Melecur adalah kecederaan disebabkan oleh terkena wap panas , air panas , minyak panas atau haba lembap. Kebakaran tahap pertama atau melecur kebanyakkannya tidak serius kerana ia melibatkan kulit luaran atau epidermis. Walaupun melecur kemungkinan tidak serius tetapi ia membuatkan kita tidak selesa, rasa sakit dan pedih, jika lagi tempat melecur adalah banyak. Selain itu , jika di biarkan ia boleh akibatkan bertambah buruk dan lambat sembuh.

Tindakan awal ini sangat penting kita lakukan

Periksa dahulu tahap melecur yang di alami , jika hanya berukuran 2 inci – 3 inci boleh ikuti langkah-langkah ini :- 
1) Sejukkan Tempat melecur 
Alirkan air pada tempat melecur selama 15 minit . Cara ini adalah untuk hilangkan rasa panas dan mengurangkan bengkak . AMARAN ,  jangan guna ais . 
2) Tanggalkan baju atau barang 
Tanggalkan Pakaian atau barang kemas , jam dan apa sahaja jika ia terkena tempat melecur . ini kerana nak memudahkan proses sejukkan ditempat terkena bahan panas.

3) Elakkan Petua Pelik 
Ada sesetengah orang , bila terkena benda panas terus akan cari petua seperti sapu tepung , majerin , ubat gigi, bukan tidak boleh menggunakan petua-petua ni tetapi dikuatiri kemungkinan berisiko tempat melecur di jangkiti kuman.

4) Gelembung di tempat melecur 
Jika tempat melecur itu gelembung, jangan pecahkan gelembung tersebut, kaedah ini mungkin akan memudharatkan lagi tempat terkena benda panas tadi .

5) Losyen
Menurut myhealth.gov.my , kita boleh sapu losyen yang sesuai untuk kurangkan kulti kering dan bantu rasa lebih selesa . Macam aizah , biasalah bila berada didapur pernah terkena periuk panas , aizah terus sapu losyen herbal blend shaklee . Alhamdulillah tak sempat teruk .

rupanya bukan aizah sahaja yag guna losyen herbal blend ini . Jom baca kisah di bawah ini :-

TESTIMONI 41: SITI NURFIZAH BT. AHMAD
[LUKA AKIBAT MELECUR PADA TANGAN ANAK BERANSUR SEMBUH SELEPAS DISAPU KRIM HERBAL BLEND SHAKLEE].
Anak adalah anugerah Allah. Bila si anak terluka sikit, pedihnya hati ibu susah untuk diungkapkan. Lagi-lagi apabila ianya berlaku ketika kita tidak bersama mereka..
Saya bekerja dan anak tinggal bersama babysitter. Luluh hati bila dimaklumkan oleh babysitter tangan anak saya iaitu Izzah (setahun dua bulan) melecur terkena kuah panas. .
Saya ikhtiar, sapukan Herbal Blend Shaklee serta merta. Hari keempat sapu, saya dan suami agak resah sebab nampak luka makin basah. Tapi atas nasihat upline Shaklee saya iaitu Nur Salwa menyarankan untuk terus sapu Herbal Blend tersebut, kami teruskan. Anak pun selesa. Krim yang selamat dan tidak memedihkan. .
Alhamdulillah. Semakin hari semakin cantik kulit Izzah. Ternyata krim Herbal Blend Shaklee sesuai untuk mengubati kulit Izzah yang melecur terkena kuah panas. Tragedi yang pedih tapi lega apabila melihat kulit i=Izzah pulih seperti biasa. .
Herbal Blend Shaklee harga mampu milik dan beri kesan yang terbaik. .
Satu Rumah Satu Herbal Blend.

Alhamdulillah baguskan herbal blend shaklee ini .

Selain itu , untuk bantuan pulihkan dari dalaman dan juga cepat sembuh , kita disarankan ambil sekali ESP , vitamin c dan vitamin E.

Jika anda betul-betul sedang mencari product yang hilangkan parut terbakar atau melecur , hati-hati dengan bahan yang di gunakan , ini kerana ada setengah product menggunakan bahan terlarang dan tinggi stroid . 
Alhamdulillah shaklee adalah semulajadi dan selamat digunakan untuk membantu masalah kulit melecur dan terbakar . Bukti-bukti sudah saya usulkan di atas tanda ia berkesan dan memang terbukti membantu anda dengan keizinan Allah . 
Ikhtiarlah segera dengan set Melecur shaklee ini , jika anda tidak mahu parut melecur tidak hilang sehingga bila-bila . kerana semakin lama parut semakin sukar untuk di hapuskan . Jadi bertindaklah segera dengan hubungi saya . saya ingin membantu anda. 
 Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  ðŸ™‚

Atau anda boleh membuat pembelian secara online dengan mudah di :- 
Disclaimer  :  Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit baca selanjutnya……

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *