Gastrik memang memula seperti sakit perut biasa, tetapi jika dibiarkan ia boleh menyebabkan lebih teruk dan memudharatkan. Gastrik ni tidak kira umur, malah dikalangan kanak-kanak juga ada yang mengalami masalah gastrik.

Bila gastrik semakin melarat, bukan sahaja perut rasa sakit, malah akan rasa pedih ulu hati, rasa pening, muntah dan badan tak bermaya. Jadi atasilah gastrik dengan cepat agar kita akan rasa selesa dan meneruskan aktiviti harian tanpa masalah gastrik .

Gastrik masalah sangat lazim dan secara umumnya ia boleh dibahagikan kepada 2 jenis iaitu keradangan lapisan mukosa yang melapik dinding perut dan ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk berbanding situasi pertama).

Tahukah? masalah gastrik boleh akibatkan kita mengalami Ulser Perut.

Bagaimana Ulser Perut Boleh terbentuk akibat gastrik ? 

Secara semula jadi, sel perut kita menghasilkan asid hidroklorik (dengan pH 1 hingga pH 2) yang berfungsi mencerna makanan. Asid ini kuat dan jika terkena tangan, kulit akan terkakis. Sel perut menghasilkan lapisan mukosa (lapisan pertahanan) sebagai pelindung daripada kesan asid hidroklorik.

Pengeluaran atau rembesan asid hidroklorik berlaku apabila ada makanan untuk memulakan proses pencernaan dan gastrik berlaku apabila tiada keseimbangan antara kuantiti rembesan asid hidroklorik (terlalu banyak) dengan kekuatan lapisan pertahanan (menjadi lemah). Jika lapisan pertahanan ini menjadi lemah, ulser berlaku kerana asid hidroklorik boleh sampai ke sel dan menyebabkan keradangan.

Masalah gastrik ni boleh berpunca daripada pelbagai masalah seperti :-

1) Makan tidak ikut masa

2) Makan makanan terlampau pedas , berempah

3) Angin  berlebihan dalam badan

4) Tahan makan sehingga lapar

5)luka dalam perut

Jadi kita perlu kenal pasti juga apakah punca penyebab gastrik kita berlaku dan seterusnya bolehlah kita membantu untuk hilangkan masalah gastrik.

Jom dengar perkongsian aizah ini , semoga pengalaman gastrik kronik aizah ni membantu semua :-

Terbukti , set gastrik shaklee mampu membantu kita pulihkan sengsara gastrik yang di alami. Jadi tidak salah jika anda ikhtiar mengambil vitamin-vitamin yang dicadangkan secara konsisten demi sihat sejahtera dan bebas gastrik .

Image result for set gastrik shaklee

hubungilah aizah untuk aizah bantu anda tinggalkan masalah gastrik ini, In shaa Allah Mujarab untuk mereka , mujarab juga untuk anda .



Hubungi saya di :-

Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  ðŸ™‚



Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *