Kebersihan Tubuh
kebersihan amat penting , ia adalah punca utama jika tidak uruskan dengan betul. Mandi sekurang-kurangnya 2 kali sehari untuk menghilangkan bakteria yang melekat ditubuh kita. ketika mandi memakai sabun badan untuk menghilangkan segala kuman dan bakteria seharian kita melakukan aktiviti. Selain itu , wajib membersihkan atau mencukur bulu ketiak seperti hutan tebal.

2)  Gunakan deodorant 
Deodorant di gunakan untuk mencegah bau ketiak, tetapi jangan menggunakan deodorant ketika kita sedang berpeluh-peluh, ini akan menyebabkan ketiak semakin basah dan bau bertambah. Pemilihan deodorant juga amat penting , ada sesetengah orang yang alegik pada sesetangah bahan yang di gunakan.

3)  Hindari Makanan yang boleh menyebabkan bau
korang tau tak, sebenarnya, ada jenis-jenis makanan yang boleh merangsang bau ketiak yang busuk. diantaranya ialah :- 

  • Rempah yang mengeluarkan bau menyengat seperti kari . selain itu bawang putih juga salah satu penyumbang. 
  • Alkohol dan kafien
  • Makanan ringan

4)  Hindari memakai bedak di ketiak.
jika ketiak anda , jenis yang cepat berpeluh, boleh cuba tidak memakai bedak.bila pakai bedak , ketiak kita akan rasa melekit dan cepat hitam.

5)   Petua Menggunakan sirih.
Ini adalah petua tradisional .Ada sesetengah orang, masih mengamalkan tumbukan daun sirih untuk menghilangkan bau ketiak mereka. caranya ialah , ambil 2-3 helai daun sirih , tumbuk daun sirih sehingga lumat , setersunya , sebelum mandi sapukan sirih telah lumat tadi di ketiak dan biarkan selama 10 minit dan boleh mandi. cara ini bukan setakat sekali buat dah hilang , tetapi perlu kerap kali secara konsisten.

6) Mengamalkan vitamin :-

  • Alfalfa ramai yang telah akui keberkesanannya. Alhamdulillah. caranya amat senang, cuma tablet yang sedia untuk ditelan atau di rendamkan didalam air. Kenapa mesti Alfalfa? Alfalfa mengandungi klorofil , ia mampu nyahkan toksin yang menyebabkan bau ketiak kita. Jika kita konsisiten mengambil alfalfa, bau ketiak akan beransur-ansur hilang. In Shaa Allah. 
  • Herb-lax pula membantu sistem perkumuhan kita , oleh kerana sistem perkumuhan yang bermasalah, bahan-bahan toksin yang tidak diperlukan akan terkumpul didalam badan dan akan menyebabkan badan atau ketiak berbau.

Lihat mereka yang telah terima kesannya :- 

Kesimpulannya, alfalfa dan herb lax amat perlu di ambil untuk menghilangkan ketiak yang berbau busuk kerana ia senang diambil sebab berbentu tablet, seperti keterangan diatas, dengan pengambilan konsisten, bau ketiak yang amat busuk itu beransur ilang dan tak perlu lagi membawa deodorant kemana-mana kerana kita dah bebas dari gelaran ketiak busuk 🙂

 In Shaa Allah jom kita ikhtiar.

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=9c2aef8bf511d208ee623850400a7f9e

 Jika pembelian online , sila hubungi saya untuk dapatkan pakej konsultasi dan tips menarik.

Atau Terus hubungi Saya :- 

                                                    CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *