Sopak atau vitiligo adalah Penyakit disebabkan oleh autoimun, iaitu sistem imun badan pesakit sopak atau vitiligo menyerang sel-sel melanosit.Melanosit pula ialah sel-sel yang hasilkan pigmen kulit kita.sopak atau vitiligo ini adalah masalah kulit yang berpanjangan di mana kulit akan menjadi bertompok putih yang boleh merebak ke seluruh kulit kita. Sopak atau vitiligo ini tiada rasa sakit atau gatal, dia cuma naik tompok-tompok putih pada kulit. Bahagian atau kawasan terjadi sopak atau vitiligo ini berlainan pada setiap individu.

Antara punca-Punca Sopak atau vitiligo ialah :-
1) Masalah autoimun, di mana sel-sel melanosit termusnah akibat sistem imun yang terlalu aktif .
2) Masalah Genetik atau keturunan
3) pendedahan kepada bahan kimia.
4) berpunca daripada virus

Tanda-tanda penyakit sopak atau vitiligo ini ialah timbulnya tompokan putih. Pada awalnya keluar tompokan putih di bahagian yang selalu terkena cahaya matahari. Pesakit vitiligo sebenarnya sensitif pada cahaya , jika pesakit sopak ini terdedah pada cahaya akan berasa pedih dan gatal. Jadi pesakit vitiligo atau sopak ,jika boleh kurangkan terdeedah terus ke cahaya matahari , boleh guna payung jika cuaca panas.

Tips merawat masalah sopak atau vitiligo

  1. Mengguna Betik . kita boleh sapukan sepotong betik pada tempat terkena sopak atau vitiligo .
  2. Menggunakan kunyit – kita boleh gabungankan kunyit dan juga minyak mustard , gaulkan kemudian sapu di tempat sopak atau vitiligo tersebut

Aizah nak share satu cara yang mudah untuk atasi masalah sopak atau vitiligo ini :-

Caranya ialah dengan mengambil supplement. sebab vitiligo atau sopak ini sebenarnya perlu di atasi dari dalaman juga bukan sahaja dengan sapuan krem atau losyem sahaja , kita perlu betulkan sel-sel kita kembali supaya ia kembali normal, baru masalah sopak ini pulih.

jadi inilah supplement yang sangat membantu masalah sopak atau vitiligo ini :-
1) Vivix
2) Vitamin C
3) ESP
4) Carotomax
5) Nutriferon
6) bcomplex

Dan terbukti berkesan , jom tengok bukti ini


jadi, jika ada yang mengalami masalah vitiligo atau sopak ini. in Shaa Allah boleh ikhtiar dengan cara ini, anda akan kembali cantik tanpa tompokan putih lagi .

Hubungi aizah untuk dapatkan set sopak anda hari ini di :-

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *