Batuk Ketika hamil memang memeritkan, Malah batuk ketika hamil juga boleh menganggu aktiviti harian kita.Kadangkala batuk ketika mengandung yang teruk sehingga ibu hamil terkencing dan sakit dibawah perut, adakala dada juga turut sakit. Seperti sedia maklum, Ibu hamil tidak boleh mengambil sebarang ubat batuk untuk pastikan keselamatan bayi dalam kandungan.Oleh itu wajib sangat kita memilih cara rawatan yang sesuai untuk hilangkan batuk ketika hamil ini.

Jika batuk ketika hamil terlalu lama , dia boleh menganggu ibu dan kehamilan kita. Kemungkinan kita akan alami masalah pernafasan, susah nak bernafas. Selain itu ia kemungkinan menganggu tumbesaran bayi kita. Selain itu , jika batuk terlalu lama dikhuatiri si ibu akan alami jangkitan kuman di paru-paru. Inilah yang sangat menakutkan dan perlu di elakan sebelum ia berlaku.

Seeloknya, ibu hamil berjumpalah doktor untuk membuat pemeriksaan lanjut untuk masalah batuk ini.

Jadi di sini aizah ingin kongsi tips pada semua ibu hamil untuk atasi batuk, apa yang selamat untuk kita buat untuk hilangkan batuk sebelum berpanjangan. 

1) Air garam

Ibu hamil boleh berkumur dengan air garam. caranya bancuh sedikit garam dengan air suam dan berkumur . Jangan telan tau .

2) Air kosong

Minum air kosong yang banyak atau cuku untuk badan kita. Minum air yang banyak supaya badan kita tidak terhidrasi.

3) Madu , kicap dan Limau Nipis

Ada yang kongsikan ada aizah , boleh ambil campuran kicap tambah perahan limau nipis atau perahan limau nipis ke dalam madu

4) Mandi

Kita juga boleh amndi dengan air suam , banyakkan curah ke bahagian belakang badan . Cara ini boleh bantu mencairkan kahak ketika batuk .

Pengalaman saya batuk lebih daripada 3 Minggu ketika hamil 

Batuk saya lebih daripada 3 minggu masa tu , saya refer doktor yang merawat saya . disebabkan risau jangkitan paru-paru . Doktor cadangkan baut rawatan lanjut iaitu ambil kahak selama 3 hari dan juga ambil suntikan untuk pastikan ada jangkitan atau tidak .

Alhamdulillah setelah membuat pemeriksaan , tiada jangkitan . Tetapi batuk saya berterusan lagi .

Dan Inilah pula adalah apa yang saya lakukan untuk hilangkan batuk lama ketika hamil anak ketiga 3 ini . perkongsian saya ini dalam bentuk video . semoga ia bermanfaat dan ia juga serasi dengan ibu di luar sana .

Dengan tips yang saya amalkan ini , dan juga pengambilan 

1) Madu seperti doktor sarankan 

2) omega shaklee untuk mengurangkan batuk dan juga mencegah jangkitan kuman 

No photo description available.

3) VITAMIN C shaklee pula sangat penting sebagai KUATKAN SISTEM IMUN untuk badan kita . 

SET HAMIL BASIC SHAKLEE [VitaLea Iron - Vitamin C - B Complex -untuk  imunisasi ibu, multivitamin] | Shopee Malaysia

Alhamdulillah , aizah amalkan cara ini , batuk aizah hilang . jadi aizah sangat cadangkan pada ibu-ibu hamil yang alami masalah sama dengan aizah iaitu batuk terlalu lama boleh la ikhtiar cara aizah ini sebelum ia lebih teruk merebak dan memudharatkan pada ibu hamil dan juga bayi dalam kandungan kita . 

untuk maklumat lanjut , boleh hubungi aizah segera . 

Klik button Whatsap di bawah ini untuk terus whatsap saya atau seperti no tertera di bawah  🙂

Disclaimer  :  Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat,menyembuh atau mencegah sebarang penyakit baca selanjutnya……

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *