Assalamualaikum dan hai semua ibu-ibu . hari ini apakabar? di harapkan semua sihat dan juga ceria-ceria tau. Hari ni aizah nak kongsikan gaya hidup yan sihat yang boleh di lakukan ketika hamil. haa sebab bukan semua aktiviti yang boleh kita lakukan , betul tak ? Sebelum tu saya nak tanya ibu-ibu, sekarang sudah berapa week kehamilan ? sebab bila semakin meningkat minggu kehamilan , kita akan alami banyak fasa-fasa kehamilan . jadi mungkin dengan AMALAN GAYA HIDUP SIHAT ini akan membantu sedikit-sebanyak kesihatan ibu-ibu semua .

Amalan sihat yang boleh kita lakukan ialah :-

  1. Pemakanan
    semua prang tahu kan , pemakanan ni sangat-sangat penting bagi ibu hamil , sebab kita juga menyalurkan pada anak dalam kandungan kita apa yang kita makan setiap hari . Oleh itu kita mestilah pilih makanan yang tidak mudharatkan kita dan bayi kita . Pilih makanan yang :-

    – Kurang gula untuk elakkan, gula dalam darah meningkat atau tinggi . ini boleh mempengaruhi pada ibu yang alami masalah GDM ketika hamil .
    – Kurangkan pemakan yang terlebih garam . ini merbahaya pada ibu yang ada masalah darah tinggi .
    – setiap hidangan mesti ada makanan yang membekalkan protien , karbohidarat , mineral .
    – Ambil makanan yang bernutrisi
    – Kurangkan pengambilan yang berkafien juga .

    Ini antara makanan yang perlu di elakkan ketikan hamil :-

2- Emosi
kadang-kadang kita juga masa yang rasa stress , mungki di sebabkan oleh aktiviti harian , apa yang berlaku pada diri kita . Bila kita hamil ini , kita perlu kurangkan stress yang terlampau stress pada diri kita . Sebab stress ini dia boleh mempengaruhi tahap kesihatan kita semasa hamil . Stress yang teruk secara berterusan boleh menyebabkan terjejasnya perkembangan anak dalam kandungan kita . selain itu ia juga boleh membuatkan kita tidak sihat . jadi kawal emosi kita saat kita hamil . Cara uruskan emosi tidak stabil ketika hamil :-

3- Aktiviti harian
Aktiviti harian yang sesuai untuk ibu hamil . banyak aktiviti harian kita ni kan . Cuba elakkan aktiviti harian seperti angkat berat , aktiviti yang terlalu penat , aktiviti yang jadikan kita kurang rehat , aktiviti yang boleh buatkan kita stress.
jika bercuti contohnya cuba kita susun atur aktiviti yang santai dan tidak terlampau memenatkan. Dengan aktivti harian ni akan mempengaruhi kesihatan diri kita setiap hari . Jika kita terlalu penat berjalan contohnya , malamnya mungkin kita akan alami masalah kejang kaki . sakit tulang belakang dan sebagainya . jadi jagalah aktivti harian kita tau .

4- Senaman
Cari senaman yang sesuai untuk ibu hamil , ingat tau bukan semua senaman yang boleh ibu hamil lakukan . Jadi wajib pilih senaman yang tidak merbahayakan diri kita sendiri dan juga bayi dalam kandungan kita . contohnya seperti berjalan boleh je kita lakukan .

5- Cukupkan rehat
Ibu hamil amat perlukan rehat yang secukupnya . bila rehat tidak cukup ia mungkin mempengaruhi emosi , rasa lesu , tidak larat , cepat penat , dan mungkin juga akan mempengaruhi tekanan darah samada darah rendah ataupun darah tinggi . ibu-ibu tahu tak ? sebenarnya tidur waktu siang sangat bagus untuk ibu hamil . kita akan rasa tambah tenaga . Semasa saya hamil , saya ambil supplement yang buatkan rasa saya bertenaga . maklumlah anak dah ramai , memang perlukan sangat vitamin yang boleh buatkan kita rasa tidak terlalu letih dan tidak kejang kaki ketika hamil . jadi apa yang saya ambil adalah set ibu hamil shaklee , memang best . iaitu :-

– 1 ) sumber protien untuk ibu hamil
untuk sumber protien ni wajib pilih yang selamat di ambil , yang rendah GI, NON GMO , yang selamat untuk anak dalam kandungan bila kita ambil . jadi aizah ambil ESP shaklee sebagai sumber protien setiap hati . memang membantu untuk rasa bertenaga , ia juga bantu kita rasa kenyang lebih lama . maklumlah bila hamil ni rasa cepat lapar.

2 ) Sumber kalsium
Bila kita hamil , kita akan cepat kehilangan kalsium dalam badan kita , bila kalsium tak cukup , kita mula akan rasa sakit badan sangat ,kejang kaki hampir setiap malam . Alhamdulillah sejak aizah ambil kalsium ni , aizah memang tak de kejang kaki masa hamil . ia juga membantu untuk melawaskan pembuangan . jadi untuk kalsium ini aizah ambil OSTENUTRIX . memang sangat bagus .

– 3) vitamin c
Vitamin c ni pun penting untuk tingkatkan imun badan kita , maklumalah bila mengandung ni kadang sistem imun menurun , untuk atasi atau cegah demam , selsema memang wajiblah ambil vitamin c . Saya amalkan vitamin c sustaine release setiap hari .

4 ) multivitamin
multivitamin ni pun sangat penting untuk ibu hamil , sebab dia bantu lengkapkan nutrisi yang lopong-lopong dalam badan kita . bermaksud jika dalam badan kita kekurangan zinc dia bantu untuk lengkapkan . multivitamin ni juga sangat membantu untuk ibu hamil yang ada masalah HB LOW . multivitamin ini ialah VITALIZE .

-5 ) Bcomplex
ai kaya dengan asid folic yang penting untuk bantu tumbesaran bayi dalam kandungan kita .

Alhamdulillah aizah memang ambil untuk set ibu hamil ini , sampai nak bersalin pun aizah ambil sebelum masuk ke labour room . sangat membantu untuk bagi tenaga untuk push nak bersalin , elakkan kejang kaki masa nak push juga .

jadi ibu hamil yang ingin cuba set ibu hamil shaklee ini , jom whatsap aizah di 0173053031. atau klik sahaja button whatsap di bawah untuk lagi mudah mesej aizah tau .

This image has an empty alt attribute; its file name is shakleebandarseriputra-01-1-1024x1024.png

#blogmegashaklee #shakleethrive2023 #shakleetriumph2023 #motivasi #motivasibisnes #ibuberbisnes #setibuhamilshaklee #supplementibuhamil #vitmainibuhamil #wanitaberbisnes #pengedarshakleebandarseriputra #pengedarshakleeputramahkota #pengedarshakleebukitmahkota

1 comment
  • Suci Nasuha
    June 19, 2023 at 12:57 am

    Setuju! Saya pun suka dengan dengan set pregnant Shaklee. Sangat membantu journey pregnant sehingga bersalin dengan sihat dan bertenaga. Alhamdulillah

    Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *