Anak sembelit memang kesian sangat, kadang kita tengok anak sembelit, kita pula rasa nak menangis. Anak kita yang sembelit akan sakit meneran , menjerit dan menangis,ada yang sembelit teruk sehingga terjadinya buasir. Sebelum kita lihat ketahui cara hilangkan sembelit, aizah ingin kongsikan terlebih dahulu , punca masalah sembelit anak-anak kita.


Ada kanak-kanak akan membuang air besar setiap hari, tetapi ada juga kalangan kanak-kanak yang buang air besar 3 hari sekali . Jika anak kita membuang air besar kurang dari 3 kali seminggu dan najisnya keras, ini adalah petanda anak kita ada masalah sembelit.

Punca anak kita sembelit :-
1) Pemakanan – kadang anak anak kita susah nak terima makanan , seperti cerewet . Jadi kita perlu pilih makanan yang tidak menjuruskan kepada sembelit .

2)Air – Biasanya anak anak kecil memang payah nak minum air masak yang lebih , kekurangan air juga boleh sebabkan sembelit

3) Tahan – Ada kanak kanak yang suka tahan nak membuang air besar , jadi kita perlu pesan pada anak-anak, jika ingin membuang terus ke toilet . atau yang masih pakai pempes boleh membuang dalam pempers .

4) Takut – Jika anak kita pernah alami masalah sembelit dan sakit nak membuang , anak kita akan jadi takut nak membuang lagi sebab masih ingat kesakitan lalu .

5) Ubat – di pengaruhi oleh ubatan yang di ambil .

Cara legakan Sembelit Anak kita :-

1) kita boleh bagi makan buah prun dan pir
2) Urutan
3) Posisi semasa membuang lebih baik keadaan mencangkung
4) Minum air yang banyak

Jika anak kita sembelit sehingga keadaan mual , najis berdarah,Kembung dan sakit perut, menangis dan menjerit ketika membuang air besar berlanjutan , kita perlu bawa berjumpa dengna doktor untuk pemeriksaan.

anak aizah juga ada yang alami masalah sembelit ini, Alhamdulillah aizah ikhtiar dengan memberi minum air meal shakes , meal shakes ni sangat bagus untuk anak-anak kita untuk atasi masalah sembelit .

Dan bukan aizah sahaja yang ikhtiar dengan meal shakes ini, malah ramai ibu bapa lain juga berikan meal shakes untuk ikhtiar atasi sembelit anak-anak :-

Saya pasti, kita ibu bapa nak sangat anak kita membuang air besar dengan normal dan tiada sembelit, beginilah juga perasan kami. dan Alhamdulillah sekarang kami lega anak kami sudah tiada masalah sembelit dengna meal shakes , jadi saya amat sarankan anda juga hadiahkan satu meal shakes untuk anak anak, hubungi aizah untuk aizah bantu anda

hubungi aizah, untuk aizah bantu anda dapatkan meal shakes dan juga konsultasi lengkap di :-




Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *