Sebut je raya , mestilah banyak rumah-rumah yang bakal kita kunjungi betul tak? lagi-lagi bila kita dah hilang fasa alahan mengandung dan mula berselera nak makan , semua yang lalu depan mata kita ngap. makan sampai tersandar tepi dinding atau terus LENA . Maklumlah bila kita mengandung , kita kerap rasa lapar dah tentu kita nak ambil portion yang banyak ye tak ?

Ya Ibu mengandung perlu menjaga pemakanan , lagi-lagi jika ada yang ada masalah GDM ketika hamil, Tekanan Darah tinggi ketika hamil , Hb low ketika hamil , Obesiti ketika hamil dan sebagainya. Kerana ini semua akan mempengaruhi keputusan checkup kita nanti .

1 ) Makanan Pedas
Makanan pedas memang ramai peminatnya betul tak ? orang kata bila pedas lagi kick , tambah selera . Tapi ibu hamil wajib berhati-hati ya , sebab makanan pedas mempunyai asid dan juga minyak . Cili yang pedas yang mempunyai capsaicin yang boleh jadi punca keradangan perut. Mulalah kita akan rasa pedih ulu hati dan perut tidak selesa kemudian boleh jadi muntah dan perut sebu. nanti nak beraya pun dah tak de mood .
jika ingin juga makan , boleh tapi berpada-pada tau .

2) Makanan dan minuman berkafien
Ambil makanan berkafien pada hari raya dengan kadar sedikit sebenarnya tiada masalah . TETAPI ia boleh memudharat bila ambil dengan banyak dan berterusan . ia boleh memberi kesan pada ibu dan juga bayi dalam kandungan antaranya lahir pra matang , bayi kurang berat , ibu menghadapi masalah HB low .

COKLAT juga salah satu makanan berkafien selain kopi , nescafe dan air bergas . ibu hamil perlu titikberatkan pengambilan ni ya . dan suami juga boleh ingatkan isteri nanti .

3) kuih raya
Haa yang ni kadang memang kita tak perasan, sebab sedap sangat kita tak perasan kita dah terlebih gula dan kalori, sebagai contoh kita suka sangat tart , kita makan hampir nak habis sebalang . Walaupun tak kenyang, tapi jumlah gula dan kalori memberi kesan pada ibu hamil, lagi lagi yang ada masalah GDM ketika hamil. Bukan tak boleh ambil kuih raya, tetapi limitkan kuantiti, begitu juga kuih raya yang bersalut coklat kerana coklat berkafien tak berapa elok untuk ibu hb low.

Jom kita tengok berapa kalori dalam kuih raya kegemaran kita.

semoga panduan kalori ini, dapat membantu ibu hamil kawal pemakanan demi kesihatan diri sendiri dan bayi kita dalam kandungan .

4 ) Kurangkan makanan berminyak dan bergoreng dan Makanan yang terlampau berminyak boleh membuatkan perut ibu tidak selesa. Elakkan juga makana. Ada MSG .

5) Masakan pulut
Setiap hari raya mesti atau satu kewajipan kita sediakan ketupat.. macam ketupat palas, lemang ,ketupat manis, pulut kuning, dan sebagainya. Sifat pulut ini adalah berangin, ada badan yang ok je bila makan, tapi ada yang makan sikit je pun ada dah rasa naik angin dalam badan. Jadi hati hati ya . Ambil dlu kuantiti yang sedikit

6) Elakkan minuman bergas / bikarbonat

Air bergas dan bikarbonat ini tak berapa sesuai untuk ibu hamil , ia boleh memudharatkan kesihatan jika ambil tanpa ada limit , Air bergas ni boleh membuatkan peningkatan gula dalam darah, jadi ibu hamil ada GDM dilarang sama sekali. Selain itu, ia boleh meningkatkan berat badan .Saya ada terbaca, ia juga penyumbang kepada sakit jantung dan stroke

Macam -macam hidangan kita ambil kan, ada yang tidak berkhasiat dan ada yang berkhasiat untuk ibu hamil dan anak dalam kandungan kita. Seperti kita sedia maklum, kita wajib ambil makanan yang berkhasiat , berprotien tinggi, ada nutrisi yang lengkap setiap hari untuk kesihatan ibu dan juga bayi .

JADI SAYA SYORKAN IBU HAMIL BOLEH AMBIL SUPPLEMENT YANG SESUAI DAN SELAMAT UNTUK BAYI KITA.

Jom beraya bersama shaklee ,Saya amalkan set ibu hamil shaklee sepanjang kehamilan saya , sehinggalah berpantang dan menyusu. Alhamdulillah ia sangat membantu saya. Ketika kehamilan anak yang ke 4, saya ada masalah GDM , alhamdulillah terkawal dan hanya diet control sahaja. Saya juga tidak perlu bersalin awal dari due date sebab berat bayi dalam kandungan normal walaupun saya ada GDM.

Semasa hamil, saya rasa bertenaga, dengan pengambila ESP semasa hamil, dia sangat membantu. Yalah kan. Bila kita mengandung, kita cepat rasa tak larat, lemah , pening dan sebagainya.

Set kehamilan shaklee ni memang lengkap dan berpuas hati sis. Jom cuba sihat dengan set kehamilan shaklee? Jadi jom ibu ibu hamil, kita mesticubscset ibu mengandung

Hubungi aizah untuk dapatkan set kehamilan atau set ibu mengandung. . Boleh terus contact saya 0173053031.

This image has an empty alt attribute; its file name is shakleebandarseriputra-01-1-1024x1024.png

#blogmegashaklee2023 #shakleetriumph2023 #shakleethrive2023

#blogmegashaklee #shakleethrive2023 #shakleetriumph2023 #business2023 #nextlevelblogmegashaklee

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *