Bila Habis Ramadhan mestilah kita beraya ye tak ? Bila sebut beraya ni , ramai yang akan buat open house / jamuan hari raya yang akan jemput rakan-rakan , saudara mara , kawan sekerja , jiran tetangga datang ke rumah . kadang buntu juga nak masak atau nak tempah masakan apa sebagai juadah rumah terbuka nanti . Sebenarnya banyak sangat pilihan juadah ni cuma kita yang perlu tentukan apa yang kita nak hidangkan . Samada makanan ringan-ringan atau makanan berat . Selain jenis hidangan bajet juga menjadi perkara utama tuan rumah .

Jangan Lupa buat satu list nama siapa kita nak jemput supaya kuantiti makanan selari dengan jemputan . yalah kita risau juga nanti makanan tak cukup tetamu datang nanti. Jadi penting bajet berapa makanan kita nak buat , berapa kuantiti dan berapa orang jemputan kita nanti . barulah best dan semua tetamu dapat makan dengan gembira .kita pun gembira orang datang dapat makan kenyang-kenyang .

Jom Kita tengok-tengok idea makanan dan minuman yang boleh kita hidangan untuk tetamu nanti .

1) Satay
haaa satay ni memang femes la bila tiba hari raya , banyak rumah yang hidangkan satay ayam , satay daging . kira bebetul bajet , anggaran berapa cucuk sorang yang akan makan. paling senang order je lebih . orang kta lebih tak pe jgn tak cukup . tapi jangan sampai membazir pula ya .

2) Soto Ayam / Mee hun sup / mee sup
haaa selalu je kita tengok tuan rumah gandingkan hidangan ni kan , sebab mudah sup banyak-banyak cuma kita pelbagaikan yang utama iaitu nasi himpit ,mee . mudahkan .

3) Nasi Minyak
haa, kalau yang belah pantai timur , terengganu . nasi minyak ni makanan paling banyak rumah sediakan . selain memang kenyang , buat pun mudah je . Digandingkan dengan lauk gulai , ayammasak merah . acar dan juga sambal belacan . memang sedap dah .

4) nasi daging air asam .
Ini style orang utara pulak kan . nasi daging air asam ni . Pernah saya pergi open house hidangkan nasi daging ni memang sedap .

5) Ketupat / lemang
erhmmm yang ni macam majoriti lah kan ada kat rumah terbuka ni , di gandingkan pula dengan rendang . memang ngamlah jadinya .

6) Laksa
sediakan laksa pun best kan , boleh la pilih nak sediakan laksa negeri mana . Laksa johor , Laksa Penang , Laksa terengganu ke . semua pun sedap . untuk yang tak nak jamah nasi boleh ambil laksa . atau terus je buat laksa kan .

7) Mee kari
Mee kari pun mende mudah je nak buatkan , bahan juga tak banyak . boleh la buat juga mee kari ni . sekarang kalau malas nak menumis bagai . dah ada yang siap packing perencah dia . tapi saya masih buat sendiri , cepat je 🙂

8) Air Balang
buat style air balang yang viral sekarang tu , siap letak ais krem kat atas . memang laku air korang .
tapi jangan lupa sediakan air masak sekali .

9) Air koktail
Rasanya viral jugaklah tahun ni air koktail ni , pergi beraya banyak rumah buat air koktail mix ni . budak budak lagi la suka . menambah saje dia . air koktail ni pun senang nak buat kan . jadi boleh la buat nanti .

10) Air performace drink
haa , musim panas memang ramai la orang cari air performace drink ni ya , sebab air performance drink ni dia bantu legakan dahaga , minuman isotonik yang tanpa bergas , tanpa gula tambahan . kiranya air ni sihat la untuk ambil walaupun banyak kali minum. memang bestla air ni . segar minum minum . Untuk dapatkan air performance drink ini boleh contact saya ya , saya ada jual di 0173053031

11) Makanan ringan
Untuk mencuci mulut , atau untuk kudap kudap boleh la sediakan juga seperti kuih muih , kuih raya , kek ke , buahan-buahan . kekacang , kerepek ke . sambil sembang sambil makan yang ringan ringan ni pun best jugak

haaa, sebenarnya banak lagi kan boleh kita buat masa raya ni , depends la pada kita nak masak apa atau tempah apa , yang penting tidak lari bajet , tidak membeban kan kita ye tak . kita kan nak happy nak jemput orang dtg makan. In Shaa Allah .

sebelum terlupa , bila kita dah makan macam macam makanan dari hari raya pertama lagi sampailah nanti last day raya . Aizah nak kenalkan pada semua supplement Bakar lemak kita balik lepas raya ni . Supplement ni memang femes tau . Kalau orang yang ada kolestrol bagus juga ambil ni .

baguskan semua supplent ni, jom dapatkan dari aizah . contact aizah di 0173053031 atau klik logo whatsap di bawah :-

#blogmegashaklee2023 #shakleetriumph2023 #shakleethrive2023

#blogmegashaklee #shakleethrive2023 #shakleetriumph2023 #business2023 #nextlevelblogmegashaklee

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *