Assalamualaikum semua , Hb rendah ketika hamil memang merbahaya jika tidak atasi segera. In Shaa Allah Hb rendah boleh dinaikkan kembali jika kena dengan cara dan amalan kita. Dalam artikel ini aizah akan kongsikan beberapa makanan yang wajib kita jauhi ketika alami masalah hemoglobin rendah ini. Aizah percaya masih ramai lagi yang tidak tahu makanan ini sebenarnya boleh merendahkan lagi HB ketika hamil. Selepas baca artikel ni, pastikan tau anda jauhi atau berhenti terus pengambilan makanan ini .

Kenapa aizah tekankan sangat untuk menaikkan HB ketika hamil ni? Sebab banyak sangat risiko dan kesan buruk akan berlaku kepada ibu dan juga bayi dalam kandungan , iaitu :-

Risiko HB rendah pada ibu hamil :- 
1) ibu akan kerap rasa nak pengsan
2) kerap mengantuk
3) mudah penat , tak larat
4) risiko tumpah darah ketika hamil atau bersalin
5) boleh menyebabkan anemia

Risiko HB rendah pada bayi dalam kandungan :- 
1) lahir pramatang
2) tumbesaran terganggu
3) kelahiran kecil

Makanan yang wajib di jauhi ketika HB rendah :-

1) Makanan pengawet
sedia maklum makanan yang berunsur pengawet ni emamng kurang sesuai untuk ibu hamil , malah dia juga boleh menyebabkan Hb kita semakin menurun, oleh itu jauhilah makanan pengawet .

2) Makanan berasa masam
masa mengandung ni , memang tak lari dengan suka makan masam-masam , tapi kawal lah pengambilan makanan masam-masam ni , lagi jika anda mempunyai masalah Hb low .. sebab makanan masam ini juga mempengaruhi HB kita .

3) makanan pahit
makanan yang terlalu pahit juga boleh mempengaruhi bacaan Hb

4) Aizah nak tanya anda, minyak masak berapa kali di ulang guna? haa tau tak minyak masak yang diulang guna banyak kali juga boleh mempengaruhi Hb kita. jadi hati-hati

5) makanan yang berkafien
ini memang terkenal kan , jika Hb low memang wajib jauhi minuman atau makanan yang berkafien . sebab dia ganggu penyerapan nutrisi, zat besi dalam badan kita .

Cara Menaikkan HB rendah 

Masa aizah alami Hb low , aizah mengamalkan vitamin , Alhamdulillah vitamin-vitamin ni sangat membantu aizah menaikkan Hb balik . yelahkan nak makan makanan bernutrisi tinggi setiap hari tak mampu, jadi aizah ambil jalan mengambil vitamin vitamin ini , iaitu :-

1) Vitalea – vitalea ini adalah multivitamin yang lengkap dengan nutrisi tinggi yang diperlu oleh kita semasa hamil . dia sangat membantu untuk menaikkan Hb kita .

2) vitamin C , vitamin c ini membantu untuk penyerapan nutrisi dengan baik dalam badan kita . jadi nutrisi -nutrisi yang kita ambil tidaklah terbuang .

3) Bcomplex – seperti kita tahu , kekurangan vitamin b juga salah satu punca hb rendah , jadi pengambilan b-complex sangat membantu untuk menaikkan hb , dia juga kaya dengan asid folik yang penting untuk tumbesaran bayi dalam kandungan .

haa, jadi jika anda juga nak atasi masalah HB rendah ini seperti aizah , contactlah aizah untuk dapatkan vitamin-vitamin di atas , Alhamdulillah Hb aizah ok semasa mengandung anak ke tiga . dari awal memang aizah buat persediaan dengan konsisten ambil vitamin di atas .

This image has an empty alt attribute; its file name is whatsap.png

jangan tunggu sampai kita perlu ambil darah setiap minggu dan perlu bersalin awal kerana HB low ni, hubungi aizah segera untuk atasi masalah hb rendah dengan vitamin . hubungi aizah di : –

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *