Assalamualaikum semua , entry saya kali ini mengenai Cara elakkan mengantuk apabila kerja di waktu malam, malah cara ini juga boleh di gunakan untuk pelajar yang mengulangkaji pelajaran, pemandu yang ingin kurangkan rasa mengantuk. In Shaa Allah semoga Tips diberi bermanfaat pada semua pembaca.

Mengantuk di waktu malam memang tidak di elakkan ,kerana sudah di jadikan kita sejak dilahirkan, pada waktu malam kita tidur dan waktu ini sebenarnya adalah waktu badan kita rehat melakukan sebarang aktiviti. Tetapi tidak semua yang dapat merehatkan badan di waktu malam kan, sebab masih ramai yang bekerja di waktu malam, kiranya shif malam untuk menunaikan tangungjawap bekerja.


Diantara yang boleh kita lakukan untuk kurangkan rasa mengantuk ialah :-

1 :: Tidur yang mencukupi Pada waktu siang
Kebiasaanya , apabila shif malam , waktu siang akan diberi waktu rehat, jadi gunakan peluang yang ada untuk cukupkan untuk merehatkan badan kita.walau kita sibuk menguruskan pelbagai perkara di siang hari , cari sedikit waktu untuk ini . Bila badan tidak cukup rehat dan tidak cukup tidur , bukan sahaja kita akan mengantuk bila bekerja di waktu malam malah kesihatan juga mungkin akan merosot.

2:: Aroma Terapi  :: Simpan aroma terapi yang boleh membuatkan mata kita segar bila waktu mengantuk. minyak wangi pon okay juga. Pastinya semangat kerja kita makin pulih dan semoga rasa mengantuk itu hilang. aroma terapi yang boleh membantu seperti berbau mint dan lemon.


3 :: Persediaan minda
persediaan minda juga amat penting ni. letakkan mindset dengan kata-kata dan perasaan yang positif untuk memulakan kerja di waktu malam.Ini kerana cara ini, kita boleh memberikan tumpuan pada kerja kita. contohnya , aku kerja malam, tanggungjawap, semangat, semangat .”

4 :: Katakan tidak pada minuman yang berkafien .
Haa yang ini rasanya, memang majoriti kita ambil minuman yang berkafein tinggi ni, nak mata segar katanya. tetapi sedarkah kita minuman yang berkafien tinggi ini boleh menjejaskan kesihatan. Jadi , minuman apa yang sesuai dan tidak menjejaskan kesihatan kita dan boleh hilangkan rasa mengantuk ?

Saksikan pengalaman wanita ini yang sering mengantuk semasa membuat kerja dan kini telah berubah setelah dia menjumpai ubat tahan mengantuk tanpa dadah, steroid dan bahan kimia.

Kita boleh minum teh yang boleh hilangkan rasa mengantuk , tetapi bukan teh biasa , teh ini adalah teh yang setanding dengan teh herba yang mahal. Teh ini amat ekslusif kerana diadunkan dengan teh putih , merah dan hijau, ia mampu meningkatkan tenaga secara semulajadi dan rasa nyaman.Teh ini

5::  Ayat AL-Quran
Daripada pembacaan saya ,ada sepotong ayat daripada ayatul kursi ini boleh menghilangkan rasa mengantuk.

“LA TAK KHUDZUHU SINATUW WALA NAUM…”

(maknanya: [DIA – ALLAH] TIDAK MENGANTUK DAN TIDAK TIDUR”)

Jadi boleh kita cuba amalkan nanti 🙂 

6::  Basuh Muka 
Cara ini memang semua sedia maklum, bila mengantuk basuh muka. haa cuba kita ubah daripada basuh muka je kita ambil wuduk. lagi segar 🙂 

7:: Senaman Ringkas
Kita juga boleh membuat senaman untuk hilangkan mengantuk, jom kita amalkan senaman seperti di bawah ini .

Jadi Kesimpulannya ,

Bagi yang kurang bersenam bolehlah kita bersenam ringan untuk elak rasa mengantuk.

Bagi yang suka minum minuman yang berkafien tinggi , Tahukah kita? jika kita terlalu banyak mengambil minuman yang berkafien tinggi dengan kerap ia boleh menjejaskan kesihatan salah satunya ialah bermasalah dalam kesuburan. Jadi demi kebaikan dan kesihatan , saya amat sarankan ubah kepada mengambil cinch tea kerana ia 100% daripada sumber semulajadi dan cinch tea juga 100%  tanpa kafein, tanpa bahan kimia dan tanpa dadah! tetapi mampu membekalkan tenaga pada kita untuk meneruskan membuat kerja tanpa rasa mengantuk dan memelihara kesihatan kita.Jadi apa tunggu lagi, jom kita ambil cinch tea untuk tahan mengantuk.

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=9c2aef8bf511d208ee623850400a7f9e

 Jika pembelian online , sila hubungi saya untuk dapatkan pakej konsultasi dan tips menarik.

Atau Terus hubungi Saya :- 

                                                    CALL / SMS / WHASSAP : 017 305 3031
FANPAGE : butiksihatcomel
FACEBOOK : Aizah Azlem

3 comments
  • Farah
    October 20, 2015 at 5:09 pm

    Saya sungguh suka 3 set senaman regangan tu…

    Ye la duduk bilik aircond…perlu lebih banyak senaman…;)

    Reply
  • Azura Zainal
    October 20, 2015 at 6:12 pm

    Senaman regangan memang mujarab hilangkan mengantuk..

    Reply
  • Noraizah
    October 25, 2015 at 5:44 pm

    Farah & Azura.. terima kasih dtg berkunjung ..
    betul tu … biasa saya basuh muka je 🙂 nanti kena try

    Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *