Kudis Buta atau Scabis ini menyerang tidak mengenal usia dan jantina.Ramai yang salah anggap bila kudis sahaja ia akan kena pada peringkat kanak-kanak sahaja. Kudis buta ini boleh berjangkit pada orang sekeliling yang hidapi kudis buta, jadi dalam artikel ini juga saya akan kupaskan bagaimana kudis buta boleh berjangkit.Ramai yang kata bila dijangkiti kudis buta sukar dan lambat untuk pulih . Tapi percayalah jika kita ada cara betul untuk pulihkan kudis buta, kudis buta akan cepat dan mudah sembuh.

Kudis Buta ini sebenarnya terjadi oleh sebab sejnis hama atau kutu Sarcoptes Scabiei . Hama atau kutu ini adalah sejenis serangga yang akan membentuk terowong atau laluan dibawah lapisan luar kulit. Hama atau kutu Sarcoptes Scabiei ini akan bertelur dibawah kulit seterusnya menghisap darah mangsa kudis buta.

ciri-ciri kutu Sarcoptes Scabiei :- 

Mempunyai 8 kaki yang panjang dan berbadan bulat , kutu berukuran 0.4 mm , Kutu Sarcoptes Scabiei betika akan mengorek masuk ke dalam kulit dan bertelur seterusnya mati , Telur-telur akan menetas menjadi kutu dalam 30 hari.

Tanda-tanda terkena kudis buta :- 

1) Kulit gatal yang teramat sangat , kegatalan ini lebih teruk apabila waktu malam atau selepas mandi air panas . 
2) Timbul bintik-bintik merah seperti ruam terutama di tapak tangan dan kaki 
3) Kesan dari menggaru akan jadi calar balar 
4) Garisan hitam dan beralun pada kulit (tempat kutu korek)

Kawasan Yang Biasa di jangkiti :- 

1) Dicelah-celah jari 
2) Tapak tangan 
3) bahagian dalam pergelangan tangan 
4) kawasan kemaluan 
5) punggung 
6) Siku , buku lali dan kaki 

Cegah kudis buta berjangkit dan merebak dengan beberapa tips ini :- 

1) Tidur berjauhan dengan penghidap kudis buta 
2) Elak tidur beramai-ramai terutama di asrama
3) Jangan Berkongsi barang kegunaan seperti tuala , sabun , cadar , dan sebagainya
4) Jaga kebersihan diri kita 

Cara Rawatan Kudis Buta :- 

Selain rawatan dari klinik dan hospital , kita juga boleh cuba beberapa cara di bawah ini :-

1) Kebersihan
Jaga kebersihan diri , ini adalah untuk cegah pembiakan hama atau kutu dengan lebih banyak dan merebak.

2) Bersih Segala Peralatan
Bersihkan segala alat yang selalu kita gunakan seperti selimut , cadar , karpet .

3) Cara Tradisional Dengan guna serbuk kunyit
kunyit mempunyai bahan aktif cucurmin, ia mempunyai sifat antiseptik, kaya dengan antioksidan dan anti radang . Jadi serbuk kunyit sedikit sebanyak membantu masalah kudis buta . kebiasaanya kunyit akan di parut sendiri untuk hasilkan serbuk kunyit . bukan menguna serbuk kunyit yang dijual untuk memasak tu tau .

4) Minyak tea tree
Minyak tea tree ini boleh membantu bunuh kutu atau hama pada kudis . minyak ini juga bantu mengurangkan keradangan dan kerengsaan.

Bagaimana ibu ini merawat kudis anak nya ? jom baca 

[KULIT SENSITIF BERANSUR SEMBUH SELEPAS AMALKAN HERBAL BLEND SHAKLEE]
.
Saya amat teruja untuk berkongsi pengalaman saya bersama Shaklee. Walaupun nampak remeh temeh di mata orang lain tetapi tetap merisaukan hati dan perasaan saya sebagai seorang ibu..
Saya dikurniakan 2 orang cahaya mata, sulung lelaki dan yang kedua perempuan. Di sini saya ingin berkongsi cerita mengenai anak perempuan saya yang bernama Amna Bt. Firas yang berusia 2 tahun..
Dia mempunyai kulit yang sangat sensitif dan dia juga mempunyai hobi yang sangat menarik iaitu mengkopeng/menggaru kudis yang ada di tubuh badannya sampai kudis tersebut luka kembali dan meninggalkan kesan parut yang tidak diigini. Ibu mana tidak runsing, tubuh anak daranya penuh dengan parut dan berbintang timur!!!!.
Inilah contoh luka (dalam gambar) yang selalu si Amna menggaru/mengkopeng luka tersebut sehingga berdarah semula. Sebelum saya menggunakan Herbal Blend luka sebegini akan mengambil tempoh yang lama untuk sembuh bagi kulit Amna. Lama-kelamaan luka ini akan meninggalkan parut dan mengambil masa yang lama untuk kulit Amna untuk sembuh sepenuhnya seperti kulit asalnya.

Saya tidak perlu risau lagi dengan keadaan kulit Amna setelah saya mengamalkan Herbal-Blend di kulitnya. Selain dari luka, saya juga akan menyapukan krim Herbal Blend ini kepada Amna sekiranya terdapat gigitan nyamuk atau serangga ataupun gatal pada kulit dan ruam-ruam lampin. Setakat ini masalah saya telah dirungkai. It look simple but it is amazing for me. That is Shaklee.

TESTIMONI 37: NADIA EZDANIE (AMNA BT. FIRAS) 

          SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 3

Jom klik video ini untuk tahu lebih lanjut cara atasi sakit tumit dengan berkesan 

Saya amat mencadangkan ikhtiar dengan set kudis buta shaklee ini . 


Jangan biarkan kudis buta merebak semakin teruk , semakin banyak kutu mengorek kulit , semakin banyak kutu bertelur dalam kulit kita yang akan merosakkan sel-sel kulit dan seterusnya ia mungkin akan menganggu aktiviti harian dan keyakinan diri kita untuk berhadapan dengan masyarakat . 
Saya ingin membantu anda untuk ikhtiar dengan set kudis buta shaklee ini kerana sudah ramai yang berjaya hapuskan kudis buta. Jangan tunggu lebih lama untuk kembali pulih dan hapuskan derita kudis buta .
Jadi hubungi saya sekarang untuk saya bantu anda 
Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  ðŸ™‚

Atau anda boleh membuat pembelian secara online dengan mudah di :- 
Disclaimer  :  Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit baca selanjutnya……

1 comment
  • Noraizah
    July 31, 2018 at 12:21 am

    terima kasih puan bazilah

    Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *