Gatalnya kepala, habis baju nampak putih-putih. haa itulah kelemumur, kadang kelemumur ini menganggu aktiviti seharian kita. Ada juga yang alami masalah kelemumur rasa rendah diri bila ingin berjumpa dengan sesiapa sahaja. Ini kerana kelemumur jatuh ke baju dan akan nampak putih putih . Kelemumur ini bukan sahaja di kalangan wanita, malah dikalangan orang lelaki juga mengalami masalah kelemumur yang sama. Kelemumur ini boleh di hilangkan jika kena dengan cara yang betul dan serasi dengan kita.

Kelemumur ialah bila kulit di kepala mati dan seterusnya ia akan mengelupas dengan banyak. Untuk kulit yang normal setiap 28 hari  kulit di lapisan kepala akan di perbaharui.Tetapi jika terdapat pertumbuhan yis yang berlebihan di atas kepala, ia boleh menyebabkan kelemumur akan banyak terjadi daripada kebiasaan.

Banyak faktor-faktor yang boleh menyebabkan berlakunya kelemumur, diantaranya ialah :-

  1. Selepas bersyampoo, tidak membilas rambut dengan bersih
  2. jarang bersyampoo rambut
  3. Guna gel rambut dengan kerap
  4. perubahan hormon
  5. Selalu tertekan atau stress
  6. Daya imuniti yang rendah
Keadaan Ciri-ciri
Kulit kering
  • Rasa Gatal
  • Kelupasan dan kekeringan kulit dan kurang berminyak
Seborrheic dermatitis
  • Kulit merah dan juga berminyak
  • Kelupasan kulit berwarna putih atau warna kekuningan
  • Melibatkan kawasan yang banyak kelenjar minyak seperti bulu kening, belakang telinga, hidung dan pangkal peha
Psoriasis
  • Kelupasan kulit yang tebal, bersisik dan berkilat
  • Tidak menjejaskan pertumbuhan rambut
  • Kawasan yang sering terlibat adalah kulit kepala, lutut, siku dan bahagian badan
Contact dermatitis
  • Kulit kepala kemerahan, gatal dan bersisik
  • Disebabkan oleh alahan kepada produk penjagaan rambut yang tertentu
  • rujukan table di atas daripada portal myhealth

Di sini aizah ingin kongsikan cara bagaimana kita boleh hilangkan masalah kelemumur dengan mudah :-

 

 

5 makanan yang boleh hentikan masalah kelemumur kita :-

  1. Minyak ikan : Apabila kita mengambil minyak ikan yang bermutu tinggi, ia boleh membantu memperbaiki struktur kulit kita terutamanya elakkan kulit cepat kering dan bantu kulit kekal lembap.Bila hal ini berlaku, ia boleh membantu menhilangkan masalah kelemumur kita. Jadi untuk minyak ikan yang bermutu tinggi aizah cadangkan kita boleh amalkan omega guard shaklee. 
  2. Sayur dan buahan yang tinggi antioksidan boleh membantu kita dalam mengalakan pertumbuhan rambut dan kulit yang sihat. Jadi bila rambut dan kulti yang sihat, kita automatik bebas daripada masalah kelemumur. untuk nutrisi lengkap ini pula aizah cadangkan pengambilan vitalea shaklee. vitalea ini lengkaplan nutrisi untuk kita . sebiji vitalea bersama dengan 20 jenis hidangan berkhasiat .
  3. Makanan yang kaya zat vitamin B : makanan yang kaya dengan vitamin membantu membentuk kulti yang sihat termasuklah kulti di bahagian kepala kita.
  4. Makanan gantian tenusu  : Ramai yang tidak tahu, ada setengah pakar kongsikan, produk tenusu tidak sesuai diambil jika kita mempunyai masalah kelemumur yang teruk, ini disebabkan oleh campuran lemak dan unsur lain dalam susu dan keju , boleh mengalakan lagi masalah kelemumur.Jadi jika anda memang suka susu, boleh lah bertukar kepada alternatif lain.
  5. Protien tanpa lemak :  ada setengah pakar cadangkan pengambilan protien boleh membantu selesaikan masalah kelemumur kita, tetapi kita perlu pilih protien tersebut mestilah tanpa lemak. protien tanpa lemak ini contoh seperti ikan dan telur. tetapi aizah ingin cadangkan kita boleh sahaja ambil esp shaklee sebagai sumber protien yang bermutu tinggi.

Selain pemakanan, syampoo juga kita perlu pilih yang terbaik dan serasi, jika tersalah pilih kemungkinana besar kelemumur tidak hilang, malah semakin bertambah. jadi aizah ingin cadangkan pada semua mengambil set pro sante oleh shaklee . set pro sante shaklee ini membantu untuk menyelesaikan pelbagai masalah rambut kita.

Image result for set kelemumur shaklee

Ya dengan mengambil set membantu hilangkan kelemumur shaklee iaitu set pro sante, set pro sante ini membantu pelbagai masalah berkenaan rambut kita. set kelemumur shaklee ini memang sangat puas hati.

Image result for testimoni set kelemumur shaklee

 

Kenapa nak tunggu lama-lama menangung masalah kelemumur sehingga ganggu aktivit kita? hubungi aizah untuk aizah bantu anda bebas daripada kelemumur yang teruk.

Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  🙂

Atau anda boleh membuat pembelian secara online dengan mudah di :- 

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=6ea6d0b8627a9ed3e5304254dd7885bd

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *