Bila Sebut kerja dari rumah , sebenarnya ia lagi mencabar dari kerja di office . Saya dah bekerja di office selama 11 tahun dan kemudian resigned dari kerja office pada 2016 . Ya memang sangat berbeza sekali . Setelah saya resigned saya decide pula untuk buat bisnes dari rumah .

Ada orang suka kerja dari rumah sebab ada perkara boleh buat seiring sambil membaut kerja hakiki, jimat masa perjalanan, jimat duit makan , jimat duit transport , jimat duit hantar kepada pengasuh dan sebagainya . Tapi ada sesetengah orang dia tak suka kerja dari rumah sebab banyak cabaran yang lebih memeningkan kepala . tak di nafikan saya memula berhenti kerja dan buat bisnes dari rumah pun agak terkejut budaya . Walaupun cabaran besar , dengan anak kecil , tapi jika kita buat TIPS KERJA DARI RUMAH yang akan saya kongsikan ini akan menjadi sedikit mudah dan lancar . Semoga bermanfaat ya .

  1. Cari kerja atau bisnes yang sesuai

Penting kita buat pemilihan awal kerja apa yang kita nak buat kalau dari rumah , yang sesuai bila buat kerja ni dan sambil jaga anak-anak . tidak terlalu menganggu rutin kerja rumah kita . kiranya selari . buat kerja rumah , kerja baru dari rumah dan juga jaga anak . Macam saya Alhamdulillah , saya buat bisnes shaklee yang sangat sesuai buat dari rumah sambil jaga anak anak saya yang masih kecil dan perlukan perhatian .

2. Buat jadual waktu

haa, bukan student je yang mesti ada jadual waktu ya. kita yang bekerja dari rumah dan berbisnes dari rumah ni pun mesti ada jadual waktu . supaya kita tak lalai dan ada yang terlajak waktu sampai tak buat kerja pula nanti . Aizah memang tetapkan waktu . apa nak buat dan pukul berapa mesti buat . dan kadangkala ia sedikit berubah mengikut keadaan anak kecil . Ada orang kata , bila decide nak bisnes dari rumah , nanti tak jadi bisnes , sebba seharina hadap kerja hakiki rumah tangga . tapi sebenarnya ia depends pada diri kita sendiri . kita yang uruskan masa . In Shaa Allah kita boleh aturkan dengan selesa .

3. Buat List to do

Terapkan pada diri kita , tulis apa yang perlu buat hari ni . Atau malam sebelum tidur kita dan fikir siap siap apa yang perlu buat . tulis ikut mana yang penting buat dulu dan yang kurang penting kemudian kan . sebab kita tak nak yang penting itu kita tertinggal dan tak buat . sebagai contoh , pos barang customer kita . letak paling atas . letka pula pukul berapa mesti pos . contoh lagi tngok movie letak paling bawah .

4. Tentukan kerja

Tentukan mana kerja rumahtangga dan kerja untuk cari income kita iaitu bisnes , bila kita perlu focus buat . Macam saya . Waktu pagi saya decide buat kerja rumah , memasak , kemas ,basuh baju dan sebagainya . bila bernula pukul 2.30 petang pula , masuk kerja bisnes pula . jadi kita nampak ia lebih teratur mamcam tu . jadikan ia rutin.

5. Sediakan Mainan Dan Pastikan Anak kenyang

haa ini part paling penting juga kan . supaya anak kita ralit tanpa ganggu kerja kita . Tipu lah kalau anak tak de kacau langsung , tapi sekurangnya kita cuba dan ralitkan dia sekejap . Sediakan mainan supaya dia bermain sendiri seketika , dan pastikan anak kita dah kenyang . Biasa jika saya nak record video , saya ambil waktu awal pagi semasa ana kmasih tidur . In Shaa Allah lancar .

6. Sabar

Memang apa pun kita banyak kena sabar . jangan rasa ada anak kita sukar nak buat semua kerja . jadi kan ia cabaran untuk kita berjaya . Ingat rezeki anak mesti ada . Kuatkan semangat .

Anda pening nak cari bisnes apa yang sesuai buat dari rumah ? jangan risau , aizah ada bisnes yang sangat sesuai untuk kita di rumah sambil jaga anak -anak kita . Percayalah . berikan luang dan ruang untuk kita jana pendapatan tanpa bergantung sepenuhnya pada suami selain itu , kita juga boleh bantu kewangan keluarga kita .

JOM HUBUNGI SAYA , SAYA AKAN BANTU ANDA BERBISNES . WHATSAP SAYA DENGAN HANYA KLIK LINK DI BAWAH :-

This image has an empty alt attribute; its file name is shakleebandarseriputra-01-1-1024x1024.png

#blogmegashaklee #shakleethrive2023 #shakleetriumph2023 #KERJAdarirumah #bisnesdarirumah #bisnessambiljagaanak

1 comment

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *