Assalamualaikum semua , sejak akhir-akhir ini kita dihujani banyak berita-berita mengenai rotavirus yang menyerang anak-anak kecil kita . ibubapa mana yang tidak risau akan masalah demam rotavirus kerana jika rotavirus berlarutan boleh membawa maut. Kanak-kanak yang berusia 12 tahun kebawah lebih berisiko dijangkiti rotavirus berbanding orang dewasa yang mempunyai sistem imun yang lebih tinggi.

Jom kenali dahulu apa itu #rotavirus atau #virusrota ini :-

RotaVirus ialah virus penyebab utama cirit-birit teruk ataupun AGE di kalangan kanak-kanak. Rota Virus juga di kenali virus pembunuh kedua kanak-kanak selain radang paru-paru. selama ni saya tak tahu sangat mengenai rota virus ni , rupanya serius kan.

Bagaimana boleh dijangkiti Rotavirus ? 

Rotavirus boleh merebak melalui feco oral iaitu pendedahan daripada najis kepada mulut kanak-kanak lain .salah satu contohnya , jika selepas membasuh atau menukar lampin anak dan terkena najis di tangan, kita tak basuh tangan ataupun basuh tidak cuci selepas itu terus memengang makanan , mainan dan sebagainya. Jika kanak-kanak lain yang menyentuh makanan atau peralatan tersebut , rotavirus terus terjangkit pada kanak-kanak tadi.

Tanda-tanda dijangkiti Rotavirus

Kebiasaannya, selepas dijangkiti rotavirus tanda-tanda akan timbul kurang dari 48 jam dan rotavirus boleh berlarutan 3 hingga 8 hari . Rotavirus juga menyebabkan kita akan rasa sakit perut . Selain itu :-

  • Muntah lebih dari 1-2 hari tanpa henti  
  • Tidak boleh minum dalam tubuh selama 24 jam
  • Demam tinggi , suhu melebihi 39.4 Celcius
  • Semasa membuang air besar terdapat darah
  • Muntah darah

Diantara terhidrasi pula :-

  • Sentiasa rasa haus berlebihan
  • Rasa sentiasa penat
  • Tidak buang air kecil selama 12 jam atau lebih
  • Kulit menjadi kering
  • Mata menjadi cekung
  • Mulut dan mata yang kering  ada yang  sehingga menangis tanpa mengeluarkan air mata

kesan hidrasi yang teruk boleh menyebabkan organ rosak seperti buah pingang . kanak-kanak dibawah 2 tahun , jika tidak dirawat segera boleh menyebabkan kematian .

Jika terdapat tanda-tanda tersebut , dapatkan rawatan segera di klinik atau hospital berdekatan. 

Ambil rawatan segera Antibiotik tidak dapat mengubati virus. Antibiotik berfungsi melawan bakteria. Rawatan yang akan diberikan adalah bertujuan untuk mengembalikan air dan garam mineral badan melalui oral rehydration therapy (ORS). Sekiranya terdapat tanda-tanda kehilangan air yang serius seperti muka dan mata yang cengkung, pesakit perlu dimasukkan ke dalam wad untuk pemantauan yang lebih teliti. Kekurangan garam mineral badan boleh menyebabkan kematian.  maklumat kredit www.mmgazette.com

Rotavirus merebak dengan cepat . kita pun memang risau anak-anak lagi kalau bersekolah kan , jadi apa yang boleh kita buat untuk mencegah rotavirus ini diantaranya ialah :- 

1) Cegah dengan menjaga kebersihan dengan membasuh tangan dengan bersih dan mencuci tempat-tempat yang terkena kuman rotavirus ini. Ada sesetegah pihak pula kata, apabila telah dijangkiti rotavirus , kaedah ini tidak lagi cukup untuk mengawal penularan rotavirus .

2) Berikan susu ibu , jika anak masih menyusu . ini kerana khasiat susu ibu juga boleh mencegah rotavirus.

3) Mengambil Vaksin pada anak-anak .

4) kita juga boleh menguatkan sistem imunisasi anak-anak kita dengan memberikan set imunisasi shaklee. Alhamdulillah ramai ibu bapa memilihnya . saya juga memilih set imunisasi kanak-kanak ini .


Nutriferon
  • ·         Melindungi dari Influenza, selsema
  • ·         Membantu seimbangkan respon alergi terhadap persekitaran dan pencemaran udara.
  • ·         Berkesan melindungi virus mikrob seperti selesema, alergi dan inflamasi dan influenza
  • ·         Bagus untuk immune booster pada keadaan ketika cuaca tidak menentu, jerebu dan sebagainya
  • ·         Sangat sesuai diamalkan jika kerap mengunjung ke tempat yang sesakseperti pasar malam, pasaraya, kawasan pelancongan dan berada di luar negara.
  • ·         Mempertingkatkan keseluruhan sistem imun tubuh dengan mengerahkansistem pertahanan semulajadi tubuh untuk membunuh T-cells, B-cells & Makrofag
  • ·         Sesuai untuk yang kerap demam dan batuk lebih dari seminggu

Meal Shakes
Meal Shakes merupakan makanan segera yang rendah lemak dan rendah-glycemic. Rasanya juga enak serta boleh dibancuh dengan mana-mana hidangan atau snek lain.Ia mengandungi 19 vitamin utama dan mineral tambahan dan jika dihidang seperti yang disarankan ia kaya dengan sumber kalsium dan protein yang amat diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar, kuat dan sihat.
Omega Guard
Meningkatkan sistem imunisasi kanak-kanak dan dapat merawat demam selsema dan batuk kerana Omega 3 ini bersifat panas jadi apabila dimakan automatik memberi kesan panas dalam badan
Chewable Vitamin C Plus

untuk meningkat imunisasi anak-anak kita

In Shaa Allah , ikhtiarlah pula dengan set imunisasi shaklee ini , mungkin ia serasi juga dengan anak atau anda sendiri seperti yang lain .

setiap minit anda sangat berharga untuk berusaha kembali sembuh dengan keizinan Allah .


Boleh hubungi saya untuk set imunisasi shaklee ini :-

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *