Bila terkena rengat memang sakit, rasa seperti contraction nak bersalin balik. Rengat ini sebenarnya adalah rasa sakit di bahagian ari-ari dan rengat ini berlaku dalam tempoh berpantang. Rengat ini berlaku kerana pengecutan peranakan selepas bersalin. Rengat ini Boleh terjadi kepada memana kelahiran walaupun ia bukan kelahiran pertama ibu tersebut. Kesakitan rengat ini berlaku secara tiba-tiba adakala sehingga ibu tidak mampu nak bangun kerana terlampau sakit dan adakala sehingga menangis dan tida selera makan. itulah betapa sakitnya rengat ini.

Bila isteri diserang rengat , suami perlu sangat membantu dan memahami kesakitan yang di alami isteri. Para suami perlu membantu ibu menjaga bayi dan juga jika boleh urutlah isteri bagi melegakan kesakitan yang tidak tertanggung akibat rengat ini.

Antara cara yang boleh kita lakukan untuk mengurangkan dan menghilangkan sakit rengat ialah :-

  1. Pernafasan – Cara pernafasan yang betul boleh membantu mengurangkan rasa sakit rengat yang di alami. Kalau boleh jangan bernafas laju laju . kita perlu bernafas dengan tenang . tarik nafas dalam dalam tahan kejap dan lepas kan .
  2. Pundi Kencing – Kita boleh kosongkan pundi kencing kita dengan selalu kencing . sebab bila pundi kencing penuh dia boleh jadi punca kesakitan rengat itu semakin bertambah.
  3. Bertungku – Bertungku ini ada orang kata tak penting , tapi bagi aizah bertungku ni sangat penting untuk membantu darah beku , nafas nifas berjalan dan keluar dengan mudah . bertungku ini juga boleh membantu cepatkan kecutkan peranakan kita . tetapi jika anda bersalin secara pembedahan , perlu dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.
  4. Losyen – kita juga boleh sapu losyen atau minyak panas untuk rasa lega bila rengat menyerang .
  5. Vitamin – Untuk melegakan rengat ini juga, saya cadangkan ambil vitamin yang sesuai iaitu
    1. Ostematrix untuk melegakan urat saraf kita , ostematrix ini juga membantu untuk kita tidur lena .
    2. Vivix – vivix ini adalah pilihan yang terbaik kerana ia mempunyai pelbagai khasiat termasuk melancarkan darah nifas kita .
    3. Bcomplex – Bila kita sakit rengat ni, diri kita mudah sangat rasa stress, jadi kita perlu atasi stress ini untuk melegakan sakit rengat , dan juga penting untuk menjaga pengeluaran susu, sebab bila kita stress bukan sahaja rengat semakin sakit malah susu ibu juga mungkin mula berkurangan. jadi ambil ostematrix ini untuk melegakan sakit dan juga legakan stress kita . ia juga membantu untuk kita rasa bertenaga.
    4. Vitalea – seperti maklum, bila kita bersalin ni sudah tentu darah kita banyak keluar, jadi untuk menaikan balik HB kita , vitalea sangat penting . vitalea ini juga ia bantu kita menampung nutrisi yang baik untuk kita semasa berpantang dan susu yang berkhasiat .

Pengalaman aizah sendiri, selepas aizah bersalin, aizah terus ambil vitamin-vitamin ini untuk melegakan sakit . Alhamdulillah ai sangat membantu aizah .

jadi , jangan tunggu esok untuk legakan sakit rengat yang boleh buatkan kita stress, tiada mood , tiada selera makan dan juga sakit sehingga tidak mampu membuat apa apa aktiviti.

Hubungi aizah untuk aizah bantu anda berpantang dengan selesa dan ceria bersama kehadiran cahaya mata yang tersayang .

hubungi iaizah di :-

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *